finnmarken Startet 1.Juni.2018 Del på Facebook Startet 1.Juni.2018 Hei, Jeg har fått dieseldyr i tanken. Hvordan bli kvitt dette? Snakka med Fuel-Service as. De kunne rense begge tankene for kr 12 500,-. Dette skulle gjøres ved å fylle opp tankene, så skulle man fylle på Biosid og la dette stå i en uke. Dette skulle drepe alt av dieseldyr. Disse vil da legge seg i bunnen av tanken. Etter en uke skulle de da komme å rense tankene for dette ved å pumpe ut og tilbake igjen i en prosess som til slutt da vil gjøre dieselen ren igjen. Noen som har erfaring med dette firmaet? fuel-service.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Ingen erfaring med nevnte firma, men vil sei meg skeptisk til den beskrivne metoden.. Har veldig lite tru på at tankane blir reine og fri for bunnfall ved å pumpa ut innhaldet for deretter filtrera det tilbake I tanken. Mi erfaring er at manuelt arbeid med kosting og skuring må til for å få tanken rein. Kjemikaliane drep nok dyra, men fjernar ikkje "biprodukta" deira. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Enig med Havlengt. Avfallet fra dieseldyrene kan bli såpass seigt at det må manuell fjerning til for å bli kvitt alt. Hadde ikke klart å få ut alt i tanken hos meg da jeg for noen år siden endelig tok motet til meg og lagde noen mannhull. Det var et tykt lag med brunsvartrødlig seigt slim som hang godt fast i bunn. Skuring med oppvaskkost, Zalo og varmt vann gjorde susen. Så grundig skylling med varmt vann og tørking før jeg fylte opp med diesel (med soppdreper i) igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Se 'byggingen av Hulda', der hang gørra også på sidene/skottene i tanken. Ville ikke fått det av om jeg hadde pumpet et helt år sammenhrngende. Hos meg var det nødvendig med mekanisk rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 7 hours ago, Havlengt said: Ingen erfaring med nevnte firma, men vil sei meg skeptisk til den beskrivne metoden.. Har veldig lite tru på at tankane blir reine og fri for bunnfall ved å pumpa ut innhaldet for deretter filtrera det tilbake I tanken. Mi erfaring er at manuelt arbeid med kosting og skuring må til for å få tanken rein. Kjemikaliane drep nok dyra, men fjernar ikkje "biprodukta" deira. Jeg hadde vann og dieseldyr på tanken for noen år siden. Jeg tok av mannlokkene og sugde ut restene av dieselen. Jeg så da med selvsyn at grumset fulgte med ut uten at jeg hadde behøvd å koste og skure. Tankbunne skråner nedover. Grumset var slimete og skled ned til laveste punkt sammen med vannet. Det var ganske mye vann. Tanksiden var rene. Så den metoden som firmaet foreslår hadde faktisk virket hos meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 trodde disse tappet av dieselen, og sirkulerte denne tilbake via trykkdyser som sprøytet diesel i trykk via roterende dyser for å løsne gørra som ikke ble med avtappet diesel? Mener det var disse jeg snakket med på båtmessa. I så tilfelle ville det i en 1000 liters tank bli høytrykkspylt med 3-5000 liter diesel (3-5 runder via rensen og tanken på «rensebilen»). Men jeg har ikke brukt dem selv.... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Med høyttrykksspyling blir saken noe helt annet, da får de nok spylt vekk slimet bedre ja Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Akkurat renset tanken manuelt selv, og kan bare bekrefte det mange sier her. Selv om man suger ut dieselen og man ser det kommer mye grums med den dieselen ut, så ligger det masse igjen som henger seg opp som slimete klasser rundt om i tanken. Opplevde også at neste dag hadde disse klassene tørket ut, så da måtte man nesten skrape å bruke støvsuger. Jeg får ikke ut tanken min, så er ett skikkelig pes å rense den. Skjære ekstra mannehull etc. I tillegg var min tanke så dyp at mye av rensingen bestod i å henge på kluter på stenger for å nå rundt overalt. Synes prisen