Jump to content

Ror eller styrestikke seilbåt?


Cruise

Recommended Posts

Ser at en del "mindre" seilbåter har styrestikke, men at "større" har ror. Har skjønt fordelen med to sidestilte ror på store seilbåter slik at man kan velge den side av båten som er best egnet i forhold til båtens krengning i vannet. Er det et størrelsesmessig skille mellom når den ene eller andre styreanordning er valgt, eller er det andre grunner til at stikke eller ror er valgt? Ca hvor stor båt anbefales som første seilbåt for meg som fersking? Praktiske forskjeller mellom stikke og ror? Hva bør jeg forvente av utstyr på en seilbåt? Når det gjelder størrelse ser jeg for meg 7 - 8 meter. Er dette realistisk, eller bør jeg gå for noe mindre?

Link to post

Ville vel valgt en større båt. Jo større de er jo stødigere og enklere er de å ha med å gjøre. Min første seilbåt var en Bavaria 40AC. Ikke helt sikker på hva du mener med spørsmålet angående ror. På mindre seilbåter er jo rorkult vanlig og på de noe større er det jo vanligvis rattstyring.

Har vel ikke sett noen med to ror og rorkult, men en del båter har to ror som gjerne peker litt ut men det må du nå under båten for å se. Dette er for og kunne opprettholde styringen med stor krengning. En del båter har også to ratt men det har ingen sammenheng med antall ror. 

Link to post

Jeg lurte litt på hva spørsmålet var. Skjønte det var forskjellen på ratt eller rorkult.

Rorkult. Iallfall på båter under 40 fot.

Det er et mye enklere system. Mindre som kan gå istykker.

Mye bedre tilbakemelding på krefter på båten.

Autopilotinstallasjon koster en tiendedel av ratt.

Frigjør mye plass i båten i havn.

Link to post

Jeg er ikke enig i at stor båt er enklere. Det er større krefter i båt og rigg og konsekvenser av feil blir større. For en mindre båt kan bruke håndkraft for å korrigere og rette opp feil. Har man feks litt stor fart inn i båsen med en liten båt kan man faktisk stoppe båten med muskelkraft.

 

Ellers bør vel ikke ratt eller ikke være det avgjørende for valget av båt. Ratt tar veldig mye av plassen i cockpit som kan være ugunstig i små båter.

Link to post

Hehe. Der avslørte jeg min noe slurvete begrepsbruk. Det var selvfølgelig to ratt jeg mente, men ser at dette stort sett forekommer på større båter. Ser ikke for meg kombinasjon ratt og rorkult på samme båt. Skjønner at større båter oppleves som mer stabile og tryggere, men samtidig opleves store båter litt overveldende for meg med min manglende erfaring med seil. Fullt mulig jeg tar feil der, og at en større båt kan oppleves som tryggere og ikke så overveldende som jeg ser for meg.

Link to post

To ratt dukker sjelden (aldri?) opp på båter under 35-36 fot, og to ratt er en nyere oppfinnelse. De dukket vel opp for 10-15 år siden, etter hvert som båtene ble bredere og bredere i hekken.

 

Eldre båter har dermed alltid ror eller ett enkelt ratt. Fordelen med to ratt kontra ett ratt er at man med to ratt kan sitte nesten ute på rekka og styre og fremdeles nå rattet, uten at man trenger et ratt med 3 meters diameter.

 

Hvis du vil seile aktivt så er rorkult å foretrekke. Som Mulligan sier har man mye bedre feeling med et ror, og får feedback direkte. Et ratt kan "maskere" detaljer.

 

Om du vurderer seilbåt så ville jeg sett på budsjett, planlagt bruk og behov først, og deretter sett etter båt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Husk at båtglede er omvendt proposjonal med båtstørrelse:wink:. 40 fot som første båt er ok hvis du skal ha en campingvogn. Men for å lære å seile og finne gleden er 7-9 meter bra. Kunne vært mindre, men vanskelig å finne ok utvalg der. Bør ha mulighet for enkel overnatting. Blir også mye mindre kostnader. Går ting i stykker er det billigere å erstatte. På større båter må du jobbe med kreftene, ellers går ting galt. På liten båt kan en kompensere for feil med å bruke mer muskler. Og er det gøy så er det enkelt å bytte oppover. Selv om tapet i prosent blir høyt, er kronetapet mindre på små båter. 

 

Ratt er mer fancy enn rorkult, dermed kommer fler og fler båter med ratt. Dyrere og en ting til som kan gå i stykker. Blir båten bred er det to ratt som gjelder. Fint med passasje mellom rattene. Men da snakker en om båter over 40 fot (helst). I praksis er det autopiloten som styrer... Jeg vil si det er en ulempe med ratt under 33 fot, ulempe med rorkult over 40 fot. Bør ikke avgjøre båtvalg.

 

Savner tiden i liten båt. Alt var enkelt. Kreftene var overkommelige, kunne smyge seg inn på grunne områder og legge til der de store ikke kommer inn. Små kostnader. Rask vårpuss. Men i havn og på havet er det helt ok med stor båt også. Men ikke som førstebåt.

