Jump to content

Ble jaget bort fra bøye i Oslofjorden

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 2 timer siden:

@Pinkvin - alle disse båtplassene i Indre Oslofjord som du vil fjerne for å gi kysten tilbake til "folket", hvilke havner/områder gjelder dette og hvor mener du at disse båteierne skal forvente å kunne finne et egnet sted for sine båter? Det må da være et betydelig antlal tusen plasser du vil fjerne?

Ikke fjerne, si heller "forskyve". Og ikke fjerne fra indre Oslofjord men heller etablere båthavner i områder som er mindre egnet for utvikling til rekreasjon og friluftsliv, og redusere/avvikle i områder som åpenbart er egnet for rekreasjon og friluftsliv. 

Feks har ditt parti foreslått utbygging av gjestehavn og bohavn på Filipstad, det syns jeg er ett godt forslag ifht å benytte ett område som er mindre egnet til andre formål. 

23 minutes ago, Pinkvin said:

Ikke fjerne, si heller "forskyve". Og ikke fjerne fra indre Oslofjord men heller etablere båthavner i områder som er mindre egnet for utvikling til rekreasjon og friluftsliv, og redusere/avvikle i områder som åpenbart er egnet for rekreasjon og friluftsliv. 

Og du har sikkert noe forslag til hvor de skal flyttes til? Det høres ut som de må flyttes forholdsvis langt..

7 hours ago, Pinkvin said:

Feks har ditt parti foreslått utbygging av gjestehavn og bohavn på Filipstad, det syns jeg er ett godt forslag ifht å benytte ett område som er mindre egnet til andre formål. 

At jeg hadde et eget parti var for meg ukjent, så langt, men øa den ligge.

Å etablere en (ny) gjestehavn og bohavn er sikkert fornuftig, men mitt spørsmål gikk på hvilke båthavner du vil flytte på og hvor hen. At det er vanskelig å svare på har jeg forståelse for, men det er din påstand/ønske, ikke mitt.

Dine meninger her har du jo gjentatt i ymse tråder og over mange år så at det i dine øyne er et stort problem kan det være liten tvil om så din liste over aktuelle havner for nedleggelse og flytting bør bestå av en del konkrete nav/steder, eller?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er selvfølgelig vanskelig å komme opp med noe alternativt sted, fordi det faktisk ikke finnes noe sted som oppfyller kriteriene. Absolutt hver cm av kystlinje i indre Oslofjord er attraktive områder. Og hvorfor skulle Røyken, Oppegård eller andre kommuner ønske å ta i mot alle disse båtene fra Oslo med tilhørende trafikk og parkering?

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 58 minutter siden:

Det er selvfølgelig vanskelig å komme opp med noe alternativt sted, fordi det faktisk ikke finnes noe sted som oppfyller kriteriene. Absolutt hver cm av kystlinje i indre Oslofjord er attraktive områder. 

Det blir jo veldig "in the eye of the beholder". "Alle" vil ha "alt" nærmest mulig seg selv, og "alle" vil ha alt for seg selv ;-) At noen liker å sitte naken ytterst på svaberget på Fornebulandet og spille digeridoo i sola av og til betyr ikke at området ikke kan bygges ut fordi det er så utrolig attraktivt for digeridoo spilleren. (Yepp, har sett det med egne øyne ;-)). 

---

Hvis en spør lokalbefolkningen i et byområde/bydel som har en sjølinje på xxxx meter; skal båtforeningen(e) fortsatt få bruke en stor andel de mest attraktive delene av strandsona og store arealer på sjøen, eller skal vi åpne området for rekreasjon, friluftsliv osv som alle i bydelen kan delta i?

Så kan en legge til rette for flere båtplasser på de mindre attraktive plassene og åpne opp for liv og røre i de delene av strandsonen som er mest attraktive for folk flest. 

---

Klart en liker å ha båten liggende utenfor stuedøra selv om en bor i en by, på samme måten som digeridoo spilleren likte å kunne sitte alene på svaberget, men det betyr jo ikke at det skal være akkurat sånn uten endringer til evig tid. 

10 minutes ago, Pinkvin said:

Så kan en legge til rette for flere båtplasser på de mindre attraktive plassene og åpne opp for liv og røre i de delene av strandsonen som er mest attraktive for folk flest. 

---

Du snakker stadig om disse mindre attraktive plassen i indre Oslofjord. Men fremdeles klarer du ikke å peke konkret på hvor disse er?

