teetee Startet 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2018 Da er det igjen tid for litt wallasproblemer. Når jeg slår på starter viften. Hører ikke noe klikking fra pumpa, men det kommer drivstoff i retur, så da går jeg ut fra at den virker. Men den begynner ikke å varme. Skiftet glødeplugg på sommeren for mindre enn et år siden, men er det sannsynlig at det er den når kontrollampa ikke blir rød og varmeren ikke starter, selv etter 7-8 min? Sitér dette innlegget Link to post
Lank2 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Det var interessant! Jeg har det samme problem, men virket den da ikke etter at du skiftet pluggen? Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Lank2 skrev 32 minutter siden: Det var interessant! Jeg har det samme problem, men virket den da ikke etter at du skiftet pluggen? Hei Lank2 Den virket fint hele høsten, og også første gang jeg startet den i år. Så helt dødt. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) Fulladet batteri ?. Disse Wallasene er glad i Strøm/spenning i oppstarten. Kjøpte en "defekt" Wallas 2400 for 4 år siden . Han som solgte ble glad når jeg betalte ham for apparatet for da fikk han råd til nye batterier :-). Koblet opp varmeren som fortsatt varmer den dag idag. Det var med andre ord batteriene som var feilen og ikke varmeren som var defekt. Redigert 4.Juni.2018 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lank2 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Tror de som har wallas service heter sunwind! På hjemmesiden deres har de en feilsøkeanvisning! De snakker også om en sikring , er det en slik n på apparatet?? Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Lank2 skrev 36 minutter siden: Tror de som har wallas service heter sunwind! På hjemmesiden deres har de en feilsøkeanvisning! De snakker også om en sikring , er det en slik n på apparatet?? Ja, på mitt er det en sikring mellom de to utblåsningsslangene. Tror den slår ut ved overoppheting. Liten rød knapp som kan trykkes inn hvis den har løst ut Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Viking28-79 skrev 49 minutter siden: Fulladet batteri ?. Disse Wallasene er glad i Strøm/spenning i oppstarten. Kjøpte en "defekt" Wallas 2400 for 4 år siden . Han som solgte ble glad når jeg betalte ham for apparatet for da fikk han råd til nye batterier :-). Koblet opp varmeren som fortsatt varmer den dag idag. Det var med andre ord batteriene som var feilen og ikke varmeren som var defekt. Ja, toppladet batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) teetee skrev for 4 timer siden: Da er det igjen tid for litt wallasproblemer. Når jeg slår på starter viften. Hører ikke noe klikking fra pumpa, men det kommer drivstoff i retur, så da går jeg ut fra at den virker. Men den begynner ikke å varme. Skiftet glødeplugg på sommeren for mindre enn et år siden, men er det sannsynlig at det er den når kontrollampa ikke blir rød og varmeren ikke starter, selv etter 7-8 min? På "nyere" Wallas'er (fra omtrent år 2000) sitter en pumpe som knapt nok høres. På eldre apparater hørtes en klar tikkelyd når pumpen går. At du får parafin i retur tyder på at pumpen virker. Har du målt strømforbruket under gløding? Skal trekke 5-6 A under gløding i ca 2,5 min. Gjør den ikke det, er glødetråden defekt. Mitt neste naturlige spørsmål er hva slags parafin du bruker. Om du bruker "Varmeolje" vil den neppe tenne, og om den gjør det vil du knapt nok ha effekt på brenneren. I tillegg vil den sote ned brennkammeret temmelig fort og det er nødvendig med service med rengjøring av brennkammer, skifting av glødetråd og veke. Lampeparafin/olje er et annet produkt som gir dårlig effekt. Soter litt og serviceintervaller på 1-3år er ikke uvanlig. Best effekt får du med Fritidsparafin. Billigst er det også, koster i dag kr 139,- på Fellekjøpet, og kr 119,- på enkelte OBS-Bygg. Kemetyl 4711 Fritidsparafin er riktig betegnelse på denne og leveres i kanner på 4 ltr. De fleste båtutstyrsbutikker har også denne med priser fra kr 150-190 for samme kannen. Serviceintervaller på +5 år er ikke uvanlig. Om varmeren blir varm, og rød led ikke