Lazyjack Startet 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2018 (redigert) Bavaria 38 Cruiser Skal dele bordet i salongen på langs og hengsle det som en klaff. Tror jeg skal klare det greit med sirkelsag og styringslist. Men så var det finering av endeveden. Noen som vet om noen som har bra utvalg i bladfiner og selger i smått i Oslo-området? Hva slag lim bruker man til dette? Andre tips? Redigert 4.Juni.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 På IKEA har de lister til å dekke enden av benkeplater ol. De kommer ferdig med lim og du bruker strykejernet til å «stryke» de på. For meg har de fungert forbausende godt! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) Vet du om de er i plast eller tre og hsr du en link? Klarer ikke å finne dem... Redigert 4.Juni.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) F.eks https://epoq.no/produkter/kantlist-for-benkeplater/ (fåes hos Elkjøp) https://www.monter.no/hus-og-bygg/innredning/innredningsplater/kantlist-til-benkeplate-fibo-trespo-as/ Redigert 4.Juni.2018 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Har problemer med å se at noen Elkjøp/Epoq sine passer og Ikea sine finner jeg ikke Slik ser bordplata mi ut. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) Eg finerte litt i ungdommen, som del av ei aldri heilt fullført snekkarutdanning. På kantane brukte vi ikkje finér, men kantlister. Framgangsmåte ser du under. Finér som typisk er 0,7mm tjukk gjev ei svak avslutning i forhold til skadar, og er ikkje så lett å få fin. Om du ikkje får tak i same treslag som plata, kan du bruka noko som liknar. Treverket sveller litt av vatnet i limen. Om du høvlar bort /pussar for tidleg, vil området rundt fuga trekka seg saman og laga eit lite søkk når fuga tørkar. Redigert 4.Juni.2018 av Nils (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Ser av bildet ditt at dette bordet ikkje er enkelt å dela, med mindre det er i heiltre. Om du limer ei kantlist som dekker den opphøgde kanten på bordet, vil du få problem med krymping/svelling i overgangen der ny kantlist møter endeveden frå bordkanten. Eg ville tenkt meg om to til tre gonger før eg delte dette bordet. Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Hvis du ser etter list som kan strykes på finnes f.eks. denne: https://www.maritim.no/kantfiner-av-teak-m-lim-20-mm#.WxWcrhY8yEc Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 2 hours ago, Nils said: Ser av bildet ditt at dette bordet ikkje er enkelt å dela, med mindre det er i heiltre. Om du limer ei kantlist som dekker den opphøgde kanten på bordet, vil du få problem med krymping/svelling i overgangen der ny kantlist møter endeveden frå bordkanten. Eg ville tenkt meg om to til tre gonger før eg delte dette bordet. Tenkte å legge kantlist bare på fineren, dvs. bare på selve plata. Jeg tror forøvrig jeg skal gjøre som du sier, tenke meg om noen ganger før jeg settet i gang saga ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Det bordet ville jeg ikke røre med saga . . . ! Men ellers er jeg helt enig med Nils. Det er kantlister som gjelder. Kantfiner mot finer er bare herk. Og før du legger på noe som helst bør kanten høvles ren og rett på avretterhøvel etter sagingen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Avretter inngår nok ikke i verktøybeholdningen? Det spørs om det blir å gå til kona og si at mine kunnskapsrike venner på Båtplassen har talt: Bordet blir som er! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Billingstad trelast er vel stedet for maritime treslag i Oslo-området om kona står på sitt. http://www.billingstadtrelast.no Redigert 5.Juni.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.