
Hakkannen
1% er hva Yamaha anbefaler, sånn sett skal motoren fungere tilfredsstillende med den blandingen.
Men. I ettertid har det blitt stilt spørsmålstegn fra enkelte motorverksteder som har reparert på disse eldre totakterne om ikke 1% er litt lav prosentandel med olje hvis man stort sett belaster motoren en del på fullt turtall. Noe som gjerne er ganske vanlig for mindre motorer, større motorer blir gjerne ikke belastet like hardt over tid. Er det slik at du nesten konstant har full gass på motoren er det ikke noe i veien for å bruke 2%. Er bruken stort sett å dorging eller generelt variert bruk der motoren ikke blir belastet så mye på maks ville jeg ha gått for 1%. Yamaha satt oljeinnblandingen til 1% som en slags gylden middelvei, for egentlig er blandingen litt for rik ved tomgang, men for fattig ved belastning. De mer avanserte senere løsningene med automatisk oljeinnblanding fra egen tank på motoren varierte oljetilførselen under drift, alt fra under 1% til 3-4% innblanding, avhengig av turtall og belastning.
Bakdelen med for rik blanding og lite belastning av motoren er at olja kan kokse seg. Stempelfjærer kan sette seg, osv. Har du for fattig blanding og belaster motoren hardt får den ikke nok smøring, med slitte lagre som følge.