Jump to content

Mercury QSD 350, ingen data på Vessel View Mobile

Autofil

Recommended Posts

Har en Schaefer Phantom 290 med QSD350 som vi handlet i fjor. Vi var litt uheldige og fikk luft i dieselen dagen etter at vi handlet båten. 

Båten hadde vært hos forhandler på service men grovfilteret satt slik montert at bunnen av dette lå inn mot skrogsiden, dermed ble ikke pakningen tett og vi fikk problemer når vi kom ned på halv tank.

Som ny båteier så er det jo litt å sette seg inn i så det tok litt tid før vi fant feilen men vi fikk flyttet på filteret og det ordnet seg. Senere på sesongen så opplevde vi også check engine 3 ganger, den ene gangen var det gnagd hull på slangen fra oljereservaret til drevoljen mens de to siste gangene ble vi ikke kloke på før jeg fikk feilen på vei til vinterlagring. Viste seg at det var en bagatell, var dårlig kontakt i tiltgiveren på drevet, så den ble byttet nå i vinter.

Uansett og her kommer poenget, følte vi ble litt usikker når CE-lampa varslet flere ganger men at det ikke var noen som helst måte å få informasjon om hvorfor den varslet, dermed handlet vi i vinter Mercury Vessel View Mobile som gjør at man får opp motordata på mobil/ipad inkludert feilkoder og beskrivelse av feilen. 

Har montert denne men får ikke opp noe som helst av motordata :( Enheten har to lamper, en for at den har kontakt med motor og en for at den har koblet seg til med Blutooth. Begge lyser som de skal.

Har prøvd å reinstallere appen både på mobil (android) og iPad uten at dette hjelper.

Alle verdier står i 0 og om man slår av tenning så vises bare en - (strek).

Har prøvd både med og uten terminator i hub'en til Smartcraft uten at det gjør noen forskjell.

Smartcraft-Innstrumentene på båten virker som de skal.

Fikk også tilsendt en ny enhet fra Ravns Garage og den oppfører seg helt likt (begge produsert i mai 2017)

Andre med erfaringer? Finner endel på nett, spesielt i usa men da mot bensin påhenger.

Skal prøve å få testet den på en annen motor men i havna vår har jeg ikke funnet noen som har Mercury etter 2004. Har en som har den store Mercruiser dieselen, 5.7?? Skal teste på denne i morgen om vi finner smartcraft-hub'en hans.

Har også bestilt en Mercmonitor for å få NMEA til plotter men den får jeg ikke før om noen uker.

Og bare så det er sagt så står motoren vår på kompabilitetslista til enheten :)

• 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hadde vessel view mobile til forrige båt. Når motor får spenning kan du søke opp enheten via blåtann og koble til. Deretter avhengig av hva din motor støtter skal du vel minimum få opp batterispenning og kjølevannstemperatur før du starter motoren. Det er viktig at du bruker korrekt terminator og det er ikke alle motorkabelkit som har korrekt terminator innstallert. noen har bare en dummy støvplugg avhengig av årsmodell og hvor nøye de som har innstallert motor har vært. Står en god del om det på engelske forum. Mener å huske at terminator er lilla og dummyplugg er svart men mulig jeg husker feil. Fungerte supert til mitt behov. 

Hvilken motor hadde du @kaffekopp1 ? 
Har vært gjennom den prosedyren flere ganger og har prøvd både med og uten terminator (terminator har gul topp mens støvhetta har lilla).

Ravns Garage hadde også hatt et tilfelle i fjor der de ga opp og ga kunden pengene tilbake, han hadde også QSD4.2

Jeg får som sagt koblet til (uten problemer) men får ingen verdier opp, kun tallet 0. Slår jeg av tenning så viser den symbolet -

Har også fått bekreftet både fra Ravns og leverandør at jeg har gjort dette rett.

Siden posten min fra Juni så har jeg også fått tak i Mercmonitor. Denne kom rett opp og virket med en gang og dataene fra denne deles også ut på NMEA2000 så jeg får opp de fleste parametre på plotter. Nøst Båtservice som har tatt service på båten vår får også kontakt med diagnoseutsyret sitt uten problemer så det virker som alt fungerer som det skal på bussen.

Jeg mistenker at VVM har noen bugs og at de ikke har testet med alle årganger av denne motoren, diesel-motorene er jo ikke akkurat vanlige over dammen. Hadde vært spennende og testet på nyere årsmodeller både av denne og av QSD2.8. Hvis noen i Trønder-riket har lyst å stille med egnet båt/motor så er det rimelig fort gjort for meg å plukke den ut for å teste på annen båt.

Hvilken årsmodell er motoren din @Finnmark ?? Og hva er produksjonsdatoen på VVM? 

Min VVM og den jeg fikk låne er begge produsert i Mai 2017, motoren vår er en 2008-modell produsert i desember 2007

I og med at jeg nå har skaffet meg Mercmonitor så er det mulig jeg bare returnerer VVM for Mercmontitoren viser også feilkoder og beskrivelse.