er høy til dette firmaet, men har du mye diesel igjen er det sikkert verdt det, siden det tydeligvis også renser dieselen. Bare lest om metoden, men regner med at det er slik industrien renser det hvor det er tanker på flere 1000 liter i bruk? Velger du manuelt, er det veldig viktig å få på noe kjemikaler ala Bio protect 2 etc, da du nesten sikkert vil ha noen rester igjen, hvis man ikke kommer til med skurekost som flere her beskriver. (Det var ikke mulig i hele min tank, kun på deler av den). Det beste er helt sikkert ta tanken ut, gjøre dette på land, hvis man har mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Hei, hvor stor (e) dieseltank har du? Er det ikke mulig å komme til inn i tanken? Det bør man vite før man kan konkludere med om dette er dyrt eller ikke. Hadde jeg hatt dieseldyr, hadde kun tømming og innvendig vask vært godt nok. Noe jeg forøvrig gjør hver vår uansett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Jeg vil bare presisere at jeg kjøpte gørra som ren diesel. Hulda hadde ikke vann på tanken. Slik at det grodde ingenting nedpå der. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Nå skal jeg ikke si noe om hvor lenge dette hadde stått i tanken min da jeg kjøpte båten i fjor men jeg kan bekrefte at dem sorte klumpene/flekkene i tanken min ville ikke løsnet uten manuell skrubbing, var knapt at dem løsnet med ordentlig spritvask. Fant for øvrig annet kos som ikke ville kommet med ved å bare tømme diesel. (Metallskive og kabelsko av alle ting...) Ja det tok 4-5 timer med demontering av tanken ut av båten og vask på brygga men er veldig glad denne jobbe ble gjort da man nå kan stole på at det ikke er noe der i til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Ikke farlig med kabelsko og skiver de blir aldri sugd opp i systemet uansett Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
finnmarken Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Jori skrev for 8 timer siden: Det beste er helt sikkert ta tanken ut, gjøre dette på land, hvis man har mulighet. Ja, det å ta ut tankene og gjøre den rene ved vasking, er helt sikkert det beste. For min del vet jeg ikke hvordan jeg skal få ut tankene, og dersom jeg hadde klart å komme til i alle skottene så ville jeg jo gjort jobben selv. Slik jeg forstår dette nå så må jeg nok uansett bruke noe sånt som Bioprotect2 for å drepe dieseldyrene. Uten et slikt middel, så sies det at dieseldyra alltid komme tilbake. Jeg går nå for å bruke Fuel-service til å rense tankene. Ja, det blir dyrt, men hvis det løser problemet så får det heller våge seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Et alternativ som ikke bør forkastes er å tømme tanken helt, kjemisk rensing (er noen stoffer der ute som tar det meste), tømming og så spyling med roterende dyse - med et kamera kan man sjekke status etter hvert trinn for se når det er godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Du får gi en tilbakemelding på hvordan det ble:) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Ventus skrev for 16 timer siden: Et alternativ som ikke bør forkastes er å tømme tanken helt, kjemisk rensing (er noen stoffer der ute som tar det meste), tømming og så spyling med roterende dyse - med et kamera kan man sjekke status etter hvert trinn for se når det er godt nok. Ja, spyling har jeg drevet med i den ene tanken, men ikke med roterende dyse. Har heller ikke kamera. Bio-protect2 skal visstnok ta dieseldyra. Det tror jeg nok at de gjør, men jeg må nok innrømme at jeg er mer spent på hvordan de skal få ut alt "slammet" (de døde dieseldyra) som sannsynligvis er i den andre tanken som jeg ikke har åpnet. andk skrev 16 minutter siden: Du får gi en tilbakemelding på hvordan det ble:) Ja, skal gi tilbakemelding, men jeg vet vel egentlig ikke hvordan det blir før til høsten engang når jeg bytter