plotte Startet 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2018 har et start og to forbruk som er koblet sammen, og de lader som bare det med landstrøm. når jeg kjører viser volt meter på dashbordet 14 , men de lader ikke. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 (redigert) Hvordan er volt meteret ditt koblet, er det koblet på dashbordet eller er det koblet direkte på batteriene? Om det er koblet på dashbordet, har du prøvd å måle direkte på batteriene med et multimeter når motor går? Er dette nylig oppstått, eller er det kommet i forbindelse med noe annet arbeide? Sjekket etter løse ledninger? Eller spurt på en annen måte - hvordan vet du at det ikke lader fra motor? Kom gjerne med flere opplysninger om du har laderele’ eller diodeskille. Redigert 2.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 volt meteret er koblet til dashbord , merker på kjølskap blant annet at det tapper seg.. det er jo normalt at det tapper deg når man ligger ute, men lader seg ikke når jeg kjører hjem igjen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Trolig er voltmeteret bare koblet til startbatteri via nøkkel i dashbord. Startbatteri lades, men ikke forbruk. Da må du finne ut hva som skal styre lading til forbruksbatteri. Det kan være skillerele, dioder eller bare feil bruk av batteribrytere som Kjellg har nevnt. Dette er umulig og gi sikkert svar på uten opplysninger eller bilder om hva du har som styrer ladingen. Ikke vondt ment, men det blir som å gå til legen og si du har vondt i ei tå, men uten og gi beskjed om hvilken tå som verker. Se om det er noe i nærheten av batteriene som du kan ta bilde av eller forklare hvordan ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 På min båt har jeg et skillerele. Nå ladestrømmen synker under 3 A kopler det fra startbatteriet, da det går ut fra at det er oppladet, slik at bare forbruksbatteriet som får lading. Skillerelet kopler ikke inn startbatteriet, før jeg stopper og starter motoren igjen. Om du har samme type skillerele, så er start og forbruksbatterier koplet feil til releet hos deg. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 arkmarin skrev 23 minutter siden: På min båt har jeg et skillerele. Nå ladestrømmen synker under 3 A kopler det fra startbatteriet, da det går ut fra at det er oppladet, slik at bare forbruksbatteriet som får lading. Skillerelet kopler ikke inn startbatteriet, før jeg stopper og starter motoren igjen. Om du har samme type skillerele, så er start og forbruksbatterier koplet feil til releet hos deg. Nå bør vi vel ikke forvirre plotte mer en nødvendig. Greit at han først og fremst prøver å finne ut hva han har eller ta bilder av alt som har med lading og batterier å gjøre. Det releet du har arkman, er vel ganske sjeldent og er slettes ikke sikkert at det er det som plotte har. Etter det jeg forstår så er det et problem som plutselig er kommet og da er det sannsynligvis ikke noen feilkobling ute å går her. Men @plotte, om du ikke vet hva du har så ta bilder og legg ut her. Da skal vi helt sikkert klare å hjelp deg med feilsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.