Men synes det er synd å gi opp samt at VVM også har andre muligheter for eksempel å lagre service mm

Jeg har stilt spørsmål via Ravns til Mercury/Brunswick om de har eksempler på at VVM faktisk fungerer med QSD350, det har jeg ikke fått svar på enda....:confused:

Det finnes en lang tråd om motoren du nevner på thehulltruth eller ett av de andre internasjonale forumene. Mange hadde problemer som deg. Jeg mener det var flere løsninger i form av korrekt kobling av terminator, motorfirmware mm. felles var at så lenge du har ny nok motor (årsmodell) så fikk de den til å virke. (tråden handlet om beta testing av vesselview mobile for mercury. mercury delte ut en haug til beta testing før den ble sluppet på markedet)

kjøpte min av ravnsgarage, første de solgte i norge.

Selv hadde jeg en efi 115. Det er fordeler å ha utstyr via diagnoseporten (som vesselview) kontra nmea porten som f.eks timeantall rapportert via nmea buss ikke leser faktisk timeantall men kun teller antall timer med spenning på motor med mer. (igjen dette er bare etter hukommelse fra en tråd jeg leste for en god stund siden)

Da har jeg fått svar fra USA og det var dessverre ikke positivt:

Sorry you are having issues and it is possible your engine may not be compatible.  Most engines from that time frame were rigged with 24-pin SIM module and look like the image below.  The module is usually mounted on the engine or possibly in a box near the engine.  This module is not compatible with the VesselView Mobile module. 

SIM sitter i den sorte boksen der man kobler til kabelen som går frem til instrumentene.

For å kunne se hvilken SIM man har så kan man se på utsiden av den sorte boksen, har den 2 automatsikringer så har man 24-pins SIM

SIM er nr 9 på dette bildet: 

24-pin.png

Har stilt dem noen flere spørsmål for jeg har jo vært av den oppfatning at motoren min skulle støttes av VVM, får 

jeg noe informasjon som hjelper flere så skal jeg poste det her. 

En av de tingene jeg faktisk ikke forstår og har spurt dem om er jo at VVM tilkobles vanlig Smartcraft - hub og da ville jeg tro at den skulle kunne hente ut den samme informasjonen som andre instrumenter i Smartcraft-serien, f.eks så henter jo min Mercmonitor ut alt inkludert feilkoder.

Har selv båten et stykke unna så jeg får ikke sjekket hvilken SIM jeg har på en stund, men slik jeg oppfatter delekataloger og info så er jeg rimelig sikker på at man MÅ ha DTS for at VVM skal støttes og det har jeg selvfølgelig ikke :(

Hva med deg @Finnmark, har du DTS?

Ravns Garage var i alle fall glade for å få en forklaring, noe importør dessverre ikke klarte.

Ravns hadde også to andre kunder med samme motor og problem, de får seg nok en telefon fra Ravns nå.
Har fått glimrende hjelp av Ravns så de vil jeg trygt anbefale til andre!!! Har fått hjelp fra dem både på kveldstid og helg så det har ikke stått på dem. De tar også VVM-modulen min i retur og det nesten 5 mnd etter at jeg handlet den :thumbsup:

Om andre får problemer så var de raske med å svare fra USA, mailadressen dit er: support.vvm@mercmarine.com

Ja forresten, de svarte også at 24-pins SIM fortsatt brukes så dette kan ikke skilles på årsmodell. Det tryggeste er å sjekke antall automatsikringer på den koblingsboksen: 2= 24-pin og 4=48-pin.

Her er et annet lite bilde av 24-pins varianten av SIM (som altså ikke støttes)

SIM.jpg

Redigert av Autofil (see edit history)
Finnmark skrev 54 minutter siden:

Nei har ikke dts på min motor,har selvfølgelig 24 pins sim på min motor, har en qsd 350,. 08mod. Finnes det noe annet "rimelig" diagnoseutstyr til denne sort motor?

Jeg skaffet meg Mercmonitor i sommer først og fremst for å få forbruk pr.nm men også for å få data opp på plotter, viste seg at denne også vil vise feilkoder samt beskrivelse av disse. Disse finnes i flere varianter, ønsker du flest mulig data ut på NMEA2000 så må du passe på at du handler en Level2.

Spesielt rimelig er den jo ikke da

Redigert av Autofil (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg har selvfølgelig ikke hatt noen feil som har gitt motorlampe etter at jeg monterte monitoren men det stod jo rimelig greit forklart i bruksanvisningen. Er på hytta nå så jeg har ikke den i nærheten.

Hvis jeg rekker det så skal jeg dra ned i båten og sjekke,  er jo lett å sette feilmelding f.eks ved å tømme reservoaret for drevoljen. 

Sukk, min oppførte seg helt likt :confused:

Hadde ikke allverden med tid i dag men prøvde å koble av og kortslutte nivåsensoren til drevoljen, fikk Check Engine men som du sier så var det også det hele. Fikk ikke prøvd så mye men klarte ikke å få opp noen beskrivelse. 

Fikk forresten også "Check Engine"-meldingen opp på plotteren.

Får vel google litt men det kan jo virke som at man også her må ha SIM med 48-pins kontakt om man skal klare å hente ut noe mer :(

Begynner å komme klart frem at amerikanerne ikke bryr seg mye om diesel, står jo ingen plass i dokumentasjonen på denne at den ikke skal støtte disse motorene. Det som står gir jo bare et klart inntrykk av at så lenge man har Smartcraft så skal det virke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...