Jump to content

Yamaha 25 DM sliter med høyt turtall

Mansarius

Recommended Posts

Hei! Jeg er fersk på dette forumet, men skjønner at det er mange flinke folk her!

Jeg fikk en god deal på en GH 14 med en Yamaha 25 DM 1985 modell på kjøpet, selv om selger ikke visste noe om motoren da han bare solgte videre.

Satt ut båten for å prøve en tur. Motoren går fint på tomgang (selv om jeg syns den rister litt mye). Jeg kan også få den i høyt turtall i fri. Det gikk fint å kjøre rolig med den, altså lavt turtall, men når jeg ga gass var det akkurat som propellen stoppet på et punkt (litt samme følelse som hvis du hadde akselerert med en bil og dyttet inn clutchen), og turtallet gikk videre oppover før motoren stoppet. Ventet litt, så startet motoren og gikk på samme måte, altså at jeg kunne kjøre på lavt turtall.

Har lest meg opp litt på forumet her, og skjønner at det mest sannsynlig er noe med forgasser eller coil, men tenkte å sjekke om noen har vært borte i samme type problem så jeg har noen punkter å sjekke i feilsøkingen.

Ellers var båten kjempe fin, så hadde vært moro å fått igang motoren og klar til en fin ferie!

altså , turtallet øker , uten at farta gjør det?   Da kan det være gummivulkingen i propellen som slipper slik at den slurer - som du sier, som en clutch 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 34 minutter siden:

altså , turtallet øker , uten at farta gjør det?   Da kan det være gummivulkingen i propellen som slipper slik at den slurer - som du sier, som en clutch 

Høres absolutt ut som en mulighet dette. Men er det en slags sperre i motoren som gjør at den stopper av seg selv ved for høyt turtall? Hvis ikke er det i såfall det neste problemet.

Jeg kunne få båten ca i halvplan før den ga seg og turtallet fortsatte å øke, så det hadde noe med motstand å gjøre virket det som.

• 1 måned senere...
Ask skrev On 31.5.2018 at 10.27:

Hei

Nemnte gummivulkansiering i navet på propellen har som formål å hindra at drivverket blir skada dersom propellen treff noko hardt.

Dersom vulkaniseringa er gåen er det berre å skifta propell.

Det er ikkje nokon heksekunst å gjera sjølv.

Lykke til.

Ask

Kan bekrefte at dette var problemet — eller hvert fall en del av det. Da jeg byttet propell gikk den framover uten problem, men den slet fortsatt med at den stoppet på høyt turtall. Prøvde å rense forgasser, bensinpumpe og bensinfilter pluss kontakter til coil osv uten hell. Fant til slutt ut at problemet var null kompresjon i nedre sylinder, så endte opp med å demontere hele motoren og fikk bekreftet at den var varmskjært.  Byttet stempel og stempelringer, pluss ny toppakning.

Etter mye venting på billigere deler fra utlandet kan jeg endelig si at motoren er i orden, og den går som en drøm :D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...