
Familiesnekke
Takk for tips @Komodo ; jammen kreativ han @nimba!
Jeg forstod ikke hvor slangene skulle kobles til motoren; kan man by-passe pumpen på motoren, eller slipper den vann gjennom, selv om motoren ikke går, altså med ekstern pumpe?
Jeg ringte til Termorens, og fikk snakke med en hyggelig og hjelpsom person. Han sa at det var best å ta ut termostaten under rens og skylling.
Jeg endte opp med å kjøre Systemrens en gang til, men med dobbel konsentrasjon (2liter). På fredag, og skyllet systemet på søndag, etter mange turer med båten (5?).
Metoden jeg endte med å bruke var å montere en kran ut fra ekspansjonstanken (Bowman ekspansjonstank, rørkjøler og eksosmanifold i én tank). Fra ventilen monterte jeg en slange, som jeg puttet i en 20liters vanntank. Jeg satte hageslange med reguleringsmunstykke i påfyllingen på ekspansjonstanken og balanserte vannpåfyllingen mot dreneringsraten ut av tanken. Så startet jeg motoren, og lot den gå helt til jeg hadde fylt 5-6 ganger 20liter. Vannet så da klart ut og lukten av systemrens var da borte.
(Ja; det ble mye vannsøl i motorrommet!)
Jeg kjørte så en prøvetur, fortsatt uten termostat, og da kom motortemoeraturen opp på 80grader og ble liggende konstant på 80 grader. Er det litt lavt, eller er det Ok?
Er det noen som vet om det er skadelig å kjøre motoren uten termostat, til «vanlig» bruk?