Jump to content

Ble jaget bort fra bøye i Oslofjorden

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Sahara skrev for 7 timer siden:

Nå er det ikke bare småbåter som opptar fellesarealer i byen. Det er mange andre "særinteresser" som gjør det. Hvorfor skal fotballbaner, golfbaner, kirker, skianlegg osv oppta verdifullt areal i Oslo? Det er helt unyttig for folk som ikke er interessert i disse aktivitetene. Samme gjelder konserthus, teatre, museer osv. Det er snakk om å gi et bredt tilbud og så er det noen som bruker mange av tilbudene og noen som ikke bruker noen av de. Her er en undersøkelse om hva lokalpartiene sier om småbåter i Oslo:

KNBF undersøkelse

Partier som sier de vil beholde dagens antall plasser eller øke: SP, AP, SV, H, 

Frp har ikke svart. MDG har ikke bestemt seg. Rødt svarer ullent. 

Så i denne undersøkelsen er det ingen partier som direkte går inn for å minske antall båtplasser.

Så er det alltid folk utenfor Oslo som skal ha meninger. Som selvfølgelig vil ha gjesteplasser istedet sånn at de kan besøke byen. Lave bompenger sånn at de kan bo utenfor byen å komme seg billig på jobb. Heldigvis er det lokaldemokrati slik at vi i Oslo selv bestemmer en god del over byen vår. 

EDIT: Dette med de "beste" sjøarealene i byen kan jo også diskuteres. I stor grad ligger båtplasser kloss inntil motorveien. Og det finnes heller ikke noe dårligere sjøarealer i indre Oslofjord. Så da måtte i tilfelle båtplassene flyttes forholdsvis langt. Noe konkret forslag? Tviler på at det er mange kommuner som er interessert i å ta i mot mange hundre båter fra Oslo med tilhørende parkering og trafikk. 

Leste svarene i KNBF undersøkelsen og de eneste som var rimelig tydelige var vel SP og MDG, i hver sin ende, resten var nå veldig politikersvar :-) Og feks Høyre svarte jo dette ifht opplagsplasser på land

"For Oslo Høyre er det viktig å bevare nærheten til sjøen og fjorden. I forslaget til kommuneplan som er til behandling i Bystyret understrekes det hvor viktig sjøarealene er for friluftsliv og rekreasjon. I planen er det foreslått å regulere alle større eksisterende småbåthavner med eget bryggeanlegg. Dette betyr likevel ikke at senere reguleringer ikke kan medføre endringer."

Som jeg i hvert fall syns kan tolkes i alle tenkelige retninger... men en tolkning er vel mer eller mindre åpenbar, de vil ikke binde seg til noe løfte, mao de er villig til å gjøre endringer og de "fremsnakker" ikke fritidsbåtinteresser direkte. 

En sak ifht arealbruk på særinteresser er jo mengden og enigheten i lokalbefolkningen om at balansen er ok. Det er ikke sikkert det er så veldig mye motstand i Oslo sin befolkning ifht å "ta strandlinja tilbake", og slikt har politikere god nese for. 

---

Å få "tatt strandlinja tilbake" kan jo gjøres på mange ulike måter og trenger jo absolutt ikke skje på noen voldsom og brutal måte. En kan gjøre et samarbeid med nærliggende kommuner som har mulige arealer, eller oppfordre til å være mer positive til å utvide båthavner som ligger unna tettbebyggelse, og restriktive til utvidelser i områder hvor annen aktivitet bør utvikles osv. Det vil jo aldri bli sånn at indre Oslofjord tømmes for båtplasser, det finnes garantert muligheter også der som kan utvikles. Var det feks ikke noen planer i Bunnefjorden på et tidspunkt? Så tett befolket er det ikke at det ikke kan finnes gode løsninger både for båtfolket og de som ønsker å frigjøre strandsona i byen. 

---

Situasjonen er jo i hovedsak noe som "bare har blitt sånn", men det er helt klart at politikerne nå har en bevissthet rundt dette. Og en stor fordel med båter er jo litt det samme som med biler, de kan flyttes uten store problemer. 

