pacuare
Her snakker vi kultur. De la bøyer før seilbåtene hadde motor. Da er det kjekt med bøye. Men i dag mener jeg at også disse bøyene bør fjernes.
Opptakskriteriene i klubben synes jeg i dag er for milde. I dag er det er jo vanlig å plaske rundt på åpent hav, 300 nm var tøfft før. Med dagens utstyr veldig enkelt. Når disse kriteriene var det kart, kompass, logg og radiopeiler (sksom ble brukt. Da måtte en være seiler for å både komme frem og finne frem. Hva med krav som nordøstpassasjen, Kapp Horn, Kapp det gode håp, Grønland, (Svalbard)? Da heves standarden slik at de som er medlemmer faktisk måtte lide litt for å kvalifisere seg. Og måtte gjennomføres i båt mindre enn 50 fot.
Jeg synes det er helt ok med foreninger som stiller krav for å bli medlem. Hvorfor skal alle være like? Hvis en person med snekke hadde blitt medlem hadde hele konseptet med foreningen blitt borte. Hva skal tema på ett foreningsmøte være,
- Erfaringer fra seiling på vestkysten av Grønnland
- Turrapport fra sist helgetur på Borgen
Er to grupper mennesker som kommer på de møtene.
PS, oppfyller alle kravene til medlemskap, men har valgt å ikke bli medlem. Selv om jeg liker konseptet frykter jeg det er en dødene forening. Det som før var ekstremt og for de få, er nå mainstream.