Mansarius Startet 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2018 Hei! Jeg er fersk på dette forumet, men skjønner at det er mange flinke folk her! Jeg fikk en god deal på en GH 14 med en Yamaha 25 DM 1985 modell på kjøpet, selv om selger ikke visste noe om motoren da han bare solgte videre. Satt ut båten for å prøve en tur. Motoren går fint på tomgang (selv om jeg syns den rister litt mye). Jeg kan også få den i høyt turtall i fri. Det gikk fint å kjøre rolig med den, altså lavt turtall, men når jeg ga gass var det akkurat som propellen stoppet på et punkt (litt samme følelse som hvis du hadde akselerert med en bil og dyttet inn clutchen), og turtallet gikk videre oppover før motoren stoppet. Ventet litt, så startet motoren og gikk på samme måte, altså at jeg kunne kjøre på lavt turtall. Har lest meg opp litt på forumet her, og skjønner at det mest sannsynlig er noe med forgasser eller coil, men tenkte å sjekke om noen har vært borte i samme type problem så jeg har noen punkter å sjekke i feilsøkingen. Ellers var båten kjempe fin, så hadde vært moro å fått igang motoren og klar til en fin ferie! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 altså , turtallet øker , uten at farta gjør det? Da kan det være gummivulkingen i propellen som slipper slik at den slurer - som du sier, som en clutch Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mansarius Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 ivar skrev 34 minutter siden: altså , turtallet øker , uten at farta gjør det? Da kan det være gummivulkingen i propellen som slipper slik at den slurer - som du sier, som en clutch Høres absolutt ut som en mulighet dette. Men er det en slags sperre i motoren som gjør at den stopper av seg selv ved for høyt turtall? Hvis ikke er det i såfall det neste problemet. Jeg kunne få båten ca i halvplan før den ga seg og turtallet fortsatte å øke, så det hadde noe med motstand å gjøre virket det som. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Hei Nemnte gummivulkansiering i navet på propellen har som formål å hindra at drivverket blir skada dersom propellen treff noko hardt. Dersom vulkaniseringa er gåen er det berre å skifta propell. Det er ikkje nokon heksekunst å gjera sjølv. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mansarius Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Ask skrev On 31.5.2018 at 10.27: Hei Nemnte gummivulkansiering i navet på propellen har som formål å hindra at drivverket blir skada dersom propellen treff noko hardt. Dersom vulkaniseringa er gåen er det berre å skifta propell. Det er ikkje nokon heksekunst å gjera sjølv. Lykke til. Ask Kan bekrefte at dette var problemet — eller hvert fall en del av det. Da jeg byttet propell gikk den framover uten problem, men den slet fortsatt med at den stoppet på høyt turtall. Prøvde å rense forgasser, bensinpumpe og bensinfilter pluss kontakter til coil osv uten hell. Fant til slutt ut at problemet var null kompresjon i nedre sylinder, så endte opp med å demontere hele motoren og fikk bekreftet at den var varmskjært. Byttet stempel og stempelringer, pluss ny toppakning. Etter mye venting på billigere deler fra utlandet kan jeg endelig si at motoren er i orden, og den går som en drøm :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.