dieselfiltrene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Zubster Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hei dette er Daglig leder i Fuel-service as. Ser at det er noen som er skeptiske til våre metoder, det er lov å bra å være skeptisk, det utfodrer kun teknologien, men en må følge med i tiden og sette seg inn i dette. Tiden hvor håndvask og høytrykkspyling med vann er forbi, det blir sjelden bra. Vi renser dieseltanker på bensinstasjoner, sykehus, brann og politi, datasentre, tilfluktsrom og en mange andre steder. Vi renser båttanker hver dag (ikke lørdager), flere båter per dag. Dette gjør vi i Oslo, Vestfold, Østfold, Kr. sand, Stavanger og Bergen. Dette har vi holdt på med noen år. Og vi har ingen reklamasjoner. Fordi: Vi har kunnskapen og de mest moderne og teknologiske mobile rensemaskiner som finnes i verden, samt at vi utvikler dem med ingeniører i oljebransjen i England. Dieselen beholdes for kunden. På båter opp til 500L tank tar vi 5000,- eks mva, På tanker fra 501-1000l tar vi 10.000,- eks mva. Digresjon: Kostnaden vår for å rense 1 tank på 500l er 7000,- eks mva. ???? derfor renser vi aldri 1 tank på ett sted, men samler opp til 2 båter om gangen for å gå rundt økonomisk. 1 filter hos oss koster oss 1200,- det inkluderer vi. Vi renser diesel til renere kvalitet enn EN590 er levert med fra oljeselskapet. Vi renser vekk karbon, vann, emulgert vann og mikrober, det som på folkemunne blir kalt dieseldyr. Så at det er dyrt det vi holder på med er ikke sant, at det blir rent, det er garantert. Vi jobber 24 timer i døgnet, 6 dager i uken med rens av båttanker. Lurer dere på noe mer så er det bare å ringe, vi er ute på jobb. telefon: 908 900 36 Ha en fantastisk dag i solen mvh Espen Zubi daglig leder Fuel-service as Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Kan du ikke gi oss en kort beskrivelse av hvordan dere renser en dieseltank i en båt som har dieseldyr. Det gir ofte større tiltro, enn bare å si at dette kan vi. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
finnmarken Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Du kan lese om det her: http://fuel-service.no/dieseldyr/ Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Der finner jeg ingen ting om hvordan de fjerner det som flere her inne beskriver som fastgrodd. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 (redigert) @Zubster så flott at du skriver hvordan dere jobber! må dere ha tilgang til og ha av mannlokket på tanken for å rense? jeg har en fundering på å ta en preventiv rens. Kanskje vi kunne gått sammen flere og gjort dette kostnadseffektivt for alle parter? Redigert 3.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 (redigert) Hei Zubster, kan du beskriva renseprosessen som de utfører I tankane litt meir utfyllande? Redigert 4.Juni.2018 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Desember.2018 Del på Facebook Svart 14.Desember.2018 Hvordan ble resultatet @finnmarken? Jeg er selv i dialog med firma nå (dessverre)... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Beklager sent svar. Foreløpig har alt gått fint, men egentlig vet jeg vel ikke det før jeg eventuelt åpner tanken igjen. Men jeg må nok si at de gutta som var hos meg virket lite proffe. De klarte ikke å få løs dieselfilteret. Det måtte jeg gjøre selv. De visste ikke hva skvalpeskott i dieseltankene var. En av dem mente dette var for å gjøre jobben vanskeligere for dem. Til slutt måtte jeg insistere på at de måtte gjøre rent på brygga. Der var full av dieselsøl. Han ene mente jeg måtte regne med sånt........ Det jeg føler blir litt usikkert med dette er nettopp dette med skvalpeskottene, fordi man i mine tanker kun kan se den midtre delen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Og Hulda har 7 skvalpeskott. Fortsetter nok med bleier til 6 år og banning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.