GVH1979 Startet 31.Mai.2018 Del på Facebook Startet 31.Mai.2018 Hei igjen eminente forum. Da er "ny" båt handlet inn. Valget ble en Noblesse 760 på grunn av sin gode uteplass og fine linjer. Nå klør jeg meg litt i hodet. Båten kommer uten trimflaps (som jeg egentlig vil ha), tenkte jeg kunne montere disse selv. MEN, båten har ankervinsj og etter det jeg kan se så kræsjer plasseringen av trimflaps med ankerets fall. Er det noen her inne med en Nobless 760 med ankervinsj som har trimflaps? Hvordan er dette løst i så fall? Worst case må jeg evt montere interceptorer, men det er en litt annen kostnad... G Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Jeg har en Nordkapp Enduro 805 med trimflaps og ankervinsj. Vet ikke hvor forskjellig hekken er i forhold til Noblesse 760. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Kanskje en lenger ankerrulle kan løse problemet? Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Hei Jotto og Bitteliten. Takker for svar, jeg ser på bilder av Enduro 805 at trimflaps er montert lenger inn mot senter enn hva som står i monteringsanvisningene jeg har lest, dette er sikkert gjort som løsning på min "utfordring". Mulig det også benyttes litt smalere, men lengre flaps også for å kompensere for dette. Nå ble jeg heldigvis litt klokere. Tusen takk for tips! Hvis det er noen her inne som har 760 med både ankervinsj og flaps tar jeg gjerne imot et bilde av hvordan det er løst. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Zipwake kan evt. være et godt alternativ? http://www.zipwake.com/ https://www.seasea.no/motortillbehør/trimplan-propeller/trimplan/zipwake-trimkontrollsystem-komplett-paket -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 hawthorne skrev for 14 timer siden: Zipwake kan evt. være et godt alternativ? http://www.zipwake.com/ https://www.seasea.no/motortillbehør/trimplan-propeller/trimplan/zipwake-trimkontrollsystem-komplett-paket -Jørn Hei Jørn. Ja, jeg har sett på interceptorer og systemet virker imponerende. Men prisen.... +2x i forhold til flaps gjør at jeg vegrer med litt. Det er ikke sikkert båten blir i mitt eie så veldig lenge og da spørs det om jeg får tilbake investeringen ved salg. Drømmen er å ta turen sjøveien Oslo - Sørlandet i stedet for å ha båt hengende bak bilen. :-) Da må jeg videre opp i båtstørrelse. Noblessen blir muligens en "mellomløsning" for årets sesong så intr i holde kostnaden ned og verdien oppe. :-) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Tenkte mest på at de ikke bygger så mye ut ift. ankervinsjen. Har samme størrelse båt som deg, og ble så utrolig lei dilling med trimflapsene. Byttet ut kontrollpanelet med et automatisk fra Mente Marine, noe som var ekstremt digg. De "små" daycruiserne er så følsomme for vind og folk i båten, så et automatisk system gjør alt mye mer behagelig. Men jeg skulle gjerne hatt Zipwake, Askeladden har det som standard på sine større daycruisere nå. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Uten at jeg vet, så kan interceptor-løsningen gjøre det enklere å selge båten. Menn er kjøpere og menn digger slikt stuff Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 10.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2018 Da har jeg fått en sesong uten flaps i Noblessen, har vel logget ca 40 timer hittil. Har fartet rundt i Oslofjorden (samt en tur til Son) og på Sørlandet. Tatt turen fra Kristiansand til Lillesand m.m og jeg må si at sjø egenskapene til denne båten imponerer! Jeg har i løpet av sesongen ikke følt behovet for flaps, den ligger svært så stabilt i vannet selv med vind inn fra siden, så jeg tror hele flaps prosjektet blir lagt ytterligere på is.. Jeg har derimot montert fjernkontroll til ankervinsj og baugpropell, det fungerer som smurt. I tillegg har jeg montert batteriovervåking på forbruksbatteriet slik at jeg har oversikt over hvor mye strøm kjøleskuffen trekker. Alt i alt en suveren båt som muligens blir beholdt lenger enn planlagt hvis ikke et superkjøp på noe større dukker opp. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden commu Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 Litt seint svar men jeg monterte flapsene litt mot senter, fungerer perfekt. Ingen problem med vinsjen, når jeg vinsjer opp må jeg følge med at dreggen ikke svinger slik at den hekter seg fast i flapsene. Når du har fjernkontroll er det ingen problem. Etter jeg monterte kan jeg gå i dårlig vær enda mere komfortabelt en uten. Spesielt når det er mye vind og kalesjen oppe da er de enkelt å trimme. Har en yamaha 350 på min noblesse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.