Jump to content

Mercruiser 5.7 havari, tips til oppbygging?

MD2030

Recommended Posts

Nå kom delene fra USA, alt var på stell, men jeg begynner å lure på om jeg har kjøpt riktig bensinpumpe?

Siden de nye blokkene fra GM ikke kommer med hull for mekanisk bensinpumpe så må man bygge om til elektrisk.

Da kjøpte jeg dette settet: 861155A 6

https://nuwavemarine.com/oem-quicksilver-mercury-262-electric-fuel-pump-861155a-6/

Men når jeg ser på informasjonen omm den så står det "Low Pressure Fits MCM 262 Mag EFI, 4.3L/LX & 4.3LH/LXH"

Vil den funke? jeg vil tro at så lenge det er low pressure så går det greit?

Og er det riktig at jeg skal hente strømmen til pumpa ifra ledningen som går til den elektriske choken på forgasseren?

Og en ledning fra "I" polen på starter-solenoiden?

Det dukker opp litt flere spørsmål ettersom jeg driver å monterer dette.

Jeg skulle montere oljefilteret... men det var ikke lett... er det en overgang jeg skulle ha plukket av på gamlemotoren?

35877653_10160594284570241_1339533525765849088_n.jpg.3932ff63b48fddd3ad380734d56df0d4.jpg

Sånn ser det ut under der filteret skal sitte

Og sånn ser filteret ut

35884270_10160594284740241_7125497769384476672_n.jpg.5773bebe7baf0bf3c565af697e358cfe.jpg

Og så er peilepinnen rundt 5mm for lang, denne er det vel bare å kappe?

35884122_10160594283485241_1263299569953800192_n.jpg.ccbb9b46e2cc92f29a5b5caa70b388a0.jpg

Prolimit skrev 1 time siden:

For å få montert oljefilteret trenger du denne. Sitter sikkert på den gamle motoren

https://www.summitracing.com/search/part-type/oil-filter-adapters/make/gmc/engine-size/5-7l-350/engine-family/chevy-small-block-gen-i

Og dersom du kjøper fra dem, be om å få med et "remote oil filter kit" som passer den adapteren du kjøper, så slipper du å bale under motoren for å bytte filter.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Duppe skrev for 10 timer siden:

Var det frostspreng? Evt. hvorfor?

Ja det var frostspreng, sprekk i ene sylinderen pga. dårlig vinterlagring.

Jeg tappet bare vannet av motoren, men det har nok ligget noe igjen imellom to av sylindrene.

Så råden var knekt og det kom vann ut av tennplugghullet når jeg skrudde ut den.

Så det blir nok å kjøre igjennom frostvæske før neste vinter. =)

Dette er nyttig å vite for i bruksanvisningen til ny 5.7 Mercruiser står det at vinterlagring skjer ved tømming og hadde derfor faktisk vurdert å gjøre det, men nå blir det gjennomkjøring her også. Sist vinter kjørte jeg ikke gjennom men fylte bare på frostveske ved å skru av slangene rundt vannpumpa og helle nedi, men hadde dårlig magefølelse hele vinteren.

Ronny82 skrev for 9 timer siden:

Ja det var frostspreng, sprekk i ene sylinderen pga. dårlig vinterlagring.

Jeg tappet bare vannet av motoren, men det har nok ligget noe igjen imellom to av sylindrene.

Så råden var knekt og det kom vann ut av tennplugghullet når jeg skrudde ut den.

Så det blir nok å kjøre igjennom frostvæske før neste vinter. =)

Hvor tappet du? Tappeskruene sitter jo helt nederst på kjølekappa!

DieselDahl skrev for 5 timer siden:

Det hender at det gror igjen innenfor tappepluggene så det er viktig å sjekke at det renner tomt. Det kan lønne seg å stake litt for å være sikker.

Konklusjonen min var at risken er for stor, så til vinter blir det å kjøre igjennom frostvæske.

Fingrene er kryssa for at det blir sjøsetting ila. helgen, jeg har ikke fått delene jeg sendte til pulverlakk enda, men de ble lovet til slutten av uka.

Der ligger blant annet innsuget og brakettene til dynamo/servo/bensinfilter, så akkurat nå er jeg avhengig av de for å komme videre.

Så er det ikke helt avklart enda om jeg har så jeg får koblet på den nye bensinpumpa, litt rare gjengedimensjoner osv. så hydroscand hadde ingen overganger, så jeg endte opp med å bestille dyre AN koblinger, men her ble det tull med noen størrelser så jeg har etterbestillt, men de kommer nok ikke ila. morgendagen så der må jeg eventuelt improvisere litt.

