Jump to content

Tips til motor ut og inn-løft, Maxi 95

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal om litt løfte ut min VP2003 og løfte inn en ny D1-30 i min Maxi 95. Begge veier ca 100-120kg uten backslag.

Er det noen som gjort en lignende jobb i denne type båten tidligere og har noen tips? F. eks hvordan stabilisere og holde aksling plass når en motor er koblet fra og ny skal ned?

Vi blir 4 mann for å transportere motor fra land til ut på båten, er det nok? Tenkte å rulle motor ut på brygge meg en transportvogn, spenne faste motor på en EU pall og montere noen kraftige stag for å utføre det siste løftet fra brygge til ut på båten. (Har ikke mulighet for bruk av noen form for kran). Tenker så å få bygget noen form for løfteanordning ned i båten.

Planen er å gjøre dette mens båten ligger på vannet, har allerede koblet fra kjølevann (sjøvann) og eksos så at båten vil synke i prosessen er meget utenkelig men er det noe annet jeg burde ha tenkt på før motor blir levert eller skal starte jobben?

Er takksam for alle tips jeg kan få :smiley:

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Ask skrev for 1 time siden:

Hei

Kanskje du kan bruka bommen til å løfta motoren om bord i båten, og ned luka?

Eit spørsmål. Kvifor  VP, når det finst så mange betre motorar?

Ask

Har tenkt tanken men (og her kommer nok et dumt spørsmål) tåler bommen/masta/vaiere denne vekten?

Har en meget godt pris på en ny D1-30, det er vel egentlig største grunnen, hvem mener du er bedre?

larshans1 skrev 40 minutter siden:

Finnes ikke noe bedre enn Volvo, så det blir bare tull å si slikt...

Jeg har løfta ut og inn motor av både Maxi 108 og Bavaria 38 med bommen, og det har gått helt fint. Var litt nervøs siden båten sto på land i Ilas-krybbe da...

Riktig, jeg skal se an muligheten for dette og sjekke hva han som kommer og skal hjelpe til med monteringen har tenkt seg.

Vedrørende kvalitet på «jag rullar» og andre motorer så har jeg ikke noe å jevnføre med egentlig så jeg må bare stole på broren min som fikset meg dealen på denne motoren som da sier at den skal være veldig bra. Når jeg prøvet meg og nevnte yanmar så ble det raskt viftet bort.

Bommer tåler generelt denne lasten, men ikke nødvendigvis midt på bommen.

Hvis du kan løfte bommen med bomløft el til ca 45 grader for å få rett radius hjelper det mye. Da henger du bare talje el i tuppen.

Ville sjekket om det finnes en servicebåt eller lekter med ei lita kran i nærheten. Tar ikke mer enn en time å kippe ut og inn motoren hvis alt er klart.

En tusenlapp for å unngå alt slitet og muligheten for at motoren detter ned utfor rekka.

Mons

ne.andersson skrev On 1.6.2018 at 16.24:

Takk for alle tanker og meninger :smiley:

Ask - kan du være så snill å utdype hva du mener vedr. Volvo og jeg tenker da spesifikt på modell D1-30? Har du hatt en dårlig erfaring eller er det bare generelt?

Hei

Eg har ikkje erfaring med nemnte modell.

Eg har hatt to VP i mitt liv, men det byrjar (heldigvis) å bli nokre år sidan. Det var plagsame problem med desse motorane, og somme av problema skuldast grunnleggande dårleg konstruksjon.

Stikkord er vatn i olja pga dårleg konstruksjon, dårleg kjøling, m.m.

I tillegg var det dyre deler.

Eg har òg venner òg kjente (og då meiner eg folk eg kjenner, ikkje bryggeprat) som har vore plaga med feil på sine VP. I fjor sommar opplevde ein venn at motoren løsna frå girkassa. Dette med hol i botnpanna som resultat. Dette var på ein tre år gamal Hanse 505. Dyrt, og ergeleg i ferien.

Synd å sei at VP stilte opp. Tvert om står det i manualen at desse boltane skal sjekkast før kvar oppstart. VP veit jo at det er uaktuelt for dei aller aller fleste, og skriv slikt for å fråskriva seg ansvar.

Ask

Kva type Volvo er det du har hatt, Ask? Har no ein 2030, som er den første Volvoen eg har hatt.  Må seie at det er den beste motoren eg så langt har eigd. (Bank i bordet, og så vidare?) Før denne var faktisk dei tre siste motorene Yanmar. M.a. ein heilt ny 3gm30f. Denne fungerte fint for meg, men ny eigar fekk trøbbel med motoren sjølv om han ikkje hadde gått meir enn nokre hundre timar. Vart garantisak, og han opplevde også trøbbel med forhandlar og importør. Det ordna seg likevel til slutt....  Lenge sidan dette, så eg hugsar ikkje heilt detaljane.

Vil ikke mene noe om Volvo (alle motorer jeg har hatt har startet hver gang, så med min førstehånds kunnskap er alle like gode).

Men skal du heise motoren ville jeg valgt å bruke storseilfallet. Festet det til bommen med en løkke. Brukt reveline for å regulere ut/inn på bommen. Da er all belastning på storseilfallet som normalt skal holde denne vekten uten problemer. Hvis det er gammelt, bruk spinnakerfallet som sikring (eller bytt storseilfall). Med justering inn ut på bommen på reveline kan du heise motoren fra brygga ytterst på bommen, og trekke motoren innover når den er i lufta. Før du begynner å senke motoren sett tau i kryssholtene bak og opp til bommen, den vil da være stabil sideveis. Vil angageligvis være mer stabil enn en ekstern kran når båten ligger på vannet. Hvis det er for mye bevegelse sideveis når du skal senke det siste, stabiliser løftet i lukeåpningne med tau ut til rekka. Vær obs på at kanskje ikke fallet er langt nok til å senke motoren helt ned, så du trenger å skjøte fallet noen meter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...