Sahara
1 hour ago, Pinkvin said:
Ja kanskje, hvis en mener at det er småbåtvennlig politikk at noen få skal ha båtplass på de beste sjøarealene midt i en by.
Skjer neppe mye over natta, men det er nok en god skjerv Osloborgere som undres på hvorfor en lite gruppe har fått tildelt så store andel av fellesarealene midt i Oslo for å drive med sin fritidsyssel, arealer som kan brukes på langt bedre måter til glede for fellesskapet.
Og såvidt jeg har fått det med meg så er både tankene og ideene felt ned i politiske planer for flere år siden. Så jeg ville ikke være brennsikker i den uttalelsen.
---
Nå vil jo jeg påstå at det en langt mer småbåtvennlig politikk å legge til rette for fritidsbåter på større arealer utenfor pressområder enn å skvise ut siste bås midt i en by.
Og ikke minst fordi en "utvidet" og levende strandsone i en by, uten tusenvis av "fastplasser", langt bedre vil kunne legge til rette for et godt fungerende småbåtliv, feks for besøkende og flere gjestehavner osv.
Dagens utvikling med stadig flere båser foran stuedøra midt i byen tror jeg nok er kommet til veis ende.
Nå er det ikke bare småbåter som opptar fellesarealer i byen. Det er mange andre "særinteresser" som gjør det. Hvorfor skal fotballbaner, golfbaner, kirker, skianlegg osv oppta verdifullt areal i Oslo? Det er helt unyttig for folk som ikke er interessert i disse aktivitetene. Samme gjelder konserthus, teatre, museer osv. Det er snakk om å gi et bredt tilbud og så er det noen som bruker mange av tilbudene og noen som ikke bruker noen av de. Her er en undersøkelse om hva lokalpartiene sier om småbåter i Oslo:
Partier som sier de vil beholde dagens antall plasser eller øke: SP, AP, SV, H,
Frp har ikke svart. MDG har ikke bestemt seg. Rødt svarer ullent.
Så i denne undersøkelsen er det ingen partier som direkte går inn for å minske antall båtplasser.
Så er det alltid folk utenfor Oslo som skal ha meninger. Som selvfølgelig vil ha gjesteplasser istedet sånn at de kan besøke byen. Lave bompenger sånn at de kan bo utenfor byen å komme seg billig på jobb. Heldigvis er det lokaldemokrati slik at vi i Oslo selv bestemmer en god del over byen vår.
EDIT: Dette med de "beste" sjøarealene i byen kan jo også diskuteres. I stor grad ligger båtplasser kloss inntil motorveien. Og det finnes heller ikke noe dårligere sjøarealer i indre Oslofjord. Så da måtte i tilfelle båtplassene flyttes forholdsvis langt. Noe konkret forslag? Tviler på at det er mange kommuner som er interessert i å ta i mot mange hundre båter fra Oslo med tilhørende parkering og trafikk.