Guest Sverrejo Startet 2.Juni.2018 Del på Facebook Startet 2.Juni.2018 På bøye i Oslofjorden, så kommer seilbåy jou jou og må ha vår bøye. Flytter jeg og slenger oss på svai. Nå vet jeg om et fenomenalt sted i oslofjorden Kan jeg legge ut en moring og da ha rett til å jage alle andre bort. Også jou jou? Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Det finnes flere båtplassen saker som diskuterer private bøyer. Utifra hva jeg har fått med meg så finnes det nasjonale regler i tillegg til kommunale/lokale regler som kan komme til anvendelse når det gjelder utplassering av moring og bøye. Mitt tips er å se på lovdata.no først. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Hvilken farge hadde bøya? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Om den er blå har du nok støtt på en representant for bøyemafiaen. En litt tvilsom forening finansiert av offentlige midler. Håper dette uvesenet ikke sper seg til resten av landet. Slike ordninger er med på å skape en elite på sjøen som har bedre rettigheter enn allmuen. Og nei, du kan ikke lovlig legge ut slike selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sahara Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 14 minutes ago, index said: Om den er blå har du nok støtt på en representant for bøyemafiaen. En litt tvilsom forening finansiert av offentlige midler. Håper dette uvesenet ikke sper seg til resten av landet. Slike ordninger er med på å skape en elite på sjøen som har bedre rettigheter enn allmuen. Og nei, du kan ikke lovlig legge ut slike selv. Og en båteier med «riktig» vinkel har jo heller ikke noe myndighet til å jage bort båter uten vimpel. Alt i alt er bøyene en ordning som er skapt for krangling. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Har selv ikke vært bort i bøye-mafiaen men jeg forstår jo her at det ikke er mulig å ligge longside når man er festet til en bøye... for en gjeng Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Allemannsretten er jo ganske soleklar. http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten Det er jo bare å la være å flytte seg. Hva skal han gjøre - torpedere deg? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Har man ankret i en slik bøye, og rukket sin (store) ankerdram, så får man bli. Bøyemafian kan ikke oppfordre til ulovlige handlinger, og vi har jo ikke lov til å føre båt med promille over grensen. Da må du vente til du kan føre båten lovlig. Var før medlem i foreningen for dette tullet, men det har jeg sluttet med. Moringen er så liten at selv min 36 foter ikke skulle ligge i de blå bøyene iflg reglementet. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Det er vel to steder med blå bøyer nord for Drøbak, så jeg lar meg vel ikke provosere så veldig av det. Jeg synes det er verre med alle de private bøyene som er pepret i hver bukt og som er i veien for svaiankring. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 (redigert) jotto skrev On 3.6.2018 at 15.19: Jeg synes det er verre med alle de private bøyene som er pepret i hver bukt og som er i veien for svaiankring. Det er jeg helt enig med deg i! Merkelig at ingen legger disse for hat, da dette ofte er bøyer som er lagt ut av privatpersoner uten noen tillatelser og som ingen andre kan benytte. Redigert 4.Juni.2018 av Tore B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Tore B skrev 23 minutter siden: Det er jeg helt enig med deg i! Merkelig at ingen legger disse for hat, da dette ofte er bøyer som er lagt ut av privatpersoner uten noen tillatelser og som ingen andre kan benytte. Da er vi tre som er enige. Men har kanskje en ørliten, type knøttliten forståelse for at enkeltindivider som tar seg til rette og legger ut en bøye er dumme nok til å ødelegge en svaiplass, at organisasjoner som driver og legger ut kranglebøyer gjør det har jeg null forståelse for, det er helt forkastelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Det virker som om alle som gjerne vil bruke bøyene glemmer at noen har tatt kostnaden med å tilrettelegge for dette. Synes det er helt greit at noen har lyst til å bruke penger på å slippe forankring dersom de ønsker det. Riktignok sålenge det er plass til begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 jotto skrev On 3.6.2018 at 15.19: Det er vel to steder med blå bøyer nord for Drøbak, så jeg lar meg vel ikke provosere så veldig av det. Om jeg ikke teller helt feil så er det 8 plasser nord for Drøbak med blåbøyer. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=11QPHjUtSn-AW3vik-4tAtz74UT0&ll=59.97384374872261%2C10.70452430139153&z=10 Men blir litt forvirret... står at de er røde KNBF bøyer, og de får alle bruke fritt. Øh... Ser ut til at OF og KNBF har et samarbeid. Men da er altså... røde KNBF/OF bøyer ok å ligge på. Resten tilhører de ærede medlemmer. https://www.oslofjorden.org/friluftsliv/svaiboyer-og-batliv/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Ineqinn skrev 3 minutter siden: Det virker som om alle som gjerne vil bruke bøyene glemmer at noen har tatt kostnaden med å tilrettelegge for dette. Synes det er helt greit at noen har lyst til å bruke penger på å slippe forankring dersom de ønsker det. Riktignok sålenge det er plass til begge deler. Har sagt det før og sier det igjen. Bøyer hvor det ikke er mulig å ankre er helt topp, her er det stort potensiale for utvikling. Bøyer som ikke ødelegger for annen ankring er helt topp, også her er det mange muligheter. Og en må kunne betale når en kommer til en ledig bøye og legger seg ved den. Om det skal skje via en app, vipps, vapps eller hvasomhelst, spiller ingen rolle. Bøyer som kun medlemmer har tilgang til har ingenting på offentlige områder å gjøre. Burde kappes og hives på land. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Pinkvin skrev 11 minutter siden: Bøyer som kun medlemmer har tilgang til har ingenting på offentlige områder å gjøre. Burde kappes og hives på land. Da er vi i all hovedsak enige, synes imidlertid det også er greit å tillate bøyeforeninger på små områder av offentlig eiendom, dersom det ikke er til stor sjenanse (altså utelukker mulighet for å ligge på svai). Vi har akkurat samme problemstilling med båtforeninger der offentlig eiendom tilrettelegges for medlemmene av den enkelte båtforening. Vil du da også fjerne alle båtforeninger? Kyststripen fra Asker til Filipstad i Oslo er tettpakket med slike.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Ineqinn skrev 1 time siden: Vi har akkurat samme problemstilling med båtforeninger der offentlig eiendom tilrettelegges for medlemmene av den enkelte båtforening. Vil du da også fjerne alle båtforeninger? Kyststripen fra Asker til Filipstad i Oslo er tettpakket med slike.. Med stor fare for å stikke hodet frivillig i giljotinen ;-) Jeg mener kommuner burde regulere områder vekk fra sentrale og bynære områder til fritidsbåthavner og "gi sjøen" tilbake til folk som bor i byen. Så ja. I tettbygde strøk burde en unngå vannbasert og arealkrevende anlegg av noe nær permanent karakter i størst mulig grad, være seg småbåthavner, oppdrettsanlegg eller hva som helst. Gi kystlinja tilbake til folket. Legg til rette for bading, tur, fiske og alt vanlige folk uten medlemskap i noe som helst gjør langs sjøen. Ispedd badstuer, noen restauranter/kiosker, friluftsbad osv. Legg til rette for de som bruker sjøen til dagsturer, dvs mulighet for å sette ut en kajakk eller småbåt og parkere osv. Skap et folkeliv langs strandkanten i bynære områder i stedet for gjerder og industriaktige anlegg for store fritidsbåter som få har glede av. Og for all del, en må fortsatt ha gjestehavner sentrumsnært, kan jo ikke stenge båtfolk ute fra sin egen by :-) Ser for meg at en ofte vil få mulighet til å øke kapasiteten på gjestehavnplasser når en har fått fjernet fastplasser. -- Men som sagt, områder for nye båthavner vekk fra tettbygde strøk må inn i reguleringsplanene så aktører får tid på seg til å etablere et nytt tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Er jo fornuftig i prinsippet, Pinkvin. Dog ville det resultere i at alle båtplassene innerst i oslofjorden hadde blitt borte. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 En tanke jeg fikk var at det er nok litt forskjell på bryggeanlegg og bøyeproblematikken i indre Oslofjorden kontra ytre Oslofjorden, hvor jeg holder til. Her ute i Østfold skjærgården har vi brygger eiet av båtforeninger og seilforening som i praksis er åpne for allmenheten. Bryggene har ikke porter, slik at det er fritt frem å rusle ut, og det er ingen som klager hvis noen fisker eller bader fra bryggene, eller spaserer seg en kveldstur. Parkering er også stort sett problemfritt, med noen få unntak. Mang en Polakk har fisket seg et godt Ørretmåltid fra våre brygger denne våren. Disse blå bøyene finnes også her ute, men er plassert i bukter hvor det fortsatt er romslig med plass for svai. Har aldri opplevd at det er så trangt med båter at du ikke kan slippe anker i de kjente buktene. Noen av mine seilvenner har lagt ut "ulovlige" moringer på sine favorittsteder, og deres argumentasjon for denne selvtekten er at det er så god plass at ingen egentlig bryr seg, og den teorien ser ut til å stemme. Jeg tenker at når skipper slutter å seile (alle slutter en gang), så blir ikke denne "private/ulovlige" bøya og moringen vedlikeholdt, slik