Jump to content

Fettkopp til pakkboks - type og hvordan fylle?

mnj0909

Recommended Posts

Har etterhvert konkludert at fett i pakkboksen bør fylles forsiktig og sjeldent. Tenkte likevel jeg skulle sjekke hvordan det står til med fettbeholdningen i fettkoppen som via en slange er forbundet til pakkboksen. Se vedlagt bilde.

Har ikke funnet svar på følgende to ting:

1. Hvilken type fett bør / må brukes i fettkoppen - og bør typen jeg etterfyller med tilsvare den eksisterende (vet ikke hvilken denne er da jeg er ny eier)

2. Er etterfylling så enkel at man bare skruer ut skruen og fyller koppen med nytt fett? Kan man gjøre det mens båten er på vannet - eller er det vanntrykk nedenfra ? (SIste spørsmål er muligens litt dumt... men nå har jeg skrevet det... :)) 

Pakkboks.JPG

Bruk vanlig EP2 grease. Bare skru av toppen, fyll den nesten helt opp med grease og skru den på plass igjen. Det skal ikke komme ut vann, gjør det det er tetningsringene ødelagt. Smør lite og sjelden,  type en kvart tørn annenhver måned eller så. Da holder pakkboksen seg lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ut att vara Bosvik-tätning med "riktig" packbox/simmeringar, inte att sammanblanda med Sleipners där rekommendationen är att vrida mycket oftare (efter varje tur ?).

Vill understryka det "index" skriver att inte trycka på med för mycket fett (=skruva alltför ofta). Jag fick rekommendationen som gällde för Sleipners tätning med talgfläta och fick sedan aldrig min tätning bra igen (bytte till den dyrare PSS och har sedan aldrig haft några problem).

Ingemar E.

NB Forum

Hei 

Pakkboks med simeringer skal smøres hver 25 drifttime. En kvart omdreining på presskoppen  skal være nok, eller det at en skrur til en møter motstand. . Du bør se etter er om om presskoppen fungerer.  . På min båt hadde de brukt for tykk grease så greasen kom ut under presskoppen og intet kom ned i pakkboksen med det resultat at lager og simeringer ble ødelagt og pakkboksen begynte ¨å lekke. Sjekk om presskoppen virker kan kontrolleres ved å se om det kommer ut grease under lokk på presskopp når du skrur til med fylt pressekopp.  Alternativt skru av nippelen på pakkboks og skru til presskoppen og se om det kommer  ut grease. Er simmerringene ok skal det ikke komme ut vann ved løsning av nippelen Du må skru løs presskoppen  slik at presskopp med slange kan rotere når du løser nippelen på pakkboksen. For ofte smøring resulterer i at simmeringene blir lekk og vann kommer inn i pakkboksen samt at grease kan komme inn i vannsmurt propellhylse med resultat av havari. Grease for pskkboks finnes på Biltema eller bruk vanlig maritim grease.

• 2 år senere...

Hei.

Brukte søndagen til å sjekke hylsefettkoppen på min nye, brukte båt som har Bosvik tetning.

Skrudde av lokket (måtte ta litt i da det var skrudd omtrent helt ned og satt godt fast) og det var nærmest tomt for fett under lokket, men omtrent jevnt med kanten på selve "trakta". Det er vel omtrent 3-4 cm gjenger på denne; har jeg forstått det rett hvis fettet skal inni lokket og i en sånn mengde at koppen entrer med noen tørn før man møter motstand? Er det et triks for å unngå luft i systemet (regner da med at lokket er tett i toppen)?

SAAB_hylsefettkopp.jpg

• 2 måneder senere...

Hvor hard motstand skal det være når man monterer tilbake fettkoppen? 

Altså, har fylt fettkoppen på nytt, og så skal montere tilbake. 

Min fettkopp har 7-8 gjengehøyder. 

Skal det skrues til det møter motstand?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

husky dane 85 skrev 16 minutter siden:

Nei da går greit,er sefølgelig ein fare for da,men eg følte meg fram,er nokk med eit lite press på pumpa

Skummel løsning, selv et lett press på pumpa kan gi for høyt trykk i pakkboksen. Smørekoppen er tryggere, der kjenner du trykket lettere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sånn ca det ja. Om det er zimmerringer tåler de lite trykk før de presses ut. Talgpaknng tåler litt mer, men det er fort gjort å fylle hylsa med grease og tette for kjøling av pakkboksen. Så heller for forsiktig enn for pågående, for å si det sånn...

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...