Grand Banks jr Startet 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2018 Etter et forlenget vinteropphold hadde jeg nå fått klargjort båten, lagt opp til ferskvann (til sjøvannsinntak) for å starte motoren og gjøre siste sjekk. Glødet i et godt minutt og vred nøkkelen. Starteren slo inn, ... og BOM stopp. Høres ut som det er mer enn nok strøm, men momentant stopp. Det slår bra nedi der. I vinter tørnet jeg den på starteren. 1 e--er 2 ganger. Altså bare for å bevege motor. Startet ikke, var bare kort innpå med starteren. Da svev det fint rundt. Foreløpig konklusjon er at motoren nå står. Uvisst av hvilken grunn. Første tankene er jo at den står pga vann i sylinder eller noe slikt. Det er vel ikke så mange mulige årsaker? Men hva nå? Har lest litt om dette, og har forstått at det er noen ting som pleies å bli gjort. Men har ikke forstått helt hvordan: 1) Fylle på med rustløser i sylinderne. Noen av dem har åpen ventil, så der kan jeg jo snike ned rustløser. Men hva med dem stengte? Hvor skal jeg kjøre inn rustløser evt? 2) Prøve å rikke motoren manuelt. Hvor er det best å få tilgang? Svinghjulet er inne i kappa bak giret. Så der kommer jeg ikke til. Noen som tilfeldigvis har en TAMD40 eller en 41 til salgs? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Fekk du inntrykk av at den tørna litt før bom stopp? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 (redigert) Nei. Ingen inntrykk. Hadde alt av motorromsluker oppe og så ned på motoren da jeg vred nøkkelen. Har gjennomsiktige kjøleslanger og fulgte med på om den fikk vann greit. Den kan kanskje hatt en halv turn, men tviler egentlig på det. Jeg ble så overrasket av at den ikke tørnet. Prøvde en gang til bare for å være sikker på at det ikke var jeg som slapp nøkkelen for tidlig. Men da stod den dønn i alle fall. Redigert 2.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Har du satt på kjølevann med trykk fra krana? Avhengig av høyde på eksosanlegg, kan det være trykket vann inn i sylinder, om det har stått på en stund før du vredpå nøkkel. Ta ut dyser/ glødeplugger og vri på reimhjul, bør tømme sylindere. Bytte olje. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 (redigert) Har du målt spenningen på startbatteriet? Er du sikker på at det er tilstrekkelig startstrøm? Har du gjort noe arbeid på motoren eller det elektriske anlegget i løpet av vinteren? Redigert 2.Juni.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 For å ta det minst dramatiske først. Det kan være dårlig batteri, dårlige kontakter mellom batteri og startmotor eller dårlig jording. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Regner med at det sitter en bolt som holder reimskiva på plass,i forkant av motor. Med ei pipe og en latmann, kan du sjekke om motoren lar seg turne. Hvis det vann i en sylinder, som akkurat har kommet til, ikke dette noen krise. Napp ut dyser og kinn det ut. Ny olje,og kjør. (Forutsetter at det er rent vann, som har kommet når du satte på søange med kjølevann) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Det er ikke trykk på noen av kretsene. Kjølevæskekretsen er fylt vis termostathuset. Sjøvannskretsen har heller ikke trykk, men den er uansett ikke i kontakt med sylindrene. Skal sjekke med reimhjulet etterpå. Har også toppladet batteriene i natt. Jeg har aldri opplevd at den ikke klarer å tørne, selv med lav spenning. Men det kan jo være at ved for lav spenning så slår starter inn , men uten styrke. Oppdaget senere at startbatteriet ikke hadde fått lading i vinter, var bare bank nr 2 som fikk det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Er det vannlås i en sylinder så skal du kunne tørne motoren mot normal dreieretning, er det rust e.l. i sylindrene så står den nok bom i begge retninger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 LETTET! Prøvde med fulladede batterier. Samme problem. Fant frem en 24 mm pipe og en fast forlenger på kun 25 cm. Dro reimhjulet med klokka. Ingen bevegelse. Prøvde