Jump to content

Avtakbar ankerrulle e.l.

jotto

Recommended Posts

Jeg har et anker i baugen uten ankervinsj eller ankerrulle. Det er litt tungt å dra opp ankeret uten å slite på fenderlista, spesielt på de 5 siste meterne med kjetting. Jeg må holde 9 kg anker + kjetting klar av ripa, og det er ikke alltid like enkelt i bølger.

Det kan monteres ankerrulle i baugen, men jeg liker å bruke plassen der som trinn når jeg går ombord i båten via baugen. Finnes det noen andre praktiske løsninger? Avtakbar ankerrulle?

image.png.3c2141e56038590f77e5d9336d35c648.png

Du får baugspyd fra Båtsystemer som kan monteres oppå og med feste i baugrulla.

Man får til og med baugspyd med integrert rulle: http://www.batsystem.se/products/mpa75/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Baugspyd er jo genialt om du skal i land på ei øy uten brygge, spesielt for å få baugen litt unna berget/grunt vann.

Det fordrer for øvrig at du ankrer opp hekken og det var kanskje ikke planen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Euklid skrev for 2 timer siden:

Vil ikke en simpel rulle på rekka gjøre saken en del enklere, uten at det krever noe alvorlig inngrep eller særlig mange kroner? Ikke uenig i at baugspyd og vinsj er bedre, men det er noe med spurv, kanoner og slikt.

https://www.maritim.no/ankerrulle-for-rekkeror-plast#.WxfrOhaxWaM

Den der ser jo genial ut! Spørsmålet er om rekka stikker ut over baugen sånn at kjettingen går fra rulla ned i vannet og ikke gnisser langs baugen. Jeg må sjekke.

Min er ca sånn som den denne (den i midten).
Der henger en bruce-kopi. Tråkker bare på den når jeg (og andre) skal ombord eller i land. Slipper å løfte opp ankeret hvis jeg vil f.eks. vil ligge stille og pilke. Og lett å hale opp ankeret... tauet rett ned i boksen. Kjekt. Synes det ser litt tøfft ut også... Men altså: Ikke noe problem å tråkke på, selv ikke barføtt.

• 3 uker senere...

Tøft! Applaus her også :clap:

Hvis du vil ha en annen farge så er det jo bare å lakke med noe som henger på plast. Men du ser den i alle fall ?

Er plasten i 3D printen sterk nok? De jeg har vært borti har vært litt sprø i plasten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 42 minutter siden:

Tøft! Applaus her også :clap:

Hvis du vil ha en annen farge så er det jo bare å lakke med noe som henger på plast. Men du ser den i alle fall ?

Er plasten i 3D printen sterk nok? De jeg har vært borti har vært litt sprø i plasten.

Jeg kan alltids printe ut i hvitt, men jeg var tom for det. Nå liker jeg fargen ;)

Det ser ut til at den er sterk nok så langt. Det har jo litt med tykkelse og størrelse på det man printer også. Jeg kan evt printe ut i et mere solid materiale hvis denne ikke holder.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...