Så tja, dette er ikke noe jeg ville frykte på noen måte, kommer ikke til å skje noen store grep men jeg tipper situasjonen 20 år frem i tid vil være en helt annen enn den er i dag, det vil bli prioritert på en annen måte, folk i byer og tettbygde områder vil kreve strandsonen tilbake og ha tilrettelegging for "friluftsliv og rekreasjon", som Høyre så fint sier det ;-) 

Guest Sverrejo

Morsomt at spørsmålet mitt engasjerer. Bøya jeg var så dum å legge meg i tilhørte Norsk Havseilerklubb. De kan ikke ligge nært eller sammen med andre båter.Andre skal flytte seg på behørlig avstand.

Ut fra rettslige prinsipper hvor blant annet loven er lik for alle, kan jeg neste gang jeg er på de kanter legge ut en moring og merke bøya med snekkebøye. Tenk dersom alle ca 1 mill.med fritidsbåter tenkte slik og la la ut bøyer her og der!  Men for min del så gjør det, men opptre medmenneskelig og ikke som verdens konge selv om man er medlem i Havseilerklubben,Friluftsrådet eller et annet råd. God sommer til alle med og uten bøye?

Guest Avmønstret#
Sverrejo skrev Just now:

Morsomt at spørsmålet mitt engasjerer. Bøya jeg var så dum å legge meg i tilhørte Norsk Havseilerklubb. De kan ikke ligge nært eller sammen med andre båter.Andre skal flytte seg på behørlig avstand.

Ut fra rettslige prinsipper hvor blant annet loven er lik for alle, kan jeg neste gang jeg er på de kanter legge ut en moring og merke bøya med snekkebøye. Tenk dersom alle ca 1 mill.med fritidsbåter tenkte slik og la la ut bøyer her og der!  Men for min del så gjør det, men opptre medmenneskelig og ikke som verdens konge selv om man er medlem i Havseilerklubben,Friluftsrådet eller et annet råd. God sommer til alle med og uten bøye?

Bøyer fra havseiler/krysserklubben er den hellige gral blant bøyene. 

Du må ikke tro at det holder "å bli medlem" der i gården :-)

Ok, noen av dere vil kanskje tro dette er en spøk, men det er det altså ikke, her er det du må gjennomføre for å kunne ligge ved en av bøyene deres:

----

Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og siste seilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse.

Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok.

Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren. 

----

Så lykke til med å få tilgang på de bøyene ;-)  Og forresten, du kan antagelig føle deg beæret av å ha blitt jaget av en så kompetent seiler som hadde rett til å bruke bøya.

Bare å bøye seg i sjøen og stikke, du var ikke bøya verdig. ;-) 

http://havseilerklubben.no/medlemskap/vedtekter/

Guest Avmønstret#
tilplan skrev for 3 timer siden:

Er det for å bruke den når de er ute med den seilende daycruiseren sin? Vet ikke hva små seilbåter omtales som:wflag:

Nja, det er ikke så enkelt heller, er noen krav for å føre "standeren" også :-D

"Standeren skal kun føres på båt som er under kommando av medlem, og båten skal være dekket, utstyrt for turseilas og ha seil som hovedfremdriftsmiddel."

Så åpen båt er utelukket, og den må være utstyrt for turseilas, jeg skjønner ikke helt hva alternativet skulle være.... all den tid den har seil som hovedfremdriftsmiddel, det utelukker vel ulike varianter av motorseilere. 

---

Foreningens hovedmål er " å arbeide for fremme av tur- og kappseilas over lengre distanser". Finner det litt vanskelig å plassere "å arbeide for å fremme" når en i hovedsak har et reglement som ekskluderer alle som sikkert kunne tenkt seg å være med i en forening for å lære mer om tur- og kappseilas over lengre distanser, det har jo vært ekstremt populært de siste årene.

Men for å bli medlem her må man først lære på egenhånd, og når man er en verdig langturseiler så kan man søke medlemskap, forutsatt anbefaling fra to andre medlemmer ++. Dette minner vel helst om en herreklubb.

