bergetun Startet 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2018 Jeg har montert 4 x 6 volt GEL batterier i båten, men synes float spenningen er alt for høy. Displayet viser 27,9 på displayet på laderen under FLOAT Lader: Mastervolt Chargemaster 24/60-3 Batterier: 4 x A606/200 Sonnenschein (2 i serie og 2 i parallell som ett 24 volts batteri) DIP switcher er satt til ON, OFF, OFF, OFF Er det noen som har en formening rundt dette. Er dette for høy vedlikeholdsspenning? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) kommer an på hva spesifikasjonen på batteriene dine sier. Men generelt er det vel 13,2V som er float for 12V og da 26,4V på 24V som gjelder. Regner med at du har denne instruksjonsboka som sier følgende: Og vil du ha lavere float skal DIP switch nr 2 stå på on slik jeg leser dette Redigert 30.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg har ikke satt dip switch på ON, for jeg trodde de skulle ha automatisk lading som vanlige batterier. Regnet med at dip switch 1 til on skulle være nok Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Jeg tolker dette slik at dipswitch 1 er on fordi det Gel batterier dipswitch 2 er dersom du bruker denne laderen over lang tid (feks landstrøm som står på lenge) - da er det ikke bra med høy float - derfor on på denne for å redusere float. Står denne off brukes laderen mer som "hurtiglader" feks koblet til et aggregat der man ønsker å toppe batteriene for så å slå av laderen. Litt som om man lader på feks en døgnsyklus på en seilbåt på langtur der man feks bruker 50% av batteriene og så vil lade opp i løpet av 2 timer med generatordrift mens man seiler. Men slik det er skrevet i manualen er det ikke lett å forstå helt. Det kan tolkes som at Dipswitch 2 er enten 3 stegs lading eller 13,25V konstant. Da jeg hadde Mastervolt Combi så var det en dipswitch som kunne settes on for KUN å senke float spenning fra 13,8 til 13,2V. Ellers var ladealgoritmen den samme. Er kanskje ikke værre enn å prøve å sette dipswitch 2 til on og se hvordan laderen oppfører seg - om du har et batterimeter kan du jo følge med på volten og amperen som laderen gir til batteriene Redigert 30.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 3 hours ago, bergetun said: Jeg har montert 4 x 6 volt GEL batterier i båten.... Batterier: 4 x A606/200 Sonnenschein (2 i serie og 2 i parallell som ett 24 volts batteri) Jeg er sikkert ikke helt med, men denne serie-parallelle koblingen din må da bli 12V med 360Ah kapasitet? I utgangspunktet er ett batteri 6V 181Ah? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Jeg har 24v system, så det blir 186Ah på 24v, men har bestilt 4 stk til :-) Redigert 30.Mai.2018 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) 3 hours ago, bergetun said: Jeg har 24v system, så det blir 186Ah på 24v, men har bestilt 4 stk til :-) Så bra, men da har du ikke parallellkobling altså. Da må alle 4 batteriene stå i serie. Du skrev du hadde koblet 2 i serie i parallell med 2 andre seriekoblede batterier.... Og da blir det 12V med dobbel kapasitet... Redigert 30.Mai.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 På GEL batterier ville jeg ikke hatt float over 13 v i det hele tatt. Enkleste måten å ødlegge de på er lading i ukesvis på for høy spenning. Har ingen teori hvorfor, bare endel erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 YngveKL skrev On 30.5.2018 at 16.50: Så bra, men da har du ikke parallellkobling altså. Da må alle 4 batteriene stå i serie. Du skrev du hadde koblet 2 i serie i parallell med 2 andre seriekoblede batterier.... Og da blir det 12V med dobbel kapasitet... Det er jeg som roter. Alle fire er selvfølgelig i serie :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Er du sikker på at du ikke "roter" fremdeles? Og spørsmålet er ikke vondt ment. Hvor mange volt er hvert batteri på? 4 stk 12V batterier i serie blir 48V, 4stk 6V batterier i serie blir 24V. Et uendelig antall 12V batterier i parallell blir 12V. Så, hvilken spenning er enkeltbatteriene dine, og hvilken spenning ønsker du ut av batteribanken? De fleste fritidsbåter bruker 12V til kjøleskap, kartplotter pumper osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bergetun Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) Lars H. skrev for 21 timer siden: Er du sikker på at du ikke "roter" fremdeles? Og spørsmålet er ikke vondt ment. Hvor mange volt er hvert batteri på? 4 stk 12V batterier i serie blir 48V, 4stk 6V batterier i serie blir 24V. Et uendelig antall 12V batterier i parallell blir 12V. Så, hvilken spenning er enkeltbatteriene dine, og hvilken spenning ønsker du ut av batteribanken? De fleste fritidsbåter bruker 12V til kjøleskap, kartplotter pumper osv. Nei jeg roter ikke nå,Lars 4 stk 6 volt batterier i serie. Jeg har 24v system i båten. Jeg må nok ha 4 til for å kunne ligge ett døgn uten å fyre opp generatoren. Redigert 4.Juni.2018 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Har du gjort noe med float ladingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 bergetun skrev for 2 timer siden: Nei jeg roter ikke nå,Lars 4 stk 6 volt batterier i serie. Jeg har 24v system i båten. Se det ja, da beklager jeg. Jeg fikk ikke med meg at du har et 24volt system. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oberst1 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Hei igjen, Dipswitch 2 til on, samme volt? Forced float skal være 26,5 i utgangspunktet. Har du ikke ekstern panel i MasterBus nettverk som kan programmere kan det være noen har omprogrammert den tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Forøvrig riktig som @Bitteliten sier: dip 2 veksler mellom automatisk algoritme (3-trinns) og forced float med konstant 26,5V. Derimot ved automatisk skal den gå til programmert float etter en stund (kan ta litt tid ved nye batterier, men ikke mange dager) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) On 5/30/2018 at 5:20 PM, Linea said: På GEL batterier ville jeg ikke hatt float over 13 v i det hele tatt. Enkleste måten å ødlegge de på er lading i ukesvis på for høy spenning. Har ingen teori hvorfor, bare endel erfaring. Helt enig. Har registrert noen ladere i perioden etter at AGM slo an ble levert med høy float spenning i AGM og gel programmet, gjerne 13,8-14 volt. Dette har sendt mange batterier til en alt for tidlig død på gjenbruksstasjonen. Noen ladere er også litt sære og vil ikke over i float om det er litt strømtrekk. Er på 5 året med Haze gel batterier nå. Merker ingen spes reduksjon i kapasitet så langt. Likte ikke GEL programmet på laderen min som hadde float på 13,8 V, så lot den stå på bly/ syre programmet med ladespenning på 14,4 og float på 13,3 v (som var den laveste floatspenningen) da jeg satte inn batteriene. Har tenkt til å fortsette med det. På bildet av manualen som @Bitteliten la ut mangler det info om spenningen til de to forskjellige ladesyklusene til dip switch 1 som jeg tipper står på en annen side. Hadde vært nyttig å se dette. Redigert 4.Juni.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oberst1 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 http://productimageserver.com/literature/ownersManual/54849OM.pdf Manualen... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 På side 27 under «fixed settings» > AGM/ GEL float ser det ut som AGM/ GEL settingen øker float med 550 mV på 12 volt og 1100 mV på 24 volt. Bulk/ Absorbasjon virker å være uendret. Standard lading er 14,4/28,8v bulk, 14,25/ 28,50v absorbasjon og float på 13,25/ 26,5v. GEL/ AGM settingen virker da å legge til 0,55v (12v) og 1,1v (24v) på floatspenningen. Folk får gjøre som de vil med sine batterier, men jeg hadde aldri latt mine GEL (eller AGM for den saks skyld) batterier stått 95%+ av timene i året med en floatspenning på 13,8 eller 27,6 volt, så hadde latt dip switch 1 til 4 stått på OFF. Dip switch 2 tolker jeg å være 1-stegs konstant lading/ supply på 13,25/ 26,5v uten bulk og absorbasjon muligens kompensensert med +0;55/1,10v. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Linea Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 SAP2000. Ser du er på 5 året. Jeg har hatt mine Haze siden 2009 men byttet i vår pga. utvidelse av batteripakka. De holdt nesten samme kapasitet, har nok gått ned med 10% vil jeg anta på 9 år. Vil tippe 3-4 uker i året hvor lader er tilkoblet og aldri mer en 24 timer av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 kan du fortelle noe om ladekarakteristikken på laderen din? Jeg lar laderen stort sett stå på i sommerhalvåret da jeg har kjøleskap og div annet som trenger strøm. Men bruker båten jevnlig og skrur gjerne ikke på laderen i gjestehavn før sengetid så den slipper å stå så lenge i absorbasjonsmode pga høyt strømtrekk. Tar også ofte og skrur av laderen dagen før vi skal ut og kjøre så SOC kommer litt ned fra 100%. Batteriene er jo alltid fulladet i hjemmehavn, og når vi fyrer motoren blir de jo stående på 14,2 - 14,4 v de timene vi kjører. Om vinteren lader jeg de fulle og skrur av laderen (og hovedbrytere). Setter på laderen et par ganger i mnd når jeg besøker båten og skrur av når jeg drar. Man hører jo om flere som er misfornøyde med HAZE og andre GEL eller AGM batterier. Jeg mistenker at det er pga (for) høy float volt som mange ladere har i GEL/ AGM programmet som jeg tror ikke er sundt med tanke på bruken de fleste fritidsbåter har med 95%+ av tiden plugget inn på brygga eller opplag. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Linea Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Hei, jeg har ikke sjekket mye på ladekarakteristikk, er en Ladac/Defa 2*15A lader. Jeg har fulgt med litt på spenningen og den ligger på 14,4v når det er fulladet og legger seg rundt 13,2 ved float. Mener å ha lest at den holder 14,4v i 16 timer (forutsatt batteriene er kommet til 14,4v) for deretter gå over i float. Jeg topper opp når båten kommer på land i september, topper opp en gang rundt nyttår og rett før sjøsetting i April. Har jeg tappet langt ned passer jeg på lade opp fort, ikke bra at de står over tid med lav spenning. Jeg kjøpte HAZE igjen nå i vår og satser på det er samme kvalitet som de fra 2009. Da antar jeg at jeg har batterier 12-15 år frem i tid. Sikkert mye bra batterier å få kjøpt, men riktig bruk er nok det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.