Jump to content

Temperaturøkning vp D4/300

fluefiskeren

Recommended Posts

Har en 2013 mod D4/300 som om jeg går fra 2800 til 3000 omdreininger i løpet av sekunder får en temperaturøkning på 5-6 grader, og som like hurtig går tilbake til normale 85 ved å slakke av til 2800 igjen.

Skiftet impeller i fjor.

Noen med tilsvarende erfaring som kan hjelpe med en diagnose før verkstedopphold blir bestilt?

Motoren din har nå oppnådd en alder der sjøvannskretsen skulle vært renset. VP har innført et serviceintervall på dette på min hvert 5 år på D serien.  På grunn av konstruksjonen når sjøvannet i varmeveksler en temperatur som medfører krystallisering av salt, og gror igjen. Dette skjer særlig når man stopper motoren etter en tids kjøring med varm motor uten å kjøre den "ned" i temp.

Du kan ha behov for en systemrens, og dersom dette ikke gjør susen er det demontering av varmeveksler og rens av denne  og andre komponenter som må gjøres. 

EDIT:

Et annet symptom på dette er at du kan finne spor av saltutfelling i underkant av endelokk på varmeveksler. Da er rens påkrevet.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos, dette høres nok fornuftig ut og sammenfaller med det jeg tror er problemet.

Det var den hurtige opp og ned på temperatur som gjorde at jeg ville høre med dere gode forumsmedlemmer om det kunne være noe annet jeg burde sjekke, men det er kanskje slik tempmåleren er konstruert at den skal gå fra 85 direkte til 90 og oppover.

Bitteliten, det er vel her snakk om rens av sjøvannsiden. Skal man bytte til ny type frostveske er det etter det jeg forstår avgjørende med en omhyggelig rens av ferskvannsiden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 3 uker senere...
On 5/31/2018 at 2:35 PM, Bonus said:

Hva heter det medelet, mikaels?

Tyvärr Bonus så vet jag inte vad medlet hette. Jag lät varvet göra detta jobbet men det är en välkänd procedur och det är vad jag förstått Pentas egna medel de använder. Resultatet blev väldigt bra, och jag passade på att byta till gul volvo penta glykol vid samma tillfälle.

Redigert av mikaels (see edit history)
fluefiskeren skrev On 31.5.2018 at 11.13:

Har en 2013 mod D4/300 som om jeg går fra 2800 til 3000 omdreininger i løpet av sekunder får en temperaturøkning på 5-6 grader, og som like hurtig går tilbake til normale 85 ved å slakke av til 2800 igjen.

Skiftet impeller i fjor.

Noen med tilsvarende erfaring som kan hjelpe med en diagnose før verkstedopphold blir bestilt?

Jepp dette skyldes måten VP har bygd opp sin software på. Alt mellom 82-88 grader (tror jeg det var) vises som 85 grader på måleren. Dvs. at om du har en "normaltemperatur" på 88 grader som øker til 89 grader ved belastning så vil temperaturmåleren bevege seg 4 grader opp i ett jafs kun ved en enkel grad stigning på motortemperatur.

Men dette skal ikke skje uten at det er noe feil med kjølingen på en D4 så om du ser 89 grader på temperaturmåler ved belastning er det på tide å gjøre grep vedr. rengjøring av kjølevannssystemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...