Guest Avmønstret#
Sahara skrev for 1 time siden:

Du snakker stadig om disse mindre attraktive plassen i indre Oslofjord. Men fremdeles klarer du ikke å peke konkret på hvor disse er?

Tror du ikke det er riktig å overlate til proffene som har byutvikling som jobb, pluss lokalpolitikerne? Jeg tror det. Regjeringspartiet har feks foreslått ny gjeste- og bohavn for Oslo på Filipstad. Det høres ut som en god plan. 

Å påstå at alle områder i indre Oslofjord er så unike at det ikke kan skje endringer er ganske rart, det er vel det området i Norge det skjer mest endringer i kontinuerlig. Så hvorfor skulle plutselig småbåthavner være hugget i stein?

53 minutes ago, Pinkvin said:

Tror du ikke det er riktig å overlate til proffene som har byutvikling som jobb, pluss lokalpolitikerne? Jeg tror det. Regjeringspartiet har feks foreslått ny gjeste- og bohavn for Oslo på Filipstad. Det høres ut som en god plan. 

Å påstå at alle områder i indre Oslofjord er så unike at det ikke kan skje endringer er ganske rart, det er vel det området i Norge det skjer mest endringer i kontinuerlig. Så hvorfor skulle plutselig småbåthavner være hugget i stein?

Som vanlig er det lett å påpeke ting man ikke liker, uten å ha noe forslag til løsning..

Lokalpolitikerne i Oslo har sagt sitt, og vil opprettholde antall plasser for småbåter. Det kan selvfølgelig bli justeringer, men at de flyttes ut av Oslo har jeg ingen tro på. 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Det blir jo veldig "in the eye of the beholder". "Alle" vil ha "alt" nærmest mulig seg selv, og "alle" vil ha alt for seg selv ;-) At noen liker å sitte naken ytterst på svaberget på Fornebulandet og spille digeridoo i sola av og til betyr ikke at området ikke kan bygges ut fordi det er så utrolig attraktivt for digeridoo spilleren. 

Kanskje bygging av tribune her hadde passet bedre :lol:. Kan være ny underholdningsform her...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Torsen67 skrev 37 minutter siden:

Kan man ikke bare slenge ut dreggen i stedet for å bruke en bøye man ikke vet om man har rettigheter til å bruke? Er jo faktisk noen som har tatt jobb og kostnaden ved å legge ut bøya.

Problemet er jo når bøya er i veien for svairadiusen. Man har jo ikke lyst til å få ankertauet surret inn i bøyefortøyningen når vinden snur.

Og vips, så har bøyeeieren lagt beslag på en god ankringsplass til en egen private bruk.

Guest Avmønstret#
jotto skrev 7 minutter siden:

Problemet er jo når bøya er i veien for svairadiusen. Man har jo ikke lyst til å få ankertauet surret inn i bøyefortøyningen når vinden snur.

Og vips, så har bøyeeieren lagt beslag på en god ankringsplass til en egen private bruk.

Litt etter hvor dypt det er men la oss si at det er 10 meter for å gjøre det enkelt. Om en skal ligge for natta så er regelen å legge ut 3 til 5 ganger dybden. Da kan vi si at jeg legger ut 40 meter. 10 av de meterne går til dybden, så om det skulle blåse så har jeg en radius fra dreggen til båten på ca 30 meter, pluss 11-12 meter båt, da har jeg radius på ca 40 meter. Og så må jeg ha litt margin til bøya og båten som ligger der, la oss si 10- 15 meter. Da har vi en radius på 50 meter. Dvs at jeg må ankre minst 50 meter unna bøya, helst litt mer. 

Så kaster vi det rundt og ser da at alle båter må ankre minst 50 meter fra i radius fra moringsbøya. Og som vi lærte på barneskolen så var det radius gange Pi er lik areal. Jeg tar det uten kalkulator og sier at ca 50x3,14= 150-200 kvadratmeter plass okkuperer en fast bøye på en ankringsplass med ti meters dyp. Og dess dypere dess  mer areal. 

Et par bøyer på "feil plass" i ei bukt kan ødelegge hele bukta som potensiell svaibukt for overnatting. 

--

Så litt mer geometri. Når en ligger på svai så kan en ligge ganske tett så en vil kunne ligge flere på svai på ett område som to bøyer kan ødelegge. Mao, to bøyer kan ødelegge svai langt mer enn to båter. 

