Jump to content

Bella 512, hvordan finne lekkasje i dobbeltbunn?

Kasper 1234

Recommended Posts

Noen andre som sliter med lekkasje i dobbelbunnen på bella 512.finner ikke ut hvor det kommer inn

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Bella 512". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
  • 2 måneder senere...

Hei, Jeg har en 2007 med samme problemet. Saltvannslekkasje. Har prøvd alt mulig for å lokalisere den, har den på henger, setter på vannslagen og styrer verre. Snakket med Bella på tlf til Finland i dag. De peker på de nedre festeboltene. Der har jeg egt allerede lagt på grovt med Sikaflex uten hjelp. Neste steg er å vippe baugen opp og fylle vann innenfra, og se hvor det lekker ut... Det andre svake pkt iflg Bella var badetrappens nedre innfesting.

Det snodige er at selv om den ligger tre uker på vannet, er det liksom grenser for hvor mye vann den tar inn. Den synker ikke - det blir 40-50 liter, tenker jeg. Men mulig det har blitt verre. Akterspeilet virker ikke vanvittig robust. 90 e-tec.

Redigert av Jon Aarbakke
added details (see edit history)

På min forrige båt så lakk de to nederste boltene på motorfeste, måtte ta båten på land og fylle båten med vann for å finne lekkasjen. Dersom du gjør dette hjemme så må du støtte opp hengeren på flere steder ellers vil hengeren knele pga vekt. En annen ting er at det er mange spanter/rom i båten som ikke har drenering, dvs det vil være noe vann i båten etter lekkasjetest. Når jeg fikk båten på vannet igjen så fant vi masse vann igjen, ny runde på land for lekkasjetesting, men da oppdaget vi at vannet var ferskvann i stedet for saltvann. Her ble vi lurt …. Ville bare dele mine erfaringer rundt dette.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei, har gjort enda en test, og mener nå at det er en sprekk i slangen som drenerer "dekket" - båten er jo selvlensende via et avløp i cockpit koblet til en tykk slange ut under vannlinjen akter. Jeg fylte båten med  kanskje 50-100 liter vann og vippet den opp, og da det steg over et visst punkt, ennå langt under dekksnivå, begynte det å piple ut gjennom utløpet bak. Skal trekke gjennom en slange (uten hull...) med mindre diameter og tette rundt med fugemasse. Da blir det tregere drenering, men... stay tuned

Redigert av Jon Aarbakke (see edit history)
  • 5 år senere...

Noen år siden dette skjedde, har samme båt og har også fått lekkasje av ferskvann. Hvordan løsnet du drenering i cockpit? og hvilken slange var eksisterende?

På forhånd takk

Jon Aarbakke skrev On 25.8.2018 at 22.14:

Hei, har gjort enda en test, og mener nå at det er en sprekk i slangen som drenerer "dekket" - båten er jo selvlensende via et avløp i cockpit koblet til en tykk slange ut under vannlinjen akter. Jeg fylte båten med  kanskje 50-100 liter vann og vippet den opp, og da det steg over et visst punkt, ennå langt under dekksnivå, begynte det å piple ut gjennom utløpet bak. Skal trekke gjennom en slange (uten hull...) med mindre diameter og tette rundt med fugemasse. Da blir det tregere drenering, men... stay tuned

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...