Roger og Olina
Nå har jeg bodd i Telemark i litt over tre år og trives godt.
Har gjort meg noen tanker rundt egne erfaringer når det gjelder adferd på sjøen. for meg virker det som om mange her, er litt småvimsete og er ikke så veldig nøye på regler og på hvilken side en skal gå når det smaler til litt. Om en sitter med ryggen til de man har vikeplikt for, så ordner det seg sikkert. For en må jo se at de har ett festlig lag i båten og tusler ikke værre en 5 knop eller så...
Vi er så heldige at vi bor helt nede i strandkanten og ser mye rart med tanke på når det kommer skip her også. Ikke sjeldent en hører ett båthorn fra ett av skipene pga en eller annen luring krysser like forran. "jeg rakk det denne gangen også" Er ikke mer enn ett par dager siden jeg faktisk sto å holdt pusten her når en luring skulle på død og liv krysse like før ett LPG skip.
Er selv oppvokst på Sørlandet og har hatt egen båt siden 12 års alderen. Før innkjøp av egen båt, så rodde jeg rundt i båten til naboen.. Har selv gjort masse feil, uten tvil og jeg som de fleste, forsøker å lære av feilene, men er langt fra feilfri fremdeles
Jeg ser en del forskjell på Telemarkinger og Sørlendinger som skrevet. På Sørlandet så ser man ikke denne vimsingen på samme måte. Folk holder avstand fra nyttetrafikk og en er liten tvil i leia. Er den en båt med motorstans ol, så er det alltid noen som stopper og spør om en trenger hjelp. Har her sett noe av det samme her, men med unntak av dette med å stoppe for å sjekke om en trenger hjelp. Eks, i fjor kom vi til Brevik. Der ligger det en 20-foter for anker, på ett litt snodig sted. Ser at han har åpnet til motoren, så Jeg snur og kjører bort til han og spør om han trenger hjelp. Han hadde ringt og hjelpen var på vei. Men som han sa, så hadde han ligget der 1 time og vi var de første som hadde kommet bort og spurt om han trengte hjelp... Rart syntes nå jeg. Men jeg har også erfaring med å få hjelp her selv, når vi hadde problemer. Så alle er ikke like
Nå har jeg ikke så mye erfaring med folk fra andre fylker, med unntak av Nord Norge fra når jeg var i marinen. De gutta ( og damer ) visste hvor de skulle ligge og når de skulle krysse, så gjorde de det med god margin. Om ikke, så ventet de til vi var passert og la seg inn bak...Husker skipssjefen mer enn en gang berømmet folk nordpå for godt sjømannskap... Oslo folk med alt for store båter og noen ganger liten kunnskap, som brøyter seg frem med den filosofien at de med størst båt vinner, skal jeg ikke bruke mer tid på. For de som kritiserer dem, er misunnlige og gud hjelpe meg hva de ikke er... For de vet jo best selv
Sikkert noen som vil plukke denne tråden i biter og skal motbevise det ene og det andre. Det kan du sikkert, for dette er ut fra egne observasjon og erfaringer, ikke noe annet
Hilsen, Sørlending