---

Om en blir jaget fra deres bøyer, vis litt omtanke til den som jager, de er faktisk pålagt å jage deg så det er jo ikke sikkert de gjør det med ektefølt glede og engasjement:

6. Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i

bøyereglementet. Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter,

og i overensstemmelse med deres instruksjoner.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Hmmm... ingenting av dette er relevant for ei innlandsreke som meg, men sitter og lurer på hvilken myndighet disse gutta har. Jeg mener, hva ville ha blitt konsekvensen dersom en snekkeskipper rett og slett nekter å flytte seg?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Det jeg egentlig ikke kan se at har blitt besvart er: med hvilken rett kan man bortvise noen fra slike bøyer, og hva ligger i tillatelsen fra "havnemydigheter" og deres instruksjoner?

Hvordan ser en slik tillatelse ut, og hvilke forutsetninger gjelder? Gir havnemyndigheter rett til privatisering av bøyeplass?

Høne, øl og hornmusikk!

Her snakker vi kultur. De la bøyer før seilbåtene hadde motor. Da er det kjekt med bøye. Men i dag mener jeg at også disse bøyene bør fjernes.

Opptakskriteriene i klubben synes jeg i dag er for milde. I dag er det er jo vanlig å plaske rundt på åpent hav, 300 nm var tøfft før. Med dagens utstyr veldig enkelt. Når disse kriteriene var det kart, kompass, logg og radiopeiler (sksom ble brukt. Da måtte en være seiler for å både komme frem og finne frem. Hva med krav som  nordøstpassasjen, Kapp Horn, Kapp det gode håp, Grønland, (Svalbard)? Da heves standarden slik at de som er medlemmer faktisk måtte lide litt for å kvalifisere seg. Og måtte gjennomføres i båt mindre enn 50 fot.

Jeg synes det er helt ok med foreninger som stiller krav for å bli medlem. Hvorfor skal alle være like? Hvis en person med snekke hadde blitt medlem hadde hele konseptet med foreningen blitt borte. Hva skal tema på ett foreningsmøte være,

• Erfaringer fra seiling på vestkysten av Grønnland
  • Turrapport fra sist helgetur på Borgen

Er to grupper mennesker som kommer på de møtene.

PS, oppfyller alle kravene til medlemskap, men har valgt å ikke bli medlem. Selv om jeg liker konseptet frykter jeg det er en dødene forening. Det som før var ekstremt og for de få, er nå mainstream.

Redigert av pacuare (see edit history)
pacuare skrev 28 minutter siden:

Hvis en person med snekke hadde blitt medlem hadde hele konseptet med foreningen blitt borte.

pacuare skrev 28 minutter siden:

Turrapport fra sist fyllekalas på Borgen

Så du mener at båtlivet for oss med snekke er det samme som fyllekalas? Den var litt drøy!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 2 timer siden:

Opptakskriteriene i klubben synes jeg i dag er for milde. I dag er det er jo vanlig å plaske rundt på åpent hav, 300 nm var tøfft før. Med dagens utstyr veldig enkelt. Når disse kriteriene var det kart, kompass, logg og radiopeiler (sksom ble brukt. Da måtte en være seiler for å både komme frem og finne frem. Hva med krav som  nordøstpassasjen, Kapp Horn, Kapp det gode håp, Grønland, (Svalbard)? Da heves standarden slik at de som er medlemmer faktisk måtte lide litt for å kvalifisere seg. Og måtte gjennomføres i båt mindre enn 50 fot.

Er forsåvidt ikke uenig i det men strenge opptakskrav går på tvers av formålet, som er å fremme langturseilas. Om en skal fremme noe så vil det jo være normalt å rekruttere tidlig for å så få folk til å drive med det formålet peker på, ikke ha opptakskrav som gjør at du kun kan bli medlem når du er ferdig utlært :-)

Slik opptakskrava er nå burde formålet være å "la erfarne langturseilere dele erfaringer seg i mellom", og det er jo greit det, men noe helt annet egentlig. 

--

Men nå som, du riktig påpeker, det er i bøtter og spann med folk som tilfredsstiller opptakskravene, med unntak for anbefaling fra to andre medlemmer, så er jo ikke foreningen eksklusiv lengre og har kanskje mistet noe av både glansen og mystikken. Men bøyene har de. 

