SeilPåSkrå Startet 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2018 I strand sonen er det jo lite begrensninger, tror jeg? Men hva gjelder på privat brygge? Tipper man ikke kan legge til, hvis man ikke har problemer. Kan man bade fra denne? Sole seg? Bryggen som i dette tilfellet får meg til å stusse ligger i et LNF område. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Private brygger er private. Friluftsloven: § 7.(Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Kan jeg forvente, og måtte akseptere, at noen telter i hagen min og/eller benytter min private grill på terassen? Merkelige spørsmål. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Tror ikke du leste spørsmålet nøye nok, bryggen ligger i et LNF-område (landbruk, natur og friluftsliv). Nå kan jo det bety så ymse, kanskje en presisering hadde vært greit? Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Bårdp Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Vel huset mitt ligger også i nlf område men jeg forventer iķe at andre benytter det av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Jeg forstår spørsmålet, siden Randsfjorden har mange brygger som er private, men ligger langt fra eierens hus og hage. Jeg hadde en tråd for noen år siden der det ble diskutert hvorvidt det var «greit» å gå i land på slike brygger. Vi har ofte med oss skipshunden på tur, og han må jo i land av og til. Med stor snekke er jo da brygger eneste alternativ. Så min filosofi er å tøye nødhavn-begrepet litt, så lenge jeg ikke tråkker på noen. Fikk beskjed den gang om at jeg har frekkhetens nådegave, men det tåler jeg. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Privat er privat. Vanskeligere er det ikke. Om det er brygge eller terasse er samme sak. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kalle Well Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Står litt her, riktignok fra 2014: http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Man har kun rett til å passere området siden det ligger i 50 meter sonen. Det er vel omtrent eneste bruken av brygga man i normale situasjoner har lov til, krysse den hvis man ikke har andre muligheter for å komme seg videre. Men én liten sjekk av hvorvidt bryggen er lovlig bygget eller ei har vist seg å kunne være artig. Om man er ute etter å ødelegge for kreative sjeler da.... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Dalton skrev for 2 timer siden: Fikk beskjed den gang om at jeg har frekkhetens nådegave, men det tåler jeg. Neida, bare hundeeier.... Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Har flere ganger bedt folk forlate min private brygge tilhørende feriehuset mitt. Senest for et pr uker siden da en fyr fant det for godt å tilgrise brygga med diverse søl fra sykkelvasken han syntes var passende å ta midt på brygga.. Mi brygge er mi brygge. Be om tillatelse til å bruke den i korte perioder, så pleier jeg ikke å være veldig vanskelig.. Sitér dette innlegget Link to post
SeilPåSkrå Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Mouche skrev for 8 timer siden: Kan jeg forvente, og måtte akseptere, at noen telter i hagen min og/eller benytter min private grill på terassen? Merkelige spørsmål. Tja, merkelig sammenligning? Om noen griller på terrassen min hadde også fått meg til å stusse hvis de ikke spurte. Men sjangsen er stor for at de hadde fått et ja. Ser ikke helt sammenligningen i en jente som tar seg en dukkert på en brygge på et friluftsomeråde langt fra hus og folk. Joltus skrev for 5 timer siden: Man har kun rett til å passere området siden det ligger i 50 meter sonen. Det er vel omtrent eneste bruken av brygga man i normale situasjoner har lov til, krysse den hvis man ikke har andre muligheter for å komme seg videre. Takk for enkelt svar. Og har ingen problem med at privat er privat. MEN denne tråden viser jo det samme som man ser der ute. Noen er veldig opptatt av meg og mitt. Og det jeg har rett på det deler jeg ikke. Jeg