 

 

Link to post

To ratt på 34 fot pluss blir mer og mer vanlig pga. at moderne design har gjort båtene bredere akter. Både for båter med 1 stk. og med 2 stk. rorblader. Det finnes også båter med 2 stk. rorblader med 1 stk. rorkult. Min mening er at rorkult er best å seile aktivt med, men ratt er best å cruise, samt å kjøre motor med. Ulempene med ratt er også at det tar større plass i cockpit og at mekanikken som overfører kraften fra rattet til selve roret gir dårligere rorfølelse for rormannen. Overføringsmekanikken er også sårbar for slitasje og mekanisk feil. Jeg har opplevd tre ulike prinsipper når det gjelder mekanisk overføring mellom ratt og rorblad på seilbåter under 50 fot. Disse tre er stagoverføring, wire/styresnekke overføring og kjedeoverføring. De har alle sine styrker og svakheter, men med vedlikehold og jevnlig inspeksjon så vil de nok gjøre jobben alle tre. 

 

Link to post
Miranda2 skrev 8 minutter siden:

. Min mening er at rorkult er best å seile aktivt med, men ratt er best å cruise, samt å kjøre motor med.

Rorkult er best på kryss. Men på en lens i plan er ratt veldig mye bedre. Må stå å styre på medvind for å se baugen (eller bølgen en kjører inn i). Og det er stødigere. Men dette var kanskje en spissfindighet en ny med båt trenger noen år før behovet er der.

Link to post

Rorkult er gull på mindre båter, for som det er sagt av andre, du får mye bedre plass i cockpit. I tillegg er det kanskje greit for deg som ny seiler å kjenne den direkte opplevelser rorkulten gir. I alle fall var det slik for meg da jeg kjøpte min første seilbåt for godt over tjue år siden.

 

Også et poeng dette med prisen på selvstyring, for en autopilot er noe du vil sette på ønskelisten i løpet av kort tid. Helt uvurderlig, og mye billigere på rorkult.

 

I dag har jeg to ratt, noe som fungerer svært godt med stor båt og bred hekk, men er glad dette ikke var min førstebåt.

Link to post
Guest Avmønstret#

Når jeg drømmer meg bort på finn.no så ser jeg at enkelte eldre seilbåter på type under 33ish fot har ettermontert ratt, det ville vært fullstendig no-go for meg, og jeg har båt med ratt :-) 

 

Nå har jo rorkult allerede blitt rost opp i skyene, og jeg støtter det 100%. Det gir rett og slett en helt annen seilopplevelse, i positiv forstand, med rorkult. Merket også på ungene at det var noe de kunne skjønne/føle med en gang så det å styre båten under seil var noe de tok med en enste gang. Etter vi fikk "rattbåt" har vi så og si måtte ta det på nytt, men de er fortsatt ikke like komfortable med ratt som de ble med rorkult så og si på første forsøk. Så på en medium og mindre seilbåt ville rokult være avgjørende for min del, særlig hvis det var en båt jeg skulle lære å seile i. Tilbakemeldingen gjennom rorkulten er nå nesten essensielt hvis en skal lære syns jeg. 

---

Har nå seilbåt med to ror (og ett ratt ;-)), og ja, den slipper ikke styringa, men en kjenner på rattet at det ene roret får luft når båten blir lettere på rattet fordi trykket på roret halveres. 

 

Men sånn til vanlig bruk... tja. Forrige båten, med et dypt ror og rorkult, slapp heller ikke roret. Men mest fordi hun var smal over hekken så hun løftet ikke roret ut av sjøen som moderne og breie båter gjør. 

 

Og det er ikke alltid like kjekt med doble ror når en skal ligge longside i en uthavn. Mine doble er relativt grunne så de stikker ikke så langt ut til siden, men lyden av ett ror som skraper mot berg/bunn er ikke noe en vil høre. 

 

Så må jeg også si at det har sine fordeler å ha propellstrøm over et midtstilt ror når en skal finmanøvrere i havn eller til-fra brygge/kai. Når har vel stort sett alle nye båter baugpropell, eller får det ettermontert, men uansett. Med doble ror må jeg ha en viss styrefart, ikke mye, men litt. Blir jeg liggende stille med baugen i feil retning på en trang plass så har jeg litt reduserte muligheter ifht en med propellstrøm over roret, eller jeg bør i det minste ha en baugpropell med bra futt i eller noen andre "triks i ermet" ;-). 

 

Så tja, hadde nok kjørt konservativt og valgt ett ror, med mindre skrogform osv gjør at den bør ha to da vel å merke. 

 

Ser litt tøft ut med to ror da. Men det er kun når den står på land og på en god kryss ;-) 

Link to post
Guest Avmønstret#

Tøft :-)

 

Må en temmelig god rorkultforlenger til der :-)

---

Apropo rorkult og rorkultforlenger. Ser at det er enkelte seilbåter, av eldre type, som seiler uten rorkultforlenger. Man må ha en god rokultforlenger syns jeg, ikke noe som å sitte på ripa på en god kryss og styre med rorkultforlenger :-) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...