--

Ang. det å jage folk fra bøyene så har vel i praksis ingen noe sivilrettslig grunnlag for å kunne gjøre det, hverken fra krysserklubben, OFA, eller andre bøyer som ligger på offentlig eiendom, eller utenfor "så dypt en hest kan vasse".. ellerhvadetnåheter. Men en skal nå være temmelig sær hvis en orker å ligge på ei bøye med fare for å bli jaget av noen. Og da mener jeg ikke at den som ligger på bøya er en "rar" type, det er jo de som jager som bør gå noen runder med seg selv, det er utenfor folkeskikken å drive med syns jeg. 

Dalton skrev for 6 timer siden:

Hmmm... ingenting av dette er relevant for ei innlandsreke som meg, men sitter og lurer på hvilken myndighet disse gutta har. Jeg mener, hva ville ha blitt konsekvensen dersom en snekkeskipper rett og slett nekter å flytte seg?

Dette spørsmålet har jeg også stilt meg.

Når seilersnobben komme og sier" Flytt deg denne bøyen tilhører blablabla."

Da hadde jeg svart:"Flytte meg ellers...hva da???" Og fortsatt med mine sysler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

:nonod::nonod:

Jeg skjønner ikke at folk som bruker OF bøyene ikke vil være med på å betale for vedlikehold av de,               kr.565 for å bruke bøyen i ett år er billig og ligger trykt. (kr.430 KNBF medlem)

Det er vel forståelig at når 3-4000 betaler for å bruke bøyene,   at de helst ser en bøyevimpel i masta til han som ligger i bøya.

Er vi skrudd sammen på en annen måte siden det stadig dukker opp bøyetråder.

Kan ikke si at jeg har registrert støy om Danske og Svenske bøyer.

Jeg kan komme til områder med mange til ankers og allikevel er 1 eller 2 bøyer ledige til meg,

"Danskene" bruker ikke bøyene hvis de ikke er medlem så enkelt er det.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 21 minutter siden:

:nonod::nonod:

Jeg skjønner ikke at folk som bruker OF bøyene ikke vil være med på å betale for vedlikehold av de, 

Få opp et vippsnummer så betaler jeg gjerne når jeg trenger å ligge på en OF bøye. 

Kan ikke begripe hvorfor OF ikke åpner for å betale hver gang en bruker en bøye. Da vil de få langt mer penger til vedlikehold og kan helt sikkert finansiere å legge ut flere bøyer også. 

--

3-4000 brukere som betaler i Oslofjorden er ingenting med tanke på hvor mange fritidsbåter det er i området så i all hovedsak er det en ordning som, så lenge en ikke åpner for bruk pr. gang, ekskluderer så og si "alle" brukere av sjøen. 

--

Få i gang "pr. gang" betaling. Legg ut bøyer der det ikke kan ankres trygt så er det et tilbud alle kan ha glede av. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Få opp et vippsnummer så betaler jeg gjerne når jeg trenger å ligge på en OF bøye. 

Vips så var du vekk eller tom for strøm. 

Da må du heller lage en app over bøyene som viser at bøyen er opptatt og betalt så,  en kan se  de ledig bøyene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 15 minutter siden:

Vips så var du vekk eller tom for strøm. 

Da må du heller lage en app over bøyene som viser at bøyen er opptatt og betalt så,  en kan se  de ledig bøyene.

Trinn II :-) App som kun medlemmer får tilgang til å se ledige bøyer i. Løsgjengere kan betale 150,- pr natt, kun en natt i samme bøye, medlemmer får 3. Osv, osv. Lett å lage medlemsfordeler uten å stenge andre ute. 

@Pinkvin - alle disse båtplassene i Indre Oslofjord som du vil fjerne for å gi kysten tilbake til "folket", hvilke havner/områder gjelder dette og hvor mener du at disse båteierne skal forvente å kunne finne et egnet sted for sine båter? Det må da være et betydelig antlal tusen plasser du vil fjerne?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vips er noe styggedom for oss som har barn i tenårene :giggle: 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#
bliss X skrev 49 minutter siden:

Det kan jeg begripe.

OF ønsker nok ikke å ekskludere oss som ikke har vipps.

Sms betaling, nettbank, betale via abo, app eller hva som helst. Poenget er jo at det lar seg gjennomføre. Og har man ikke annet enn sjekkhefte, fasttelefon og papirgiro så kan en vel bli medlem og få seg en vimpel ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...