jotto Startet 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2018 Jeg har et anker i baugen uten ankervinsj eller ankerrulle. Det er litt tungt å dra opp ankeret uten å slite på fenderlista, spesielt på de 5 siste meterne med kjetting. Jeg må holde 9 kg anker + kjetting klar av ripa, og det er ikke alltid like enkelt i bølger. Det kan monteres ankerrulle i baugen, men jeg liker å bruke plassen der som trinn når jeg går ombord i båten via baugen. Finnes det noen andre praktiske løsninger? Avtakbar ankerrulle? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Du får baugspyd fra Båtsystemer som kan monteres oppå og med feste i baugrulla. Man får til og med baugspyd med integrert rulle: http://www.batsystem.se/products/mpa75/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jotto Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 VannTro skrev On 5.6.2018 at 10.08: Du får baugspyd fra Båtsystemer som kan monteres oppå og med feste i baugrulla. Man får til og med baugspyd med integrert rulle: http://www.batsystem.se/products/mpa75/ Den så smart ut, men jeg har ikke så lyst å installere baugspyd. Får lete videre eller finne på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Du kan jo montere en liten ankerrulle litt på siden av "trinnet" ditt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 (redigert) Baugspyd er jo genialt om du skal i land på ei øy uten brygge, spesielt for å få baugen litt unna berget/grunt vann. Det fordrer for øvrig at du ankrer opp hekken og det var kanskje ikke planen. Redigert 6.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Euklid Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Vil ikke en simpel rulle på rekka gjøre saken en del enklere, uten at det krever noe alvorlig inngrep eller særlig mange kroner? Ikke uenig i at baugspyd og vinsj er bedre, men det er noe med spurv, kanoner og slikt. https://www.maritim.no/ankerrulle-for-rekkeror-plast#.WxfrOhaxWaM Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Hva med en sånn i baugen: https://www.maritim.no/delta-baugrulle-kort Ta av bøyla, og skru på en plate som kan ligge over, så kan du tråkke på denne. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
jotto Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Euklid skrev for 2 timer siden: Vil ikke en simpel rulle på rekka gjøre saken en del enklere, uten at det krever noe alvorlig inngrep eller særlig mange kroner? Ikke uenig i at baugspyd og vinsj er bedre, men det er noe med spurv, kanoner og slikt. https://www.maritim.no/ankerrulle-for-rekkeror-plast#.WxfrOhaxWaM Den der ser jo genial ut! Spørsmålet er om rekka stikker ut over baugen sånn at kjettingen går fra rulla ned i vannet og ikke gnisser langs baugen. Jeg må sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Popeye70 skrev 57 minutter siden: Hva med en sånn i baugen: https://www.maritim.no/delta-baugrulle-kort Ta av bøyla, og skru på en plate som kan ligge over, så kan du tråkke på denne. Det er jo et bra alternativ ja, hvis jeg får det til å se pent ut. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Min er ca sånn som den denne (den i midten). Der henger en bruce-kopi. Tråkker bare på den når jeg (og andre) skal ombord eller i land. Slipper å løfte opp ankeret hvis jeg vil f.eks. vil ligge stille og pilke. Og lett å hale opp ankeret... tauet rett ned i boksen. Kjekt. Synes det ser litt tøfft ut også... Men altså: Ikke noe problem å tråkke på, selv ikke barføtt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 (redigert) Jeg fant ingen fastmonterte som jeg likte og som ikke var i veien, så jeg endte med å 3D-printe en avtagbar ankerrulle selv. Fordelen med å tegne selv er at den blir spesialtilpasset båten. Fargevalget er kanskje ikke godkjent i krysserklubben, men jeg har iallefall en unik løsning ;) Redigert 28.Juni.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Stilig løsning, @jotto. Nerden i meg applauderer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Tøft! Applaus her også Hvis du vil ha en annen farge så er det jo bare å lakke med noe som henger på plast. Men du ser den i alle fall ? Er plasten i 3D printen sterk nok? De jeg har vært borti har vært litt sprø i plasten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jotto Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Grand Banks jr skrev 42 minutter siden: Tøft! Applaus her også Hvis du vil ha en annen farge så er det jo bare å lakke med noe som henger på plast. Men du ser den i alle fall ? Er plasten i 3D printen sterk nok? De jeg har vært borti har vært litt sprø i plasten. Jeg kan alltids printe ut i hvitt, men jeg var tom for det. Nå liker jeg fargen ;) Det ser ut til at den er sterk nok så langt. Det har jo litt med tykkelse og størrelse på det man printer også. Jeg kan evt printe ut i et mere solid materiale hvis denne ikke holder. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Hvilken printer bruker du til sånne formål? Hyllevare? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Ultimaker 3. Det er hyllevare i den forstand at du kan kjøpe en ferdig printer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Det var en snasen løsning! Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bigmac Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 jotto skrev for 9 timer siden: Ultimaker 3. Det er hyllevare i den forstand at du kan kjøpe en ferdig printer. Fant den...37000,- ? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Bigmac skrev 1 time siden: Fant den...37000,- ? Du kan få nesten samme resultat med et byggesett fra Kina til 5000, men da må du regne med å bruke mye tid på kalibrering og bygging. Dessuten ville jeg aldri ha overlatt printeren til seg selv i to døgn for å printe dere med hensyn til brannfare... :) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Bare nysgjerrig: Om man ser bort fra kostnadene til innkjøp av printer og strøm, hva kostet råmaterialene til rulla? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 alf-inge skrev for 1 time siden: Bare nysgjerrig: Om man ser bort fra kostnadene til innkjøp av printer og strøm, hva kostet råmaterialene til rulla? Par hundre kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Om du vil dele 3d-filen så kan jo hvem som helst bestille 3d-printing på f.eks shapeways.com - Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Thostr skrev for 6 timer siden: Om du vil dele 3d-filen så kan jo hvem som helst bestille 3d-printing på f.eks shapeways.com - Tenkte å laste det opp på thingiverse ja. Har noen andre båtting også :) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 (redigert) Jeg har publisert modellen her: https://www.thingiverse.com/thing:2990800 hvis noen vil printe ut sin egen ankerrulle. Har man ikke printer selv, så kan man få det printet på f.eks. shapeways.com. Redigert 5.Juli.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Ankerrulla er oppdatert med dypere spor i hjulet sånn at tau/kjetting ikke faller så lett ut av sporet. https://www.thingiverse.com/thing:2990800 Har brukt den en del i sommer, og den har holdt godt så langt med 9 kg anker+kjetting og blytau! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.