Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Som regel er det enkelt å sjekke fødepumpen. Jeg har en litt eldre FNM 225hk og hadde startproblemer i forfjor. Koblet fra slangen og monterte på manometer. Men det hadde ikke vært nødvendig med manometer, for det kom ikke noe diesel i det hele tatt. Det var fødepumpen som var gåen den gangen. Og det ga fullstendig startnekt, ikke bare redusert turtall.

Du har selvfølgelig sjekket filterene. Hos meg var det en annen gang problemer med tett Racor filter. Ved inngangen, før vannutskilleren, er det en tilbakeslagsventil med kule og en relativt liten dyseåpning. Der satt det en liten bit plastfolie(!). Det tok en tid med diverse feilsøking til jeg fant ut det . . .

Og en annen gang, etter at jeg hadde skiftet filterpatron i Racorfilteret, fikk jeg ikke frem diesel. Da viste det seg at o-ringen på toppen av Racorfiltert satt skjevt så pumpa sugde luft . . .

Jeg har også hatt turbohavari. Da måtte jeg rusle hjem med redusert turtall . . .

Mange muligheter her . .

NilsPils

NilsPils

Som regel er det enkelt å sjekke fødepumpen. Jeg har en litt eldre FNM 225hk og hadde startproblemer i forfjor. Koblet fra slangen og monterte på manometer. Det viste å være fødepumpen som var gåen den gangen. Og det ga fullstendig startnekt, ikke bare redusert turtall.

• Create New...