Jump to content

Mercruiser 5.7 havari, tips til oppbygging?


MD2030

Recommended Posts

2minutter ut i årets første tur med kjærring og unger så smalt det baki.

Det var hull i bunnpanna på begge sider oppe mot blokka. blokka er nok også skada.

 

Så etter noen dager med furting så er det bare å sette igang med motorbytte.

Motoren satt i en 1996 ciera bayliner. og er en pre-vortec variant med 2bbl forgasser.

Så jeg tenker at siden motoren må ut og blokka mest sannsynlig er skada og har levd i over 20år med sjøvannskjøling så er det best å bare bytte ut med en longblock.

 

Så sitter jeg med noen spørsmål:

1. Hvor får man tak på gm marine crate engines billigst? Jeg vil ikke ha noe overhalt eller ikke-marine motor. og jeg kan godt kjøre litt for å hente, også til sverige.

2. Disse kommer uten hull til bensinpumpe, så jeg må ha elektrisk lavtrykkspumpe, er det bare å koble denne på 12v på tenninga?

3. Bytte av longblock medfører at en rekke komponenter må overføres fra gammel til ny, er det noe her som jeg mest sannsynlig trenger nytt? innsug? braketter? fordeler? motorfester?

 

 

 

 

Link to post

Den letteste løsningen er en ny pre-vortec longblock fra Minges (disse koster omtrent det samme som ferdig importert fra USA). Da slipper du å tenke på elektrisk bensinpumpe.

Dersom du vil ha en vortec ville jeg ha satset på en "extended base engine" hvor nytt innsug, ny forgasser og bensinpumpe er montert på. Dette kan sikkert også Minges levere, men sjekk da gjerne prisen fra f.eks centerstateengine.com også, slik at du har sammenligningsgrunnlag på prisen.

Tror ikke du sparer veldig mye på å importere selv med såpass høy dollar som nå. 

Dersom du velger å kjøpe en shortblock og montere over delene er det klart billigst å kjøpe en pre-vortec og flytte over alt, men sjekk da manifolder og risere grundig (evt. bare kjøp nye og monter dem mens motoren er ute). Bortsett fra det kan det være lurt å kjøpe alt av gummi nytt. Braketter og labber må du nesten vurdere selv - disse ser man det lett på om trenger å byttes.

Fordeleren mener jeg personlig at bør byttes ca hvert 10 år - og fordelerlokket bør byttes hvert 2/3 år avhengig av bruk, men jeg er kanskje litt vel manisk på akkurat det ;) Tennpluggledninger bør byttes likt med fordelerlokk.

Innsugene på disse motorene "varer evig" - men pre-vortec innsug passer ikke på vortec blokk. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hei og takk for svar. Jeg klarer heller ikke å finne disse motorene billigere i usa så jeg regner også med at det er minges som gjelder.

Og det er nok denne jeg trenger https://minges.no/produkt/motorer-1/marine/gm-350-5-7-hel-simring-260-hk-marine-1

 

Men her står det at det ikke er uttak for bensinpumpe, så det virker som ingen nye blokker kommer med dette "hullet".

 

Når det gjelder eksosmanifold og risere, er det kun originalt som gjelder eller er det noen kinamerker eller lignende av god kvalitet?

 

Jeg hadde montert nytt fordelerlokk, coil, tennledninger og triggersensor ifjor, så jeg tar med det over på ny motor.

Link to post

Om eg skal vera litt stygg med nokon, vil uttrykk som "kinamerker" og "god kvalitet" ha det bra i samme setning?

Eg meiner - eingang for rundt eit halvt århundre siden var "made in Japan" omtrent samme skjellsordet som "made in China" er i dag. Då kom der eit munnhell som sa at Japan hadde omdøpt ei av øyane sine, kalla den Sweden, og satte ein svær emballasjefabrikk der. Dermed blei all emballasje "made in Sweden" :diving:

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Ronny82 skrev for 5 timer siden:

Hei og takk for svar. Jeg klarer heller ikke å finne disse motorene billigere i usa så jeg regner også med at det er minges som gjelder.

Og det er nok denne jeg trenger https://minges.no/produkt/motorer-1/marine/gm-350-5-7-hel-simring-260-hk-marine-1

 

 Men her står det at det ikke er uttak for bensinpumpe, så det virker som ingen nye blokker kommer med dette "hullet".

  

Når det gjelder eksosmanifold og risere, er det kun originalt som gjelder eller er det noen kinamerker eller lignende av god kvalitet?

  

Jeg hadde montert nytt fordelerlokk, coil, tennledninger og triggersensor ifjor, så jeg tar med det over på ny motor.

 

Det med bensinpumpen hadde jeg ikke sett på før nå  - virker som om du har rett i det,  jeg antok at de som var pre-vortec hadde samme form som de har hatt "hele tiden". Den du viser til hos Minges ser fornuftig ut, med mindre du vil ta kosten på å kjøpe nytt innsug i tillegg og gå for en vortec - den har vesentlig mer "punch" fra bunn, selv med 2-ports forgasser.

Eksosmanifolder og risere ville jeg kjøpt "semi-originalt" (Sierra e.l.) - de produseres i Mexico og skal holde god kvalitet. Nå vet jeg at jeg har blitt korrigert på det punktet av @adeneo på et tidspunkt - han mener de kan ha dårlig passform (og han har vesentlig mer peiling enn meg ;)).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Dinamo skrev for 12 timer siden:

Om eg skal vera litt stygg med nokon, vil uttrykk som "kinamerker" og "god kvalitet" ha det bra i samme setning?