at i løpet av noen år punkteres bøya av UV strålene, eller isen gnager tau eller kjetting ruster. Litt som en skigard...varer ikke evig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Sahara skrev for 3 timer siden: Er jo fornuftig i prinsippet, Pinkvin. Dog ville det resultere i at alle båtplassene innerst i oslofjorden hadde blitt borte. Jeg tenker på en måte at "midt i byen" er det så mange flere som vil ha mer glede av både tilgang til sjøen og sjøen i seg selv hvis en kan få flyttet, ikke fjernet, en del båtplasser "vekk fra sentrum". Det vil gi mer rom og plass for alt det andre som alle som bor i en by kan drive med og og ved sjøen. Men forsåvidt også et mer levende båtliv når det blir plass til mer besøkende båter og kanskje en mer levende strandlinje med restauranter, strender og liv som en faktisk vil ønske å besøke, med båt. Det er vel strengt tatt ikke så mange andre enn båteierne selv som vil savne å ha båten innerst inne i Oslofjorden egentlig ;-) Og ja, det er en del båteiere, men så mange er de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Miranda2 skrev for 2 timer siden: En tanke jeg fikk var at det er nok litt forskjell på bryggeanlegg og bøyeproblematikken i indre Oslofjorden kontra ytre Oslofjorden, hvor jeg holder til. Her ute i Østfold skjærgården har vi brygger eiet av båtforeninger og seilforening som i praksis er åpne for allmenheten. Bryggene har ikke porter, slik at det er fritt frem å rusle ut, og det er ingen som klager hvis noen fisker eller bader fra bryggene, eller spaserer seg en kveldstur. Parkering er også stort sett problemfritt, med noen få unntak. Mang en Polakk har fisket seg et godt Ørretmåltid fra våre brygger denne våren. Akkurat sånn opplever jeg Østfold også, det er kjempefint :-) Ene plassen jeg lå ved på Rygge var nær en campingplass, det var unger som badet og liv på bryggene hele dagen når været var bra. Ungene var mindre dengang og elsket å være med ned i båten når vi lå der, de ville helst ikke at vi skulle gå ut med båten :-) Der jeg ligger nå er det en seilforening med seilaser og liv, folk som bader pluss at det har blitt en fast gjeng med fiskere som koser seg ytterst på brygga. Har blitt kjent med flere gjennom bryggesnakk, blant annet en eldre kar som lå i båsen min med jolla si når han drev med krabbefiske på fjorden (jeg lå i en annen bås) som fortalte om stedets krigshistorie og mer. Håpte på at han skulle spandere et par krabber når han kom med fangst.. men nei, de skulle hjem til kona alle sammen ;-) Og så må jeg jo alltid sjekke fangsten til de som fisker der når jeg kommer da, blir ikke så mye prat men litt fakter og sånt blir det jo. Og mange tusler seg rett og slett en tur, gjerne om kvelden, ut på bryggene for å nyte vinden og sjøen. Da er folk i et godt modus. I det hele tatt, kjekt med litt liv rundt båtplassen, det "løsner opp i ting" på en måte. Vil nok helst slippe å ligge bak gjerder og porter med koder osv så lenge jeg kan. Folkelivet rundt og ved sjøen er en viktig del av båtlivet syns jeg, også på egen båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 5 hours ago, Pinkvin said: Jeg tenker på en måte at "midt i byen" er det så mange flere som vil ha mer glede av både tilgang til sjøen og sjøen i seg selv hvis en kan få flyttet, ikke fjernet, en del båtplasser "vekk fra sentrum". Det vil gi mer rom og plass for alt det andre som alle som bor i en by kan drive med og og ved sjøen. Men forsåvidt også et mer levende båtliv når det blir plass til mer besøkende båter og kanskje en mer levende strandlinje med restauranter, strender og liv som en faktisk vil ønske å besøke, med båt. Det er vel strengt tatt ikke så mange andre enn båteierne selv som vil savne å ha båten innerst inne i Oslofjorden egentlig ;-) Og ja, det er en del båteiere, men så mange er de ikke. Ja, og med det kriteriet ville alle båtplasser i Oslo og nabokommunene forsvunnet. Hvis de skulle erstattes annet sted så måtte feks Oslo kommune kjøpt areal lenger ut i fjorden og blitt enig med denne kommunen om reguleringen. Eller selvfølgelig kunne de kastet ut alle båtene uten erstatningsplass. Da hadde det i allle fall vært mulig å få svært billige båter på bruktmarkedet.. Men heldigvis er det stort politisk flertall for en mer småbåtvennlig politikk enn den du tar til orde for Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Dessverre er det ikke alle steder åpne bryggeanlegg er forsvarlig. Ikke alle besøkende har hederlige hensikter og tilstrekkelig vakthold 24/7 blir fort uhensiktsmessig dyrt. Er helt enig i at en kystlinje som er åpen for alle er å foretrekke. Så får vi heller leve med et kompromiss inntil vi oppnår det perfekte (kyst)samfunn også i byen. Er også noen fordeler ved at en småbåteier som bor i Oslo sentrum slipper å reise langt ut av byen hver gang båten skal benyttes. Særlig om man ikke har bil. Og det blir jo stadig vanskeligere innenfor ring 2. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 (redigert) Sahara skrev 15 minutter siden: Men heldigvis er det stort politisk flertall for en mer småbåtvennlig politikk enn den du tar til orde for Ja kanskje, hvis en mener at det er småbåtvennlig politikk at noen få skal ha båtplass på de beste sjøarealene midt i en by. Skjer neppe mye over natta, men det er nok en god skjerv Osloborgere som undres på hvorfor en lite gruppe har fått tildelt så store andel av fellesarealene midt i Oslo for å drive med sin fritidsyssel, arealer som kan brukes på langt bedre måter til glede for fellesskapet. Og såvidt jeg har fått det med meg så er både tankene og ideene felt ned i politiske planer for flere år siden. Så jeg ville ikke være brennsikker i den uttalelsen. --- Nå vil jo jeg påstå at det en langt mer småbåtvennlig politikk å legge til rette for fritidsbåter på større arealer utenfor pressområder enn å skvise ut siste bås midt i en by. Og ikke minst fordi en "utvidet" og levende strandsone i en by, uten tusenvis av "fastplasser", langt bedre vil kunne legge til rette for et godt fungerende småbåtliv, feks for besøkende og flere gjestehavner osv. Dagens utvikling med stadig flere båser foran stuedøra midt i byen tror jeg nok er kommet til veis ende. Redigert 5.Juni.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 (redigert) 1 hour ago, Pinkvin said: Ja kanskje, hvis en mener at det er småbåtvennlig politikk at noen få skal ha båtplass på de beste sjøarealene midt i en by. Skjer neppe mye over natta, men det er nok en god skjerv Osloborgere som undres på hvorfor en lite gruppe har fått tildelt så store andel av fellesarealene midt i Oslo for å drive med sin fritidsyssel, arealer som kan brukes på langt bedre måter til glede for fellesskapet. Og såvidt jeg har fått det med meg så er både tankene og ideene felt ned i politiske planer for flere år siden. Så jeg ville ikke være brennsikker i den uttalelsen. --- Nå vil jo jeg påstå at det en langt mer småbåtvennlig politikk å legge til rette for fritidsbåter på større arealer utenfor pressområder enn å skvise ut siste bås midt i en by. Og ikke minst fordi en "utvidet" og levende strandsone i en by, uten tusenvis av "fastplasser", langt bedre vil kunne legge til rette for et godt fungerende småbåtliv, feks for besøkende og flere gjestehavner osv. Dagens utvikling med stadig flere båser foran stuedøra midt i byen tror jeg nok er kommet til veis ende. Nå er det ikke bare småbåter som opptar fellesarealer i byen. Det er mange andre "særinteresser" som gjør det. Hvorfor skal fotballbaner, golfbaner, kirker, skianlegg osv oppta verdifullt areal i Oslo? Det er helt unyttig for folk som ikke er interessert i disse aktivitetene. Samme gjelder konserthus, teatre, museer osv. Det er snakk om å gi et bredt tilbud og så er det noen som bruker mange av tilbudene og noen som ikke bruker noen av de. Her er en undersøkelse om hva lokalpartiene sier om småbåter i Oslo: KNBF undersøkelse Partier som sier de vil beholde dagens antall plasser eller øke: SP, AP, SV, H, Frp har ikke svart. MDG har ikke bestemt seg. Rødt svarer ullent. Så i denne undersøkelsen er det ingen partier som direkte går inn for å minske antall båtplasser. Så er det alltid folk utenfor Oslo som skal ha meninger. Som selvfølgelig vil ha gjesteplasser istedet sånn at de kan besøke byen. Lave bompenger sånn at de kan bo utenfor byen å komme seg billig på jobb. Heldigvis er det lokaldemokrati slik at vi i Oslo selv bestemmer en god del over byen vår. EDIT: Dette med de "beste" sjøarealene i byen kan jo også diskuteres. I stor grad ligger båtplasser kloss inntil motorveien. Og det finnes heller ikke noe dårligere sjøarealer i indre Oslofjord. Så da måtte i tilfelle båtplassene flyttes forholdsvis langt. Noe konkret forslag? Tviler på at det er mange kommuner som er interessert i å ta i mot mange hundre båter fra Oslo med tilhørende parkering og trafikk. Redigert 5.Juni.2018 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
srok Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Hei. Hvis det var en blå bøye så er det flere av de i Oslo-fjorden. Det er Oslofjorden Friluftråd som har satt ut disse. Det er de samme som leier ut gamle fyrhus og andre småhus i og ved fjorden. Du kan lese mer om der her: https://www.oslofjorden.org/friluftsliv/svaiboyer-og-batliv/. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.