tilhører nok den andre kategorien at deling er bra. Så lenge man kan snakke med folk og man rydder opp etter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) SeilPåSkrå skrev 47 minutter siden: MEN denne tråden viser jo det samme som man ser der ute. Noen er veldig opptatt av meg og mitt. Og det jeg har rett på det deler jeg ikke. Jeg tilhører nok den andre kategorien at deling er bra. Så lenge man kan snakke med folk og man rydder opp etter seg. Litt enig med deg, men samtidig så handler det om å ha respekt for andre og deres eiendeler. De fleste er ikke så opptatt av ditt og mitt. Dele kan mange ganger være greit men man ser ofte at folk eier ikke folkeskikk. Så lenge det ikke er deres så både ødelegger og roter de voldsomt. Jeg er uansett ikke enig i at man bare skal ta seg til rette på annen manns eiendom. Som oftest så løser det seg om man spør ærbødigst og klarer å oppfører seg ordentlig. Personlig så synes jeg at høflighet og respekt for andre, deres eiendeler og person, er blitt begreper som blir mer og mer utvannet for hvert år som går. Mange er kanskje lei av de som bare tar seg til rette? Redigert 3.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) De som ikke eier egen brygge, men har lyst til å legge seg inntil en av og til, står jo fritt til å kjøpe seg en, inklusiv tomten. Dessuten er det jo mange brygger som alle kan legge seg inntil, mot betaling. Gjestebrygge kalles det. Finnes egen guide/ bok man kan kjøpe. ? Redigert 3.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Eureka skrev 13 minutter siden: De som ikke eier egen brygge, men har lyst til å legge seg inntil en av og til, står jo fritt til å kjøpe seg en, inklusiv tomten. Dessuten er det jo mange brygger som alle kan legge seg inntil, mot betaling. Gjestebrygge kalles det. Finnes egen guide/ bok man kan kjøpe. ? Helt enig. Her i nord er kanskje ikke problemet like stort som sør og øst, men om jeg legger meg ved en annen manns kai eller brygge, så spør jeg alltid, uten unntak. Har faktisk aldri falt meg inn å ikke spørre om jeg kan ligge der. Trodde faktisk det var vanlig å spørre. Hadde jeg hatt egen brygge og oppdaget at det lå folk der som ikke hadde spurt og bare tatt seg til rette, så hadde jeg blitt sint. Ikke for at de ligger der men for at de er så frekk å ta det som en selvfølge at de kan gjøre det. Men mennesket er et rart dyr.. Redigert 3.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Kommer man gående langs en strand kan man si at man har lov til å bruke en brygge på tvers, men ikke på langs. Du kan altså gå over den for å komme til stranda på den andre siden. Og det er alt du har lov til. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 SeilPåSkrå skrev 1 time siden: Tja, merkelig sammenligning? Om noen griller på terrassen min hadde også fått meg til å stusse hvis de ikke spurte. Men sjangsen er stor for at de hadde fått et ja. Synes ikke det, det handler om respekt for andre. Det er fellesnevneren her! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 SeilPåSkrå skrev for 21 timer siden: Bryggen som i dette tilfellet får meg til å stusse ligger i et LNF område. En privat eiendom, tomt, brygge, hytte, hus, gårdsbruk som ligger i ett LNF område er ikke automatisk friluftsområde for almenn benyttelse. Du har nok misforstått hva LNF område er. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Nja... Men spørsmålet er jo om brygga er lovlig. Gjør ikke bruken av den mer lovlig for den som ikke eier den, men kanskje den aldri skulle vært der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Men nå var det ikke det trådstarter spurte om da. Hva er poenget med å reise rundt og leke politi? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Husker før det eksisterte gjestehavner og guider at vi relativt ofte gikk inn til en eller annen brygge, dette var mest på vestlandet, eller det heter vel nå Vestland, beklager, og la til. Så var det opp til nærmeste hus og spørre om det var ok om vi lå der for natta, og det var det jo alltid, evt måtte vi flytte til ei anna brygge rett ved fordi en annen båt skulle innom eller noe i den dur. Ordnet seg alltid. Noen ganger lå vi ved brygger hvor vi rett og slett ikke så noen hus i nærheten, og det gikk nå bra det også, med ett unntak som jeg husker hvor bryggeeier, vi har i ettertid funnet ut at det var en bonde med drifthus osv på andre siden av øya, dukka opp grytidlig og fyra to skudd med hagla rett over snekka. Ble ingen frokost før vi gikk den dagen. Sørlandet var øde og fraflyttet så der kunne en ligge på stort sett alle brygger. Gikk tur rundt og kikka på tomme hus i ulik grad av forfall og husker godt ett skolebygg som stod åpent, pultene fint stilt opp, tavla og krittene. Som om skolen skulle vært full av unger dagen før. For å få vann måtte vi finne et hus med folk i og banke på for å få fylt noen liter på ei kanne. -- Nå i dag legger jeg ikke til på en privat brygge, men jeg skulle ønske det var greit å kunne gjøre som før. Legge til, tusle opp til huset og høre, kanskje spandere en flaske vin eller vipse over noen penger som takk. Men tidene har endret seg, det er ikke folk som bor i hus langs sjøen lengre, det er hyttefolk som ikke bor der men som bare er der av og til og som ikke vil dele av sine vakre og dyrkjøpte omgivelser med andre. Den eiergale, sure og gretne bonden med hagle på øya en gang på midten av 70- tallet, som definitivt var unntaket, har blitt regelen. Han er gjenfødt gjennom tusener av hyttefolk som er langs sjøen noen uker i året og vokter sine brygger. Jeg har aldri hatt helt sansen for den sure bonden som jager folk fra brygga si. I det hele tatt har jeg lite sans for folk ikke er i nærheten av å åpne for en mulighet. Men de gjenfødte surbøndene/hyttefolka bekrefter jo hva de mener det handler om, penger, "så kjøp din egen brygge og strandtomt da vel". Det handler jo ikke om at noen ønsker å snylte på hyttetomta hvis en småbarnsfamilie skulle komme på døra en kveld å spørre om de kan ligge på brygga om natta, men sånn som det har blitt så vil det aldri skje, alle vet at dagens surbønder/hyttefolk jager alle fra bryggene, at folk er uønsket. Men om man ser på båtfolk som snyltere hvis de ligger på brygga di ei natt, ja da har man ikke skjønt særlig mye av livet, har man? Kan man ikke gå glipp av en hyggelig prat med noen en ikke har møtt før, kanskje til og med stifte en varig relasjon til noen? Kanskje man til og med gjør noen en tjeneste? Mye har gått tapt siden dengang det bodde folk langs sjøen. Redigert 3.Juni.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Om noen legger til på min brygge har jeg ikke mulighet til å legge til, så jeg kommer meg ikke hjem. Og det synes du er helt greit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Har hent et par ganger at det har lagt en ukjent båt uten folk om bord på plassen min med min private brygge når jeg har kommet hjem og skal fortøye der. Det blir fort mye styr da jeg ikke har noen annen plass å legge båten min. Om en ikke klarer å forstå at slikt skaper irritasjon må en jo være passelig dum. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 12 hours ago, Joltus said: Nja... Men spørsmålet er jo om brygga er lovlig. Gjør ikke bruken av den mer lovlig for den som ikke eier den, men kanskje den aldri skulle vært der. Hvis du lurer på det så vil sikkert en henvendelse til den aktuelle kommunen avklare det spørsmålet. Det finnes mange hus, hytter og brygger i LNF-områder, lovlig oppsatte, og det gjelder akkurat samme regler for hvordan almenheten kan ta seg til rette på disse eiendommene som for andre eiendommer som ikke ligger i et LNF-område. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Mandag morgen, 4 grader og regn ute. Jeg har ikke forstått mye av livet. Ok, jeg får evaluere meg selv under formiddagens trilletur, med vinden i håret. Egentlig er det luevær, men skit au. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.