tennes, kan skyldes at etterkjølingstermostaten (står en kobbertråd inn i brennkammeret) er defekt. Apparatet vil da også stoppe umiddelbart når du slår av bryteren og ikke bli nedkjølt på rett måte. Soting og oppstartsproblemer vil være resultatet. Viking28-79 skrev for 3 timer siden: Fulladet batteri ?. Disse Wallasene er glad i Strøm/spenning i oppstarten. Kjøpte en "defekt" Wallas 2400 for 4 år siden . Han som solgte ble glad når jeg betalte ham for apparatet for da fikk han råd til nye batterier :-). Koblet opp varmeren som fortsatt varmer den dag idag. Det var med andre ord batteriene som var feilen og ikke varmeren som var defekt. At Wallas'er er glad i strøm/spenning i starten er en sannhet med modifikasjoner. Alt som bruker strøm er glad i god spenning. En lampe kan så vidt gløde, og når du sveiver i gang motoren lyser den opp. Jeg har sett installasjoner med lampettledninger som har virket tilfredsstillende, og da var det anbefalt med 2,5 kv kabel. I senere tid har Wallas sagt at det anbefales 4 kv kabler på alle installasjoner inntil 4 mtr fra batteriet. Tverrsnittet økes med 1 kv pr mtr, inntil 10 kv. Kokeapparatene 900 og 1000, samt varmere 1300, 1600 (utgått), 1800, 2400 og 3200 (utgått) klarer seg ned mot 10,5 volt (har testet) for å tenne. Kokeapparatene 100x (utgått), 90 (utgår i år), 95 (utgått), 800, 85 og 88 må ha minst 11,5 volt for å tenne. Dette gjelder også alle dieselvarmere fra Wallas. Kan tenne på lavere spenning også, men oppgitte tall er det som er oppgitt av Wallas. Lank2 skrev for 3 timer siden: Tror de som har wallas service heter sunwind! På hjemmesiden deres har de en feilsøkeanvisning! De snakker også om en sikring , er det en slik n på apparatet?? Importøren av Wallas er Sunwind i Oslo/Sandvika, og de har selvsagt serviceverksted. Wallas Service her på BP har solgt og skrudd på Wallas siden 1983 (lenge før Sunwind), til og med før Wallas Norge i sin tid startet opp. (Det var reklamen ) Sikringer: På kretskortet for nyere modeller (serienr fom 24811) sitter det 2 sikringer; en på 2 og en på 10 A. Disse sikringene er ikke på eldre serienr (gjelder Wallas 1800). teetee skrev for 2 timer siden: Ja, på mitt er det en sikring mellom de to utblåsningsslangene. Tror den slår ut ved overoppheting. Liten rød knapp som kan trykkes inn hvis den har løst ut Rød gummiknott (i dag er de sorte) ved varmeutløpet er en overopphetingstermostat. Når varmen ved utløpet overstiger 120 grC, vil denne kutte strømmen til pumpen og varmen dør sakte ut. Apparatet må bli kaldt før du trykker inn denne knotten og starter på nytt. Sjekk også om det kan stå noe foran utblåsingsventilene som hindrer varmen å komme ut, eller om ventilene er stengt. Har hatt eksempler på at varmluftslangen er flatklemt. Og til slutt i denne "bolken" kommer jeg ikke unna å terpe på returslangen. Den skal ha fritt løp ned til tanken og kuttes like under korken. Ikke ligge i svanehals eller ha vannlås. Dette hindrer retur av parafin (spesielt viktig ved oppstart og gløding) slik at veken (og glødetråden) drukner, og den tenner ikke som den skal. Edit: Fant et par skiveleifer, måtte rette opp.... Og om det skulle mangle noen tegn kommer de her: .........,,,,,,,,((()))::;; SPRED EDER!! Redigert 4.Juni.2018 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Amen ? Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Som vanlig en utførlig og god forklaring fra Wallas Service, tusen takk. Bruker bare fritidsparafin, takk for tips om at den er billigst på Felleskjøpet. Alt det andre burde også være som du anbefaler, så da får jeg ta fram tangamperemeteret og sjekke det før jeg gjør noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Har du skiftet servicesettet (glødetråd og veke) selv? En ting som jeg har sett litt for ofte (også fra andre verksteder) er at mutterne som holder sammen vekekoppen og flammesprederen ikke er strammet godt nok til. Mellom her ligger glødespiralen med pakninger på begge sider. Om ikke det er godt nok strammet (tåler ganske mye), kan glødespiral komme ut av stilling og i verste fall skade kretskortet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.