Jump to content

Yamaha 80 4-t 2004. Biter av gods løsnet fra stamme over tilt. Frostsprenging?


jru

Recommended Posts

I løpet av vinteren har to 4-5 cm store biter av godset i stammen like over tilt-festet  løsnet fra min Yamaha 80 4-takt fra 2004. Bruddflaten er litt irret men ettersom bitene lå der hele nå i vår (bilde 2), og jeg aldri har sett noe skade før,regner jeg med at det skyldes frostsprengning. Bruddstedet blir varmt, ryker og lukter svidd gummi under drift. I fjor holdt båten på å synke og motoren var under vann nesten opp til selve blokka. For meg virker det overveiende sannsynlig at dette er årsaken til skaden og at vann under trykk ved nedsenkning har kommet inn i et hulrom der det ikke skal komme vann og ikke hatt mulighet for å renne ut eller fordampe og så frosset i vinter. Forsikringsselskapet (og også et verksted) er imidlertid ikke enige men kan ikke peke på en annen logisk forklaring. Verken forsikringsselskapet eller de to verkstedene jeg har vært i kontakt med har sett liknende skade eller har en forklaring. Motoren har vært i vinteropplag kaldt innendørs i alle år og er godt vedlikeholdt. Den har vært svært driftssikker helt fram til uhellet i fjor men har hatt problem med tenning og fukt i forgasser siden..

 

Er det noen som har en rimelig forklaring på skaden. Er min forklaring usannsynlig?

IMG_2685.jpg

IMG_2684.jpg

Link to post

Ta ein kikk på https://baatplassen.no/i/topic/126228-yamaha-f100-2005-mod-hull-i-stamme/?tab=comments#comment-1820076

Dette er nøyktig samme motor. Kontaktet lokal Yamahaforhandler, som aldri hadde hørt om problemet. Å fikse det ville koste 25-30.000.

 

Jeg har også kald vinterlagring, men er usikker når det skjedde, oppdaget det under vårpussen, men fant ikke biten som har falt av, så det kan ha skjedd før vinterlagring. Som du ser på bildet er det en opplagring av akslingen akkurat der bruddstedet er, heller derfor til at det er korrosjon mellom forskjellige legeringer som sprenger ut.

Ser også tydelig at lageret klemmer mot akslingen, sannsynligvis derfor det blir varmt.

 

Min 'løsning': smurte godt med fett på akslingen og satte på en metallplate over hullet, festa med Sikaflex. Har fungert uten problem i to sesonger. 

 

yamaha1.jpg.08f9fbc8b379eea11889bd26458ea1ad.jpg

Redigert av Per Puck (see edit history)
Link to post
jru skrev On ‎13‎.‎06‎.‎2018 at 10.04:

Takk for tilbakemelding. Interessant. Og din motor har ikke vært nedsenket?

Nei, den har ikke vært nedsenket.

 

Skrotnisse skrev On ‎13‎.‎06‎.‎2018 at 11.52:

Det pakker seg med salt og elendighet rundt akslingen. Dette tipper jeg har sprengt ut godset. Se på drivaksling på nederste bilde, det er spor i akslingen. Dere bør demontere undervannshuset mens det ennå går an, og renske opp.....

Det har du nok rett i. Jeg har ikke skiftet impeller så lenge jeg har eid motoren, tviler også på om forrige eier har gjort det.

Ved impellerskift vil blir akslig dratt ut av foring, og problemet ville bli oppdaget før det sprenger hull. Så det kan bli dyrt på flere måter å ikke skifte impeller ihht manual...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...