mnj0909 Startet 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2018 Er etterhvert nesten i mål med første runde service på min yanmar 3ym i min polar 20. En ting jeg fortsatt lurer på er hvordan man kan unngå dieselsøl ved bytte av finfilteret på motoren? Her er det jo absolutt ikke plass til å ha noe under og det er for mye diesel som kommer ut til å ta det i en klut. Praktiske råd til denne nøtten mottas med takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Hei Eg kjenner ikkje denne motoren, men har liknande problem på mine Yanmar 2GM20F. Ei bleia under fileteret tek seg av sølet under sjølve filterbyttet. Problemet er at det er så vanskeleg å få filteret tett etterpå. Eg har slutta å skifta desse filtra, og har heller eit fint filter i "grovfilteret/forfilteret". Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Bærepose rundt filteret? Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Ja, bleie må jo være tingen...det skal jeg prøve. Men ser også poenget mht å bruke forfilteret istedet. Dette er jo mye lettere adkomst til dette i tillegg. Andre som har fint filter i forfilteret...? Og altså ikke bytter finfilteret på selve motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Har 10 micron grovfilter og så er det vel 2 micron på finfilter. Men jeg har inntrykk at det aller meste blir tatt i forfilteret. Finfilteret synes helt rent hver gang jeg skifter det. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Jeg har også en oppfattelse av at finfilteret alltid er rent hver gang. Spørsmålet er da om man bare burde la finfiilteret sitte lengre uten å skifte og heller kun skifte grovfilteret. Eller at man som Ask bruker et finfilter i det første filteret ved tanken som er lettere å servicere. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Jeg har også hoppet over bytte av sette noen ganger. Men når jeg skifter det trer jeg en liten plastpose, f.eks en liten frysepose rundt det fra undersiden. Denne samler opp dieselen som renner ut og søl p motoren unngås helt. Bare pass på at posen ikke sklir ned eller revner hvis det er trangt rundt filteret. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Genialt! Nå tror jeg planen er klar!! Ett oppfølgende spørsmål: Hvor ofte bytter dere grovfilteret da? Like ofte som finfilteret, oftere eller sjeldnere ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 (redigert) mnj0909 skrev 11 minutter siden: Genialt! Nå tror jeg planen er klar!! Ett oppfølgende spørsmål: Hvor ofte bytter dere grovfilteret da? Like ofte som finfilteret, oftere eller sjeldnere ? Oftere, men det er nesten umulig å si noe konsekvent på det. Jeg for min del skifter etter feks 100 timer. Er det rent og jeg ikke har følelse av å ha fått uren diesel i tankene så kan man feks utvide det til 150 eller 200 timer. Men skifter uansett 1 gang i året som en del av prevantivt vedlikehold. Men det er sikkert mange meninger om dette. Men nå har jeg gått til anskaffelse av et vacumeter som jeg skal sette på forfilteret. Da ser jeg med en gang om det begynner å bli på tide å skifte. Redigert 1.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Hadde egentlig lite søl i forb. med filterskift på motoren. En liten plastboks/fille under, så tar jo dette det meste. Skift intervaller står jo i manualen, men hvis ikke jeg husker feil, så er det vel 2-300 timer på finfilteret (?). Mange skifter grovfilteret det ene året, og finfilter (motor) det andre året. Kommer jo natuligvis an på hvor mye man kjører. Ellers, av de båtene jeg har hatt, så er jo Polaren en drøm å ta service på, kontra andre snekker. Når motorkassen er løfte vekk, så ligger jo motoren helt åpen i fra alle sider, så man slipper jo å ligge på magen å krype for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Ja, på en Polar er det jo stort sett åpent til alle sider. Veldig bra. Det er kun dieselfilteret som ihvertfall på min utgave av 3YM20-motoren sitter så tett inntil motoren at det nok kun er en plastpose som får plass. Så det skal jeg prøve neste gang!! For-/grovfilteret sitter jo helt åpent så der er det en ren lek å bytte... :) Har litt samme utfordring med tappeskruen til kjølevæsken (altså den som sitter i babord side, lengst fremme). Unbracoskruen - og dermed tappehullet ligger lavere enn dørken i snekken og da er det litt vrient å få noe under inn og under denne kranen. Kanskje jeg skal teste ut en stor plastpose her også? Da jeg tappet den andre kranen for kjølevæske fikk jeg ut drøyt 2 l - og dermed tenker jeg at det må være ca. like mye som kan tappes ut av "unbracohullet". Når totaltankkapasitet er ca 4liter - og da trenger jeg jo en ganske stor og stabil pose... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.