1,5år forsinka så ble omsider varmtvannsberederen koblet opp til motoren også. =)

varmtvannsbereder.jpg.780684739e172bf046d870dd72e317b6.jpg

Usikker på retningen på spaceren mellom riser og eksosmanifold, men kunne ikke se at det hadde noe å si?

risers.jpg.9cc707efb17b9c4ea9caad05ea014593.jpg

Det er ikke noe risiko ved å tappe ned motoren, det anbefales ofte av produsentene nettopp fordi det i utgangspunktet fjerner risikoen.
Ingen vann, ingen frostsprenging.

Det er heller ingen risiko ved å kjøre gjennom frostvæske, forutsatt at det gjøres riktig.

Det er flere som ikke har ventet til termostaten er åpen og således ikke fått frostvæske i blokka, brukt feil blanding, satt på hageslangen uten å ha motoren i gang, og fylt motoren med vann osv.

Resultatet ved begge metoder er det samme dersom det ikke utføres riktig, ødelagt motor !

Forøvrig artig prosjekt, det ser ut til å bli bra.

Nå nærmer det seg veldlig,  en uke på overtid siden pulverlakkerern brukte litt lengre tid enn lovet.

Det meste av biter er på plass nå

Det ble litt problematisk med de tomme målene på bensinslangene, siden nye blokker ikke kommer med hull til mekanisk bensinpumpe så må man gjøre om til elektrisk, og da må rørene gå litt annerledes.

For å gjøre jobben lett så ble det brukt AN koblinger.

Disse har så drøy pris, og jeg burde ha litt andre vinkler osv. på koblingene. men når det er i overkant av 200kr for en 90 graders kobling så brukte jeg det jeg hadde.

Det viktigste er at det fungerer, så får jeg eventuelt pynte på det senere.

Mangler slangestussen fra pumpe og til forgasser, men målene er tatt så den slangen blir laget imorgen.

an.jpg.fe8c9a8bffdf06bbce69b46b68244bef.jpg

Ellers så er motoren så og si komplett, jeg er fortsatt ikke enig med meg selv om hvordan strømtilførselen skal være til bensinpumpa.

Jeg har lagt opp en ledning ifra starter solenoiden fra I polen, denne er tenkt å gi strøm til pumpa når starteren går, og så skal purple/yellow ledningen gi strøm når motoren går, så er det bare å spleise seg innpå ledningen til auto choken på forgasseren?

Uansett sånn ser det ut etter kveldens jobbing.

123.jpg.a39f92034d7782b6303940266621d31f.jpg

Om du skal ta strøm fra choken så gir det ingen mening å ta strøm fra starter. Og er det slik at pumpa har to heilt separate strømkoblinger`? Om ikkje så vil starter aldri slippe slik du tenker koble nå. 

Ellers er det vanlig å ta strøm fra en oljetrykksbryter. Dog slett ikkje nødvendig og i overkant omstendelig. Sjøl har eg bare egne brytere på dashen. fuel tenning start  (har ikkje tenningslås) 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Knurrbart skrev 17 minutter siden:

Om du skal ta strøm fra choken så gir det ingen mening å ta strøm fra starter.

Choken får vel først strøm når motoren har oljetrykk, så tanken er å hente strøm fra starteren mens oljetrykket bygges.

Er bare snakk om ett sekund men ser ut som det er koblet sånn originalt.

Det er en egen "I" terminal på solenoiden som gir 12v når du drar den på starteren og 0volt under drift.

Om jeg setter 12v på "I" terminalen så skal ikke det gjøre at starteren kjøres.

Eller har jeg misforstått noe?

Da var båten på vannet og den startet og gikk fint etter å ha fått snudd fordeleren, den satt 180grader feil.

Fikk kjørt den bort til plassen sin, men må justere ventilløftere før den kjøres noe mer. Litt i overkant med tikking på denne fabrikksnye motoren...

Så litt ventiljustering, litt rydding i ledninger og så en stoor rengjøringsjobb, så er jeg i mål.

Vurderer å bytte gassvaieren da den er veldig mye i rykk og napp, er det noen som vet lengdene på gir og gassvaier på en 1996 bayliner 2655?

IMG_0060.jpg

Jeg sliter med en liten lekkasje på kjøleren til servoolja, vil tro at slangeklemma er defekt så det lekker olje ned i bilge.

Ellers så er ventilene justerte så nå høres det langt bedre ut og tenninga er satt til 10grader.

Den går fint på tomgang og sånn generelt men gir jeg raskt gass og tilbake til null igjen så dør den, er dette no forgassergreier?

Har justert turtallet så det ligger på 700rpm (skal vel være 650) og den ligger fint der, men gasser jeg brått og slipper opp så dør den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...