Jump to content

Vond lukt fra båtkjøleskap. Når påskrudd!!

Lasseød

Recommended Posts

Så litt på det så litt på det i dag tror faktisk det er en vifte som setter i gang sirkulasjon som drar opp lukt fra kjølen. Fant ingen lekkasje septik og er nok ikke urin. Bare jeg som forbinder lukta med det. Så får ta en grundig vask nedi kjølen og se på muligheten for og tette igjen bak i skapet hvor kjøleskapet er puttet inn :) 

Lasseød skrev 32 minutter siden:

Så litt på det så litt på det i dag tror faktisk det er en vifte som setter i gang sirkulasjon som drar opp lukt fra kjølen. Fant ingen lekkasje septik og er nok ikke urin. Bare jeg som forbinder lukta med det. Så får ta en grundig vask nedi kjølen og se på muligheten for og tette igjen bak i skapet hvor kjøleskapet er puttet inn :) 

Litt off topic men uansett en side av samme sak. Jeg har som rutine at hvert eneste spanterom i båten, både i motorrommet samt i hele innredningen skal opp og vaskes/rengjøres hver sesong. Dette har du absolutt igjen for med tanke på klimaet. Man skal jo tross alt ligge og sove i samme luft som avgasser fra disse rommene så da foretrekker jeg at alt er under full kontroll og rengjort jevnlig med skikkelig grønnsåpevask. Litt kondens, støv fra børster i thrustermotor osv. vil det dannes og denne ønsker jeg ikke skal få etablere seg her. 

Under motorene skal det være hvitt, rent og pent, det er dessuten eneste måte å avdekke en lekkasje på et tidlig nivå.

For og fortelle litt mer. Så har jeg akuratt kjøpt båten 4-5 uker siden. En princess 38. Eller 360 som den heter. 

Battriene som det blir spurt om var ikke i bra tilstand, så disse. Eller dvs 2 av 4 forbruks. "eksploderte" for to dager siden. Jeg har da valgt å kjøpe alt nytt 2 start og 4 forbruks som ble montert i dag :) samtidig pusset og gnidd motorrm i mange timer. Jeg har også gått over det meste av luker og rom. Men ikke rommet hvor baugteusteren står. Så det er nok en idé. Selv om det er ganske knotete og komme til. 

Slangene er jeg usikker på ( de ser bra ut )  Men et godt tips med kluten. Det skal jeg definitivt gjennomføre. Hvis det er noe man ikke vil ha, er det nettpp septik lukt i båten. 

Og som del av regjøring er eddikspiritus (32 %) et produkt som de som var født før siste verdenskrig ikke kunne greie seg uten. Utmerket til luktfjerning, fjerning av kalk, etc. etc. Jeg har alltid et par liter av stoffet om bord. Selv om jeg ikke er førkrigs. Har misstanke om at jeg er et produkt av noen heseblesende frigjøringsdager. For sent å få det verifisert. Nå sklir jeg ut igjen.

Redigert av Hulda (see edit history)

Lukter det svovel av batteriet så er det som regel ved lading. Sjekk i så fall at ladespenning ikke er for høy. I så fall kan de nye batteriene få kort levetid. Siden de gamle batteriene "eksploderte" bør dette sjekkes. Men "eksplosjon" kan også skyldes at de var gamle og ødelagte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...