Coldman Startet 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2018 Eksempel "090 ˚ M". Er det øst i forhold til magnetisk nordpol? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Jeg tror ikke GPS benytter magnetisk kurs, den regner mot nordpolen, ikke magnetisk nord. Du må nok gi mer info for å få bedre svar. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Det trodde jeg også. Man må vel bevege seg for at kursen skal bli riktig. Så magnetisk nord var et skudd i blinde. Tenkte "vel, kanskje har plotteren et innebygget kompass", men det høres ikke helt vettugt ut. Nei, altså... Garmin 720, og der står det f.eks. GPS-kurs: "090 grader M" (ikke grader, men symbolet for grader). Har ikke noe mer info enn det. Fant et tilfeldig bilde på nett og her ser man det samme... (Min M står imidlertid til høyre for gradttegnet, ikke under. Men det går vel for det samme). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Gps kan settes til å regne ut magnetiskkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Mulligan skrev 1 time siden: Gps kan settes til å regne ut magnetiskkurs. Skjønner. Den har ikke kompass, men vet misvisningen på stedet og kan dermed regne ut (regner jeg med). Er nok noe her... fra manualen: Stille inn kursreferansen Du kan angi retningsreferansen som brukes i beregningen av kursinformasjonen. Gå til skjermbildet Hjem, og velg Konfigurer > enheter > retning. Gjør ett av følgende: Velg Auto. mag. var. (automatisk magnetisk variasjon) for å angi den magnetiske deklinasjonen for posisjonen din automatisk. Velg Faktisk for å angi geografisk nord som kursreferanse. Velg rutenett for å angi rutenettnord som kursreferanse (000o). Velg Brukerdef. magn.var. for å angi den magnetiske variasjonen manuelt, angi den magnetiske variasjonen og velg Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Du kan jo bare prøve å endre på hviken av disse verdiene som vises og så se om symbolet endrer seg? Tipper jo også at det betyr magnetisk. Viser det samme hos meg, har ikke tenkt noe over det til nå... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Coldman skrev for 10 timer siden: Du kan angi retningsreferansen som brukes i beregningen av kursinformasjonen. Det er ofte meningen blir borte når nan oversetter en brukerhåndbok. Aut mag var betyr at magnetisk deklinasjon blir regnet ut basert på IGRF, WMM eller annen formel. Nord er magnetisk nordpol. Faktisk er sann nord eller true north. Nord er geografisk nordpol. Rutenett betyr vel at den viser nord i transverse Mercator visning hvor nord er rett opp samme hvor i kartet du er. Brukerdefinert er, vel, du setter inn magnetisk deklinasjon selv. Ganske sært spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Ja, oversettelser er ikke alltid bra. Se bare utdrag fra brukermanualen for min MC. Tror kanskje faktisk nord er mest anvendelig for meg. Skal sjekke litt neste gang jeg skal ut med båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.