Biam1 Startet 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2018 Hei, Har en Lofrans kjetting ankervinsj uten frittfall funksjon på en Fjord 29-foter. Har tidligere hatt tauvinsj med fritt fall funksjon på andre båter og var da veldig fornøyd med det. Nå må jeg kjøre ut kjettingen på samme måte som jeg må kjøre den inn. Problemet et at jeg flere ganger antakeligvis har fått ut for lite kjetting, så blåser det opp og jeg mister festet (15 kg bruce). Begynner da og stramme inn og plutselig er ankeret om trent under båten. Så er det bare å heise anker i full fart og komme seg ut. Opplevde siste tur dette, og med hjerte i halsen da båten da blåste styggfort mot holmen/fjellet. Noen som har denne typen vinsj og har noen gode tips?! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Enkel løsning kan være å male på noen merker på kjettingen hver 5. eller 10. meter. Forutsetter selvsagt at noen kan sjekke lengde ute, men det er i hvert fall et enkelt og billig tiltak.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg har brukt fargestrips (som etter 10 år fremdeles sitter fint på plass uten å være ødelagt av kabularet). Når du har gjort det, tar du stoppeklokka og tar tiden. Da vet du hvor mange sekundet du bruker på å få ut 20 / 30 meter og får enkelt kontroll på om du har nok ute. Har selv fritt fall akter - det er en uting når det er dypt og egenvekten på kjettingen og anker drar ut alt som er i kjettingkassa. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Hei Du må som nevnt over her finne ut hvor fort du kjører ut kjettingen. Hos meg er det Ca 1 mtr PR sek. Pleier derfor å stoppe opp der jeg vil ha dreggen liggende, kjører ut kjetting tilsvarende dybde i sekunder. Etter det glir jeg sakte mot land mens jeg kjører ut kjetting, stopper somregel å kjøre ut kjetting når baugen er ett par meter fra land. Denne fremgangsmåten har aldri feilet ( så langt). Lykke til :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Takk for gode råd! Skal testes Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) larss skrev for 2 timer siden: Pleier derfor å stoppe opp der jeg vil ha dreggen liggende, kjører ut kjetting tilsvarende dybde i sekunder. Etter det glir jeg sakte mot land mens jeg kjører ut kjetting, stopper somregel å kjøre ut kjetting når baugen er ett par meter fra land. Denne fremgangsmåten har aldri feilet ( så langt). Det er løsningen jeg også alltid har brukt. Og det har funket! Og etter at tampene er festet i land, strammer jeg opp kjettingen til jeg kjenner at ankeret sitter. Redigert 30.Mai.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Biam1 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Hva skulle man gjort uten dere! Takk ??⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.