så motsatt vei, og da fikk jeg beveget det. God motstand, men ikke blodsmak i munnen. Greit nok med ca 20 cm moment. Prøvde så å dra med klokke igjen, og kom da til et punkt det var hardt. Men fikk presset over det punktet. Fremdeles uten å bruke alle kreftene. Tok litt frem og tilbake, så en omdreining . Prøvde så med starter igjen og den dro nå like lett som den alltid har gjort. Glødet så et langt minutt og dro starteren. Startet! Gikk også lett. Stoppet igjen. Virket som det var lite diesel. Glødet på nytt, gav litt mer turtall. Kinnet den noen sekunder, så startet den og gikk til jeg dauet den selv. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Kan det være kombinasjon av gammel olje (Fra 2017) (rakk ikke å skifte i høst, og ville ikke bytte på kald motor) og det at den har stått stille i sikkert 4-5 måneder siden jeg tørnet den sist? Oljen er svart og fin. Ingen tegn til vann. Redigert 3.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alphaman Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Det var supert? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Kan høres ut som noe som sto i sylinder men når du tørnet så fikk du det ut på en eller annen måte men hva er ikke godt å si Sjekk om det bobler i ekspansjonstank når motoren er blitt driftsvarm kan være lekk toppakning Obs forsiktig når du åpner lokket kan være litt trykk der ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Da kan jeg konstatere at motoren startet på første forsøk uten noe som helst problemer etter å ha stått stille i to dager. Jeg kjørte den nå en drøy halvtime på varierende turtall. Begrensningen var tilgang på ferskvann til sjøvannsinntaket. (Tørkesommer). Vannslangen klarte å levere nok til å fylle 20 liters kanna sakte når motoren gikk på tomgang, og motoren tømte kanna da den gikk på 1500 o/ min eller raskere. Det var ingen bobler i ekspansjonstanken og jeg målte også om det var CO der. Det var det ikke. Oljen (på peilepinnen) har ikke snev av vann på seg. Oljen er svart og fin. Eneste som jeg nå ser er at jeg har lekkasje i sjøvannspumpen. Det lekker fra det lille hullet som er mellom motoren og impellerhuset. Antar da at det er en O-ring som må byttes? Det lekker uavhengig av om motor går eller ikke. (Det er ca 1 meter fall fra vannkanna og ned til vannpumpa nå.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Neppe en o-ring. Heller en simmering. Vanligvis lekker det vann når simmerringen er gåen. Det er ikke ofte det lekker fra oljesiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Jepp, fant denne tråden på forumet ? Står i tråden at det er samme på 40 og 41 motorene. Så da er det bare å skru. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Bare pass på å skifte ut fjæra i simmeringen til rustfri type. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jori Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Kjøp ett slik byttekit og bytt alt i sjøvannspumpa som inngår i det kittet.. Gjorde jobben selv for tre år siden. Du trenger tilgang på presse, ellers veldig rett frem. Så kan du jo bytte fremdriveren (eller hva den nå heter) den svarte plastikk saken, må kjøpes utenom kittet husker jeg riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Båten ligger på land ennå. Vil gjerne sjøsette snart. Har ikke lyst til å.vente på deler nå. Men kanskje greit å sjøsette den nå og bare fikse pumpe senere mens den ligger på sjøen? Evt så regner jeg med at Karl S Hanssen (lokal alt mulig butikk av den profesjonelle sorten) har sikringer og evt lagre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 5 hours ago, Grand Banks jr said: Båten ligger på land ennå. Vil gjerne sjøsette snart. Har ikke lyst til å.vente på deler nå. Men kanskje greit å sjøsette den nå og bare fikse pumpe senere mens den ligger på sjøen? .............................. Det burde gå bra. Men vent ikke for lenge. Sjøvannslekkasje på motoren gir lett mye rust. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.