Men det er ett unntak, det er hvis en pepprer en bukt med moringsbøyer tettere enn hva en ville kunne ligge for svai. Har ikke sett dette i Norge enda, men ikke uvanlig i utlandet. I trange bukter hvor det ikke er ett alternativ å ligge på svai vil faktisk akkurat det være "lurt", forutsatt at alle har tilgang til (mot betaling) bøyene da selvsagt ;-) 

Det er mitt "mantra" ifht moringsbøyer, legg de der det ikke går å ankre/ligge på svai, være seg fordi bukta/plassen er for trang for svai, fordi det er sjøkabler, eller fordi ankringsbunnen er veldig dårlig osv. Det vil være ett gode for alle. 

25 minutes ago, Pinkvin said:

Men det er ett unntak, det er hvis en pepprer en bukt med moringsbøyer tettere enn hva en ville kunne ligge for svai. Har ikke sett dette i Norge enda, men ikke uvanlig i utlandet.

Dette er som du nevner ikke et helt uvanlig fenomen en del steder. Mest krøkkete jeg har kommet over er Noumea i New Caledonia, vest i Stillehavet. De lokale har funnet ut at marinaer er uforholdsmessig dyre greier, når en i stedet kan slenge ut en moring på den godkjente ankringsplassen rett utenfor sentrum. For besøkende seilere blir dette ganske problematisk, når hele det tillatte områder for ankring er stappfullt av båter på moringer.

Sparte oss i og for seg for mye penger når vi endte opp med å bruke så godt som all vår tid der langt unna sivilisasjonen, og stillehavsbyer er sjelden noen storveis opplevelse.

Pinkvin skrev 52 minutter siden:

Litt etter hvor dypt det er men la oss si at det er 10 meter for å gjøre det enkelt. Om en skal ligge for natta så er regelen å legge ut 3 til 5 ganger dybden. Da kan vi si at jeg legger ut 40 meter. 10 av de meterne går til dybden, så om det skulle blåse så har jeg en radius fra dreggen til båten på ca 30 meter, pluss 11-12 meter båt, da har jeg radius på ca 40 meter. Og så må jeg ha litt margin til bøya og båten som ligger der, la oss si 10- 15 meter. Da har vi en radius på 50 meter. Dvs at jeg må ankre minst 50 meter unna bøya, helst litt mer. 

Så kaster vi det rundt og ser da at alle båter må ankre minst 50 meter fra i radius fra moringsbøya. Og som vi lærte på barneskolen så var det radius gange Pi er lik areal. Jeg tar det uten kalkulator og sier at ca 50x3,14= 150-200 kvadratmeter plass okkuperer en fast bøye på en ankringsplass med ti meters dyp. Og dess dypere dess  mer areal. 

Et par bøyer på "feil plass" i ei bukt kan ødelegge hele bukta som potensiell svaibukt for overnatting. 

--

Så litt mer geometri. Når en ligger på svai så kan en ligge ganske tett så en vil kunne ligge flere på svai på ett område som to bøyer kan ødelegge. Mao, to bøyer kan ødelegge svai langt mer enn to båter. 

Men det er ett unntak, det er hvis en pepprer en bukt med moringsbøyer tettere enn hva en ville kunne ligge for svai. Har ikke sett dette i Norge enda, men ikke uvanlig i utlandet. I trange bukter hvor det ikke er ett alternativ å ligge på svai vil faktisk akkurat det være "lurt", forutsatt at alle har tilgang til (mot betaling) bøyene da selvsagt ;-) 

Det er mitt "mantra" ifht moringsbøyer, legg de der det ikke går å ankre/ligge på svai, være seg fordi bukta/plassen er for trang for svai, fordi det er sjøkabler, eller fordi ankringsbunnen er veldig dårlig osv. Det vil være ett gode for alle. 

Radius ganger pi er lik areal.........

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Enig i resonnementet og konklusjonen, men ikke i beregningen ;) Som det påpekes lengre ned her, er regnestykket enda verre: det legges beslag på nesten 8 mål areal! Og det til bøyer som sjelden er i bruk.

Da får eieren bare tåle at bøya (mis)brukes.

Hvor stor er risikoen for å tulle seg inn i fortøyningen til bøya? Har noen opplevd det? Det burde jo være grunn til å kappe den.

Redigert av jotto (see edit history)
Guest Avmønstret#

Dæven, en god ting at korrekturen gikk i fordel av agumentet, ikke alltid det skjer :-) 

Men ja, det understreker problemet, bøyer på ankringsplasser er stor snylting på felleskapet. 

