AndersDale Startet 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2018 Har en Yamaha 25hk 2 takter fra 80 tallet. Kjøpte den i fjor høst og har nettopp begynt å bruke den. Forrige eier sa han kjørte på 2% blandingsforhold, mens på motoren står det 100/1. Det betyr vel at blandingsforholdet egentlig skal være 1%? Har blandet en tank med 2% og syns det ryker veldig mye av motoren (gråblå røyk). Burde jeg gå ned til 1% slik det er angitt på motor eller bør jeg holde på med 2% viss det er det forrige eier har pleid å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Du skal bruke 1% Meir olje gjør ingenting godt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) 1% er hva Yamaha anbefaler, sånn sett skal motoren fungere tilfredsstillende med den blandingen. Men. I ettertid har det blitt stilt spørsmålstegn fra enkelte motorverksteder som har reparert på disse eldre totakterne om ikke 1% er litt lav prosentandel med olje hvis man stort sett belaster motoren en del på fullt turtall. Noe som gjerne er ganske vanlig for mindre motorer, større motorer blir gjerne ikke belastet like hardt over tid. Er det slik at du nesten konstant har full gass på motoren er det ikke noe i veien for å bruke 2%. Er bruken stort sett å dorging eller generelt variert bruk der motoren ikke blir belastet så mye på maks ville jeg ha gått for 1%. Yamaha satt oljeinnblandingen til 1% som en slags gylden middelvei, for egentlig er blandingen litt for rik ved tomgang, men for fattig ved belastning. De mer avanserte senere løsningene med automatisk oljeinnblanding fra egen tank på motoren varierte oljetilførselen under drift, alt fra under 1% til 3-4% innblanding, avhengig av turtall og belastning. Bakdelen med for rik blanding og lite belastning av motoren er at olja kan kokse seg. Stempelfjærer kan sette seg, osv. Har du for fattig blanding og belaster motoren hardt får den ikke nok smøring, med slitte lagre som følge. Redigert 30.Mai.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersDale Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Takk for godt og utfyllende svar. Da jeg kjører en del på fult turtall tror jeg jeg fortsetter på 2%. Men når jeg kjører sakte ryker det ganske mye, men det skader altså ikke motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Hvis du går på sakte over tid kan for rik oljeblanding føre til at olja kokser seg der du ikke ønsker. Så hvis bruken din er variert, altså både sakte, middels og full fres hadde jeg gått for 1%, kanskje 1,5% hvis hovedvekten er full fres. Du vil merke forskjell på røyken hvis du går ned til 1%. Samtidig kan du også prøve deg med et annet merke totaktsolje, enkelte ryker mer enn andre. Selv bruker jeg Biltemas, den føler jeg ryker mindre enn f.eks. den jeg kjøpte på Shell-stasjonen. Redigert 30.Mai.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Enig med Hakkanen her, både ang blanding iht bruk, samt oljevalg. Biltemas ryker mindre - og lukter bedre enn feks shell olja Mine autolube motorer bruker ca 2% på høyere turtall / full gass. Blandingen på tomgang har jeg ikke målt men mistenker den er lavere enn 1% Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.