sap_2000
On 5/30/2018 at 5:20 PM, Linea said:På GEL batterier ville jeg ikke hatt float over 13 v i det hele tatt. Enkleste måten å ødlegge de på er lading i ukesvis på for høy spenning. Har ingen teori hvorfor, bare endel erfaring.
Helt enig.
Har registrert noen ladere i perioden etter at AGM slo an ble levert med høy float spenning i AGM og gel programmet, gjerne 13,8-14 volt.
Dette har sendt mange batterier til en alt for tidlig død på gjenbruksstasjonen.
Noen ladere er også litt sære og vil ikke over i float om det er litt strømtrekk.
Er på 5 året med Haze gel batterier nå. Merker ingen spes reduksjon i kapasitet så langt.
Likte ikke GEL programmet på laderen min som hadde float på 13,8 V, så lot den stå på bly/ syre programmet med ladespenning på 14,4 og float på 13,3 v (som var den laveste floatspenningen) da jeg satte inn batteriene. Har tenkt til å fortsette med det.
På bildet av manualen som @Bitteliten la ut mangler det info om spenningen til de to forskjellige ladesyklusene til dip switch 1 som jeg tipper står på en annen side. Hadde vært nyttig å se dette.