Det går ikke an å argumentere for bøyer på ankringsplasser. Særlig ille blir det når en tenker på hvilken nytte bøyene kunne gjort der det ikke er mulig å ankre. 

Generelt sett er det en uting om bøyer bare er tilgjengelige for medlemmer i diverse nisjeforeninger (som Havseilerklubben) med drøye inntakskrav. De færreste har mulighet eller lyst til å møte kravene for medlemskap, og dermed blir det en fjollete eliteklubb. Hva om populære bukter fylles med bøyer som er eksklusive for medlemmer med treskøyter fra før 1920, eller har motorbåt med mer enn 3000 gangtimer per år?

Enten får bøyer være tilgjengelige for alle, eller så får man frigi arealet for ankring.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 42 minutter siden:

Generelt sett er det en uting om bøyer bare er tilgjengelige for medlemmer i diverse nisjeforeninger (som Havseilerklubben) med drøye inntakskrav. De færreste har mulighet eller lyst til å møte kravene for medlemskap, og dermed blir det en fjollete eliteklubb. Hva om populære bukter fylles med bøyer som er eksklusive for medlemmer med treskøyter fra før 1920, eller har motorbåt med mer enn 3000 gangtimer per år?

Enten får bøyer være tilgjengelige for alle, eller så får man frigi arealet for ankring.

Godt sagt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Eneste grunnen til at ulike organisasjoner og privatpersoner kan legge bøyer på fellesområder nå er at ikke alle andre gjør det, men det vil de jo gjøre etterhvert, bit for bit og til slutt er alle som ikke er "noe", eller medlem i "noe" utestengt fra å kunne ankre på populære plasser. Som jorden rundt og langtidsseilere har bekreftet så har det utviklet seg dit i enkelte land/områder.  

Skulle tro vi kunne bedre i et sivilisert land som Norge. 

--

Dette bør stoppes nå, ikke om 10-15- 20 år når det har gått så langt at alle "skjønner problemet". 

Dette er faktisk en sak som båtfolk burde kunne enes om og presse politikerne på. 

Når det er sagt så er jeg ikke prinsipielt mot alt av  bøyer, som jeg har sagt før, bøyer der det ikke kan ankres... helt topp, men alle må kunne bruke de, gjerne mot betaling. 

Pinkvin skrev 59 minutter siden:

Eneste grunnen til at ulike organisasjoner og privatpersoner kan legge bøyer på fellesområder nå er at ikke alle andre gjør det, men det vil de jo gjøre etterhvert, bit for bit og til slutt er alle som ikke er "noe", eller medlem i "noe" utestengt fra å kunne ankre på populære plasser. Som jorden rundt og langtidsseilere har bekreftet så har det utviklet seg dit i enkelte land/områder.  

--

Dette bør stoppes nå, ikke om 10-15- 20 år når det har gått så langt at alle "skjønner problemet". 

Dette er faktisk en sak som båtfolk burde kunne enes om og presse politikerne på. 

Når det er sagt så er jeg ikke prinsipielt mot alt av  bøyer, som jeg har sagt før, bøyer der det ikke kan ankres... helt topp, men alle må kunne bruke de, gjerne mot betaling. 

Spot on.

En ting vi merket oss i Karibia, er at grådigheten har tatt overhånd mange plasser. Flotte ankringsbukter er tettpakket med bøyer til US$30 per døgn. Ingen problemer å ankre der i utgangspunktet, men når bøyene ligger så tett, har man ikke lenger den muligheten. Løsningen blir å punge ut 300 kroner, eller reise et annet sted. For turister på to ukers ferie i charterbåt spiller prisen ingen rolle, men for andre er det penger rett ut vinduet.

Dette fikk oss for alvor til å sette pris på allemannsretten vi har i Norge, og håper det meste her forblir fritt for alle også i fremtiden. Det beste er å ta forsøk på privatisering av fellesarealer ved roten, og fjerne/forby bøyer som bare kan brukes av medlemmer i sære klubber - i alle fall så lenge de okkuperer areal som ellers kunne vært brukt til ankring.

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

--

Her er jeg helt enig med deg @Pinkvin ! Denne praksisen hvor organisasjoner vokser seg fete og store på bekostning av et gode vi alle kan benytte oss av pr. i dag(med anker) er en styggedom. Praksisen må stoppes eller kun omfatte steder hvor ankring ikke er mulig(men denne saken har vel vært oppe hvert år de siste 3-4 årene her på BP, inklusive en poll som ga klart svar på at vi ønsker endring).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...