Jump to content

Ekkolodd til 10" aluminiumspram

Ferskfesk

Recommended Posts

Hei!

Har nå kjøpt meg en liten 10 fot alupram som jeg skal bruke til fiske. Båten kjøpte jeg fordi den var billig og jeg kan hive den på biltaket å suse av gårde. 

Men jeg trenger ett ekkolodd, har overhodet ingen erfaring med ekkolodd bortsett fra Deeper pro. 

Har prøvd å lest meg grå, men har funnet ut at jeg bare må hoppe i det å learn by doing. 

Det jeg er på utkikk etter er:

Ekkoloddet skal kunne taes av og på båten under frakt og oppbevaring.

C-map Genesis sosial (virker veldig bra men ikke strengt nødvendig)

Kartplotter 

Helst down- og side scan

Prisen skal helst ikke være høyere enn båten. 

Har mest lyst på Lowrance da dette virker bra, uten at jeg kan forsvare det på noen måte. 

Blir å fiske i Øyern, Hurdalsjøen, lysern o.l vann

Håper på svar og takk på forhånd

Ferskfesk

Hei og velkommen til forumet :smiley:

Lowrance har jo relativt rimelige modeller med flere av egenskapene du er ute etter. Prisen stiger som kjent i takt med skjermstørrelsen, men bruksgleden av utstyret kan være stor selv om båten er liten. Sidescan og kart samtidig på en 5 tommers skjerm blir smått. Kjøp så stor skjerm du kan ta deg råd til.  Hurtigbraketten på elite 5 og 7 er en fordel når du skal ha det portabelt.

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-5-ti-mtotalscan-svinger

På en slik båt er det nok lurt å gjøre alt portabelt ja. At det går å ta av svinger, skjerm og batteri uten alt for mye styr hver gang. Dersom man gidder å mekke litt selv er det fullt mulig å få en grei løsning. Team Colibri hadde et blogginnlegg for noen år siden der poenget var å lage en praktisk og solid variant av et portabelt ekkolodd. Modellene forandrer seg med tiden, men løsningen forblir genial. For øvrig en veldig bra blogg. 

http://teamcolibri.blogspot.com/2015/05/portabelt-ekkolodd.html

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Takk for det Trulte. Var akuratt ett slikt svar jeg håpet på. Har lest en del på Team Colibri bloggen etter at jeg skrev innlegget, mye bra og informativt skrevet der. Skjønner en hel del nå.

Det ekkoloddet så veldig fint ut, men overstiger budsjettet mitt i denne omgang. Men det du sa om størrelser, blir 4" skjerm virkelig for smått i en slik båt?

Blir jo mitt første ekkolodd så har jo ingen andre å sammenligne med :) 

Skjønner. Da kjøper du et billigere ekkolodd med færre funksjoner. 4-tommers skjerm blir i seg selv ikke for smått i en slik båt, men dersom du skal få glede av sidescan-funksjonen blir 5-tommer litt lite. I forhold til båtstørrelse er 4- 5-tommer helt greit, men i forhold til ønskene dine om å ha downscan/sidescan så harmonerer det ikke like bra. Du kan jo fint ha stor skjerm på liten båt, men ikke liten skjerm for å se gode sidescan-bilder. Du får se om nysgjerrigheten tar overhånd etter hvert, og du blir en av oss som spiser knekkebrød til middag for å få råd til å kjøpe en 12-tommer med sidescan. For det er minst like mye nysgjerrigheten på hva som finnes der nede, og ikke nødvendigvis fiskeleting, som driver oss som sysler med scanning av innsjøer osv. Så kan du heller oppgradere etter hvert som du lærer deg det grunnleggende i forståelsen av ekkoloddbildet. Ikke så lett som man skulle tro å finne riktige innstillinger og lære seg hva som er fisk, støy, hard bunn, myk bunn osv. Å finne en god plassering av hekkgiveren er også et lite prosjekt i seg selv. For mye turbulens rundt giveren gir støy på ekkoloddbildet. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...