Jump to content

Float lading av GEL batterier


bergetun

Recommended Posts

Jeg har montert 4 x 6 volt GEL batterier i båten, men synes float spenningen er alt for høy.
Displayet viser 27,9 på displayet på laderen under FLOAT

 

Lader: Mastervolt Chargemaster 24/60-3

Batterier: 4 x A606/200 Sonnenschein  (2 i serie og 2 i parallell som ett 24 volts batteri)

DIP switcher er satt til ON, OFF, OFF, OFF

 

Er det noen som har en formening rundt dette.  Er dette for høy vedlikeholdsspenning? 

 

 

 

 

Link to post

Jeg tolker dette slik at

dipswitch 1 er on fordi det Gel batterier

dipswitch 2 er dersom du bruker denne laderen over lang tid (feks landstrøm som står på lenge) - da er det ikke bra med høy float - derfor on på denne for å redusere float. Står denne off brukes laderen mer som "hurtiglader" feks koblet til et aggregat der man ønsker å toppe batteriene for så å slå av laderen. Litt som om man lader på feks en døgnsyklus på en seilbåt på langtur der man feks bruker 50% av batteriene og så vil lade opp i løpet av 2 timer med generatordrift mens man seiler.

 

Men slik det er skrevet i manualen er det ikke lett å forstå helt. Det kan tolkes som at Dipswitch 2 er enten 3 stegs lading eller 13,25V konstant. 

 

Da jeg hadde Mastervolt Combi så var det en dipswitch som kunne settes on for KUN å senke float spenning fra 13,8 til 13,2V. Ellers var ladealgoritmen den samme.

 

Er kanskje ikke værre enn å prøve å sette dipswitch 2 til on og se hvordan laderen oppfører seg - om du har et batterimeter kan du jo følge med på volten og amperen som laderen gir til batteriene :smiley:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
3 hours ago, bergetun said:

Jeg har montert 4 x 6 volt GEL batterier i båten....

 

Batterier: 4 x A606/200 Sonnenschein  (2 i serie og 2 i parallell som ett 24 volts batteri)

 

Jeg er sikkert ikke helt med, men denne serie-parallelle koblingen din må da bli 12V med 360Ah kapasitet?

 

I utgangspunktet er ett batteri 6V 181Ah?

Link to post
3 hours ago, bergetun said:

Jeg har 24v system, så det blir 186Ah på 24v, men har bestilt 4 stk til :-)

Så bra, men da har du ikke parallellkobling altså. Da må alle 4 batteriene stå i serie. Du skrev du hadde koblet 2 i serie i parallell med 2 andre seriekoblede batterier.... Og da blir det 12V med dobbel kapasitet...

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
YngveKL skrev On 30.5.2018 at 16.50:

Så bra, men da har du ikke parallellkobling altså. Da må alle 4 batteriene stå i serie. Du skrev du hadde koblet 2 i serie i parallell med 2 andre seriekoblede batterier.... Og da blir det 12V med dobbel kapasitet...

Det er jeg som roter. Alle fire er selvfølgelig i serie :)

Link to post

Er du sikker på at du ikke "roter" fremdeles? Og spørsmålet er ikke vondt ment. Hvor mange volt er hvert batteri på? 4 stk 12V batterier i serie blir 48V,   4stk 6V batterier i serie blir 24V. Et uendelig antall 12V batterier i parallell blir 12V.

 

Så, hvilken spenning er enkeltbatteriene dine, og hvilken spenning ønsker du ut av batteribanken? De fleste fritidsbåter bruker 12V til kjøleskap, kartplotter pumper osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 21 timer siden:

Er du sikker på at du ikke "roter" fremdeles? Og spørsmålet er ikke vondt ment. Hvor mange volt er hvert batteri på? 4 stk 12V batterier i serie blir 48V,   4stk 6V batterier i serie blir 24V. Et uendelig antall 12V batterier i parallell blir 12V.

 

Så, hvilken spenning er enkeltbatteriene dine, og hvilken spenning ønsker du ut av batteribanken? De fleste fritidsbåter bruker 12V til kjøleskap, kartplotter pumper osv.

 

 

Nei jeg roter ikke nå,Lars
4 stk 6 volt batterier i serie. Jeg har 24v system i båten.

 

Jeg må nok ha 4 til for å kunne ligge ett døgn uten å fyre opp generatoren. 

 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
bergetun skrev for 2 timer siden:

Nei jeg roter ikke nå,Lars
4 stk 6 volt batterier i serie. Jeg har 24v system i båten.