Eg meiner - eingang for rundt eit halvt århundre siden var "made in Japan" omtrent samme skjellsordet som "made in China" er i dag. Då kom der eit munnhell som sa at Japan hadde omdøpt ei av øyane sine, kalla den Sweden, og satte ein svær emballasjefabrikk der. Dermed blei all emballasje "made in Sweden" :diving:

Den har jeg ikke hørt før, litt off topic men etter sigende er det en by i Japan som heter Usa.......

Uansett så finnes det mange eksempler på at kineserne kan lage ting av bra kvalitet men hvis det er veldig billig er det gjerne ikke det..  Jeg har latt meg lure av original amerikansk kvalitet også jeg så det smarteste er kanskje å handle med noen som gir deg en garanti som er verdt noe. En mangeårig Norsk forhandler er gjerne det. Minge er en sånn.:thumbsup:

Link to post
Ronny82 skrev for 8 timer siden:

Vel - de er jo "reman" motorer, som du sa i første innlegg at du ikke ville ha ;) Bortsett fra det er de sikkert helt ok, men er jo vanskelig å vite med oppussede motorer. Jeg heller mot å være enig med @DieselDahl, greit å kjøpe av en ordentlig forhandler i Norge, så har du garanti på produktet. 

Sierra manifolder får du kjøpt hos maritim tror jeg. Innsug er ikke så dyrt å kjøpe, og dette tror jeg at jeg ville kjøpt på eBay.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg kjøpte en overhalt motor i Sverige som viste seg å være katta i sekken. Som andre har nevnt så er Mexico motorer ikke av samme kvalitet og det viste seg at blokken som var borret 030 over var for tynn i en sylinder grunnet litt skjev maskinering fra fabrikk. Denne sprakk etter få timers kjøring og motoren var heller ikke spesielt sprek til å være en 383cid. Stemplene var nye men av bilcross-kvalitet. Hadde sikkert holdt i en bil..... Toppene var nyoverhalt med nye ventiler og tetninger men var lavkomp 305 truck topper som begrenser effekten betydelig. Kammen så fin ut men passet dårlig i denne komboen. Forgasseren så flott og fin ut men var håpløst dyset..... Feil type tenningsmodul som ga ca 8 grader for lite advance.... osv. 

Jeg hadde nok kjøpt av en Norsk forhandler......

Link to post
DieselDahl skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde nok kjøpt av en Norsk forhandler.

 

Støttes, har landet på det samme.

Er stort sett ferdig med demontering av motoren i båten, men innerste bolten på starteren var lei, får man ut motoren mens den sitter på?

Drevet må vel av? (alpha gen2)

Og tar man ut motoren uten sprengkåpa?

Noe mer utover de fire motorfestene som må løsnes? (ledningsnettet er av og jording mot blokk er fjernet alle steder.)

 

Link to post

Drev må av først ja. Bellhousing lar du sitte på. To bolter bak på bellhousing som går ned i transombrakett. Sjøvannslange fra transom til termostathus, evt oljekjøler. Drevoljeslange. Evt mercathode ledninger. Ledning til trimpumpe. Servoslanger eller du kan la pumpen bli i båten. Bensinslange. Plugg til motorledningsnett. Pluss på starter og minus. Evt fordelerlokk og annet som kan skades ved utheising. Så er det vel bare å heise ut.

Link to post
Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Hva med elektronisk tenning når alt annet er nytt? 

 

 

Det sitter alt stiftløs tenning, kjøpte ny sensor i fjor med fordelerlokk og rotor, så det skal være på stell.

 

Har bestillt longblock nå, men sliter med å finne eksos og risere av god kvalitet, trenger 3" heveblokker til de også.

16000kr for dette hos ravns garage, synes det er litt i dyreste laget.

Link to post
Ronny82 skrev 23 minutter siden:

 

Det sitter alt stiftløs tenning, kjøpte ny sensor i fjor med fordelerlokk og rotor, så det skal være på stell.

  

Har bestillt longblock nå, men sliter med å finne eksos og risere av god kvalitet, trenger 3" heveblokker til de også.

 16000kr for dette hos ravns garage, synes det er litt i dyreste laget.

https://bpi.ebasicpower.com/shop/mercruiser-sterndrives/exhaust-system/exhaust-manifold-kits/exhaust-kit-mercruiser-gm-small-block-3?zenid=f0154095cf77a587bc6d03c087d02157

 

https://bpi.ebasicpower.com/shop/mercruiser-sterndrives/exhaust-system/exhaust-spacers-blocks?zenid=f0154095cf77a587bc6d03c087d02157

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Da fikk jeg tilslag på en ny marine longblock for 30 000kr, den blir hentet ila uka.

Eksos + risere og masse annet jeg trenger til dette ble bestillt fra nuwave marine.

Dette sendes til jetcarrier og deretter med fly.

Har regnet meg til en transportkost på 3000kr for dette, båtfrakt hadde kostet 800kr, men da blir det veldig travelt med å få det klart før sommerferien.

 

Er det noen som vet ca. vekt på en longblock + svinghjul og sprengkåpe?

Redigert av Ronny82 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering, det har skjedd litt idag.

En lokal entreprenør drev med noen gravearbeider 200meter unna, så da fikk jeg uvurderlig hjelp av han.

Vipps så var ny motor på plass.

 

Siste bildet er fra gammel motor som viser en knekt/bøyd råde, det har nok vært en liten vannlås her.

Da er det bare å vente på delene fra usa som er rett rundt hjørnet og så har jeg en liten haug med braketter inne til pulverlakk som blir ferdig neste uke.

3,5uke til ferien.

 

maskin.jpg

nymotor.jpg

råde.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...