Jump to content

Edit History

Sjøbliss

Sjøbliss

Jeg vurderte paneler ta Kina til mitt prosjekt på vår Nor Star 350, se her:

Endte med å kjøpe fra Makspower, det er nok også Kina produsert men med en norsk importør føltes det mye tryggere. Jeg har en Victron MPPT og skal ned i båten i kveld og kan hente mer data. Panelene er i hjemmehavn vinklet svakt mot nord-vest. De ligger flatt og jeg flytter de ikke etter sol. Jeg har 3x115W panel og koblet de i parallell. På en vanlig fin dag får jeg topp på 250-300W, og beste jeg har sett er 360W, noe som er 15W mer enn de skal kunne levere (deilig når noe gir mer enn forventet/lovet!). Jeg lader i snitt ca 100Ah på en vanlig lavtrykksommerdag. På en flott dag kan jeg komme opp mot 200Ah. Ladestrøm på 30A er ikke uvanlig.

Her er siste døgnet. Skal ta ut fra Victron appen i kveld. Screenshot_20190706_093815.jpg.44b5ad72ce23733fd0189833590abf05.jpg

Jeg vet ikke sikkert, men jeg føler at det har vært et sjakktrekk å ha lufting under panelene. Måten jeg har montert de gjør jo at de aldri overheter. Dette kombinert med at dette er tilsynelatende veldig gode paneler og Victron som aldri er feil. ?

I dag starter sommerferien så nå får vi se hvordan de fungerer på lengre turer. 

Sjøbliss

Sjøbliss

Jeg vurderte paneler ta Kina til mitt prosjekt på vår Nor Star 350, se her:

Endte med å kjøpe fra Makspower, det er nok også Kina produsert men med en norsk importør føltes det mye tryggere. Jeg har en Victron MPPT og skal ned i båten i kveld og kan hente mer data. Panelene er i hjemmehavn vinklet svakt mot nord-vest. De ligger flatt og jeg flytter de ikke etter sol. Jeg har 3x115W panel og koblet de i parallell. På en vanlig fin dag får jeg topp på 250-300W, og beste jeg har sett er 360W, noe som er 15W mer enn de skal kunne levere. Jeg lader i snitt ca 100Ah på en vanlig lavtrykksommerdag. På en flott dag kan jeg komme opp mot 200Ah. Ladestrøm på 30A er ikke uvanlig.

Her er siste døgnet. Skal ta ut fra Victron appen i kveld. Screenshot_20190706_093815.jpg.44b5ad72ce23733fd0189833590abf05.jpg

Jeg vet ikke sikkert, men jeg føler at det har vært et sjakktrekk å ha lufting under panelene. Måten jeg har montert de gjør jo at de aldri overheter. Dette kombinert med at dette er tilsynelatende veldig gode paneler og Victron som aldri er feil. ?

I dag starter sommerferien så nå får vi se hvordan de fungerer på lengre turer. 

• Create New...