Jump to content

Dele salongbord, forsegle sagkant med bladfiner.

Lazyjack

Recommended Posts

Bavaria 38 Cruiser

Skal dele bordet i salongen på langs og hengsle det som en klaff. Tror jeg skal klare det greit med sirkelsag og styringslist.

Men så var det finering av endeveden.

Noen som vet om noen som har bra utvalg i bladfiner og selger i smått i Oslo-området?

Hva slag lim bruker man til dette?

Andre tips?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Eg finerte litt i ungdommen, som del av ei aldri heilt fullført snekkarutdanning.  På kantane brukte vi ikkje finér, men kantlister.  Framgangsmåte ser du under.  Finér som typisk er 0,7mm tjukk gjev ei svak avslutning i forhold til skadar, og er ikkje så lett å få fin.

Om du ikkje får tak i same treslag som plata, kan du bruka noko som liknar.  Treverket sveller litt av vatnet i limen.  Om du høvlar bort /pussar for tidleg, vil området rundt fuga trekka seg saman og laga eit lite søkk når fuga tørkar.

KantlistFiner.png.b442fda60c9129480492456b6416f6da.png

Redigert av Nils (see edit history)

Ser av bildet ditt at dette bordet ikkje er enkelt å dela, med mindre det er i heiltre.  Om du limer ei kantlist som dekker den opphøgde kanten på bordet, vil du få problem med krymping/svelling i overgangen der ny kantlist møter endeveden frå bordkanten.  Eg ville tenkt meg om to til tre gonger før eg delte dette bordet.

2 hours ago, Nils said:

Ser av bildet ditt at dette bordet ikkje er enkelt å dela, med mindre det er i heiltre.  Om du limer ei kantlist som dekker den opphøgde kanten på bordet, vil du få problem med krymping/svelling i overgangen der ny kantlist møter endeveden frå bordkanten.  Eg ville tenkt meg om to til tre gonger før eg delte dette bordet.

Tenkte å legge kantlist bare på fineren, dvs. bare på selve plata.

Jeg tror forøvrig jeg skal gjøre som du sier, tenke meg om noen ganger før jeg settet i gang saga ?

Det bordet ville jeg ikke røre med saga . . . !

Men ellers er jeg helt enig med Nils. Det er kantlister som gjelder. Kantfiner mot finer er bare herk.

Og før du legger på noe som helst bør kanten høvles ren og rett på avretterhøvel etter sagingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...