fluefiskeren Startet 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2018 Har en 2013 mod D4/300 som om jeg går fra 2800 til 3000 omdreininger i løpet av sekunder får en temperaturøkning på 5-6 grader, og som like hurtig går tilbake til normale 85 ved å slakke av til 2800 igjen. Skiftet impeller i fjor. Noen med tilsvarende erfaring som kan hjelpe med en diagnose før verkstedopphold blir bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Har du sjekket sjøvannsfilteret. Det kommer kjøling gjennom, men ikke nok når du øker effekten..? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Ja, gullende rent? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 (redigert) Motoren din har nå oppnådd en alder der sjøvannskretsen skulle vært renset. VP har innført et serviceintervall på dette på min hvert 5 år på D serien. På grunn av konstruksjonen når sjøvannet i varmeveksler en temperatur som medfører krystallisering av salt, og gror igjen. Dette skjer særlig når man stopper motoren etter en tids kjøring med varm motor uten å kjøre den "ned" i temp. Du kan ha behov for en systemrens, og dersom dette ikke gjør susen er det demontering av varmeveksler og rens av denne og andre komponenter som må gjøres. EDIT: Et annet symptom på dette er at du kan finne spor av saltutfelling i underkant av endelokk på varmeveksler. Da er rens påkrevet. Redigert 31.Mai.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Captain Chaos, dette høres nok fornuftig ut og sammenfaller med det jeg tror er problemet. Det var den hurtige opp og ned på temperatur som gjorde at jeg ville høre med dere gode forumsmedlemmer om det kunne være noe annet jeg burde sjekke, men det er kanskje slik tempmåleren er konstruert at den skal gå fra 85 direkte til 90 og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Sjekk vanninntaket på drevet også Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Har aksling Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Dine antagelser vedrørende temp måler er riktig. Den hopper i en skala på 5grader når du bikker 85 grader. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 fluefiskeren skrev 17 minutter siden: Har aksling da slipper du å sjekke drevet ja Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Systemrens gör nog susen ? bra mycket billigare än att skruva ner värmeväxlarna. Penta säljer ett medel som fungerar bra. Körde det på mina d4 förra året. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Og når man først har kjørt systemrens kan man like gjerne bytte til den kjølevæska som skal byttes hvert 4 år. Mener å huske den er gul Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Bitteliten, det er vel her snakk om rens av sjøvannsiden. Skal man bytte til ny type frostveske er det etter det jeg forstår avgjørende med en omhyggelig rens av ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 mikaels skrev 40 minutter siden: ... Penta säljer ett medel som fungerar bra. Körde det på mina d4 förra året. Hva heter det medelet, mikaels? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Bitteliten: Helt riktig, 4 års byttefrekvens på gul kjølevæske. Ble gjort i mars?? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Captain Chaos skrev for 2 timer siden: Dine antagelser vedrørende temp måler er riktig. Den hopper i en skala på 5grader når du bikker 85 grader. Takk for den opplysningen?? Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 (redigert) On 5/31/2018 at 2:35 PM, Bonus said: Hva heter det medelet, mikaels? Tyvärr Bonus så vet jag inte vad medlet hette. Jag lät varvet göra detta jobbet men det är en välkänd procedur och det är vad jag förstått Pentas egna medel de använder. Resultatet blev väldigt bra, och jag passade på att byta till gul volvo penta glykol vid samma tillfälle. Redigert 17.Juni.2018 av mikaels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 fluefiskeren skrev On 31.5.2018 at 11.13: Har en 2013 mod D4/300 som om jeg går fra 2800 til 3000 omdreininger i løpet av sekunder får en temperaturøkning på 5-6 grader, og som like hurtig går tilbake til normale 85 ved å slakke av til 2800 igjen. Skiftet impeller i fjor. Noen med tilsvarende erfaring som kan hjelpe med en diagnose før verkstedopphold blir bestilt? Jepp dette skyldes måten VP har bygd opp sin software på. Alt mellom 82-88 grader (tror jeg det var) vises som 85 grader på måleren. Dvs. at om du har en "normaltemperatur" på 88 grader som øker til 89 grader ved belastning så vil temperaturmåleren bevege seg 4 grader opp i ett jafs kun ved en enkel grad stigning på motortemperatur. Men dette skal ikke skje uten at det er noe feil med kjølingen på en D4 så om du ser 89 grader på temperaturmåler ved belastning er det på tide å gjøre grep vedr. rengjøring av kjølevannssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Så skal skje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.