 

Se det ja, da beklager jeg. Jeg fikk ikke med meg at du har et 24volt system.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
On 5/30/2018 at 5:20 PM, Linea said:

På GEL batterier ville jeg ikke hatt float over 13 v i det hele tatt. Enkleste måten å ødlegge de på er lading i ukesvis på for høy spenning. Har ingen teori hvorfor, bare endel erfaring.

 

Helt enig. 

Har registrert noen ladere i perioden etter at AGM slo an ble levert med høy float spenning i AGM og gel programmet, gjerne 13,8-14 volt.

Dette har sendt mange batterier til en alt for tidlig død på gjenbruksstasjonen. 

Noen ladere er også litt sære og vil ikke over i float om det er litt strømtrekk. 

 

Er på 5 året med Haze gel batterier nå. Merker ingen spes reduksjon i kapasitet så langt.  

Likte ikke GEL programmet på laderen min  som hadde float på 13,8 V, så lot den stå på bly/ syre programmet med ladespenning på 14,4 og float på 13,3 v (som var den laveste floatspenningen) da jeg satte inn batteriene.  Har tenkt til å fortsette med det. 

 

På bildet  av manualen som  @Bitteliten la ut mangler det info om spenningen til de to forskjellige ladesyklusene til dip switch 1 som jeg tipper står på en annen side.  Hadde vært nyttig å se dette.  

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

På side 27 under «fixed settings» > AGM/ GEL float ser det ut som AGM/ GEL settingen øker float med 550 mV på 12 volt og 1100 mV på 24 volt. Bulk/ Absorbasjon virker å være uendret.  

 

Standard lading er 14,4/28,8v bulk, 14,25/ 28,50v absorbasjon og float på 13,25/ 26,5v.  GEL/ AGM settingen virker da å legge til 0,55v (12v) og  1,1v (24v) på floatspenningen.

 

Folk får gjøre som de vil med sine batterier, men jeg hadde aldri latt mine GEL (eller AGM for den saks skyld)  batterier stått 95%+ av timene i året med en floatspenning på 13,8 eller 27,6 volt, så hadde latt dip switch 1 til 4 stått på OFF.

 

Dip switch 2 tolker jeg å være 1-stegs konstant lading/ supply på 13,25/ 26,5v uten bulk og absorbasjon muligens kompensensert med +0;55/1,10v. 

 

 

4AA0D701-CAA9-4641-A872-DE318409886A.png

Mvh. SAP

Link to post

kan du fortelle noe om ladekarakteristikken på laderen din? 

Jeg lar laderen stort sett stå på i sommerhalvåret da jeg har kjøleskap og div annet som trenger strøm. Men bruker båten jevnlig og skrur gjerne ikke på laderen i gjestehavn før sengetid så den slipper å stå så lenge i absorbasjonsmode pga høyt strømtrekk. Tar også ofte og skrur av laderen dagen før vi skal ut og kjøre så SOC kommer litt ned fra 100%. Batteriene er jo alltid fulladet i hjemmehavn, og når vi fyrer motoren blir de jo stående på 14,2 - 14,4 v de timene vi kjører.

 

Om vinteren lader jeg de fulle og skrur av laderen (og hovedbrytere). Setter på laderen et par ganger i mnd når jeg besøker båten og skrur av når jeg drar.

 

Man hører jo om flere som er misfornøyde med HAZE og andre GEL eller AGM batterier. Jeg mistenker at det er pga (for) høy float volt som mange ladere har i GEL/ AGM programmet som jeg tror ikke er sundt med tanke på bruken de fleste fritidsbåter har med 95%+ av tiden plugget inn på brygga eller opplag. 

Mvh. SAP

Link to post

Hei, jeg har ikke sjekket mye på ladekarakteristikk, er en Ladac/Defa 2*15A lader. Jeg har fulgt med litt på spenningen og den ligger på 14,4v når det er fulladet og legger seg rundt 13,2 ved float. Mener å ha lest at den holder 14,4v i 16 timer (forutsatt batteriene er kommet til 14,4v) for deretter gå over i float.

 

Jeg topper opp når båten kommer på land i september, topper opp en gang rundt nyttår og rett før sjøsetting i April. Har jeg tappet langt ned passer jeg på lade opp fort,  ikke bra at de står over tid med lav spenning. Jeg kjøpte HAZE igjen nå i vår og satser på det er samme kvalitet som de fra 2009. Da antar jeg at jeg har batterier 12-15 år frem i tid. Sikkert mye bra batterier å få kjøpt, men riktig bruk er nok det viktigste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...