Sup3rn0va Startet 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2018 Da min hovedstrøm bryter har en tendens til å koble ut under vibrasjoner så koblet batteriet seg ut under kjøring å ladestrømmen gikk direkte inn i det elektriske systemet i båten, alt er dødt. Utenom å kjøpe ny hovedstrøm bryter va bør jeg gjøre for å forhindre dette i framtiden ? Tenkte sikringer men hvordan vet jeg hvilken sikring jeg skal brukre til f.eks volt måler å tank måler ? Kommentar fra moderator: Har endret tittelen som var "Alt det elektriske er brent". Flott om alle kan lese reglene før man poster. " Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. " Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Merkelig oppsett av bryter du har som kobler dynamo bort fra batteri og ikkje båtens elektriske bort fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Sup3rn0va Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Mye merkelig med denne båten må nokk få en til å gå gjennom å rette opp feil i det elektriske, kan raskt bli dyrt Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Er nok ganske vanlig kobling det at en kobler batteriene vekk fra resten av det elektriske i båten Så når dynamo ikke får levert strømmen til batterien får den for lite motstand åog sender alfor stor strøm rett ut på deetelektriske opplegget i båten som igjen kan ødelegge det meste som er i bruk ....intrumenter /pærer o.l Du må nok finne deg en hovedbryter som ikke kan hoppe ut av seg selv Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
arkmarin Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 LALUNA II skrev 1 minutt siden: Er nok ganske vanlig kobling det at en kobler batteriene vekk fra resten av det elektriske i båten Så når dynamo ikke får levert strømmen til batterien får den for lite motstand åog sender alfor stor strøm rett ut på deetelektriske opplegget i båten som igjen kan ødelegge det meste som er i bruk ....intrumenter /pærer o.l Du må nok finne deg en hovedbryter som ikke kan hoppe ut av seg selv Du må kople dynamo direkte til batteriet. Ladestrømmen bør ikke gå via hovedbryter, pga følgene om noen slår av hovedbryter, før motoren er stoppet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
000 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 LALUNA II skrev 40 minutter siden: Er nok ganske vanlig kobling det at en kobler batteriene vekk fra resten av det elektriske i båten En vanlig feil i såfall for slik skal det slett ikkje være. Å ha start og lade strøm gjennom en bryter slik er direkte tåpelig og heilt bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Slik som jeg har det så går det en kabel fra dynamo og til diodeskille/batteri. Fra batteri går det kabel til hovedbryter og videre til forbrukere. Så hos meg gjør det ingen ting om hovedbryter skrues av. Om denne skrues av så bryter jeg kun forbindelsen mellom batterier og forbrukere. Ladingen fortsetter uavhengig av om bryter er av eller på. Når du spør om sikringer så beskytter de mot strøm (Ampere) og ikke spenning (volt), hvor volten kanskje er den farligste for den dreper elektronikk med en gang. Alle forbrukere/kurser hos meg er beskyttet med sikringer. Så litt på koblingsskjemaet mitt og det er faktisk en sikring i instrumentpanelet som beskytter tankmåler og alle andre målere/varsellys. God el-sikkerhet sier sikring på alle positive ledere, inkludert dynamo. Dette med sikring på dynamo er ikke så vanlig, eller det er ganske uvanlig, men det går altså an. Bakdelen da er om noe hender med sikringene eller kontakten mellom dynamo og batteri så kan du få en spenningspeak som dreper diodene i dynamoen. Dette kan faktisk ha skjedd hos deg i dette tilfellet. Men her igjen så finnes det enheter som kan beskytte deg mot dette også. Sterling og Jørg Becker leverer en Slik dynamo beskyttelse. Så poenget mitt er kabel direkte fra dynamo til batteri uten bryter eller noe annet imellom, om du da ikke har kunnskap og interesse for emnet. Redigert 3.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sup3rn0va Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Da for jeg legge om kablene direkte til batteriet å ha forbruket på bryteren. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 En bryter på hovedstrømmen til starter er veldig kjekk å ha den dagen starteren ikke vil stoppe. Da haster det virkelig med frakobling eller kabelsaks f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Det kan være kjekk å ha når en virkelig kommer i situasjonen, ja, men det rammer vel ytterst få og i grunn bare de med gammel utstyr som samtidig aldri drev med vedlikehold. Som det ble nevnt ovenfor allerede, det beste er å tilkoble dynamoen direkte, enten gammeldags til startbatteri og så videre over skillerelé (spennings- eller signalstyrt), eller via direkte fordelinger mellom dynamo og batteriene (skillediode, diode m. FET, relébaserte fordelinger). Det utelukker jo ikke hovedbryter mot start, bare at dynamoen ikke kan frakobles og glemmes. Finnes det virkelig bryter mellom dynamo og batteri, noen "må jo bare ha det", da er det nok en god anbefaling å installere dynamovern. En sånn enhet koster lite, kobles bare med 2,5mm² mellom (+) og (-) og forhindrer at diodebroen ryker pga. overspenning. Forresten er det ikke bare hovedbrytere, men også løs eller dårlig kontakt mellom dynamo og batteri som kan gjøre det samme skade. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Sup3rn0va skrev On 3.6.2018 at 15.41: Da for jeg legge om kablene direkte til batteriet å ha forbruket på bryteren. Takker. Det er bare ladekabelen fra B+ på dynamo som da skal direkte på batteri. Men,,, vær obs på hvis det er mer enn ladekabel tilkoblet B + på dynamo så vil disse kablene være strømsatt selv om resten slås av med hovedbryter. På mange VP er startnøkkel tilkoblet B+ på dynamo og da forsvinner jo nesten hensikten med hovedbryter om ikke denne kabelen blir flyttet på. På andre motorer kan det være andre ting som er koblet sammen på B +. Så sjekk litt før du går i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sup3rn0va Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 23 hours ago, hegra said: Det er bare ladekabelen fra B+ på dynamo som da skal direkte på batteri. Men,,, vær obs på hvis det er mer enn ladekabel tilkoblet B + på dynamo så vil disse kablene være strømsatt selv om resten slås av med hovedbryter. På mange VP er startnøkkel tilkoblet B+ på dynamo og da forsvinner jo nesten hensikten med hovedbryter om ikke denne kabelen blir flyttet på. På andre motorer kan det være andre ting som er koblet sammen på B +. Så sjekk litt før du går i gang. Okei takk, men har et annet spørsmål her, siden måleren til tanken er ødelagt, tror dere at selve giveren som går til tanken også er ødelagt eller trenger jeg bare nytt display ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Giveren er kun en variabel motstand. Har sannsynligvis overlevd. Bare å ohme med multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.