MD2030 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Nå kom delene fra USA, alt var på stell, men jeg begynner å lure på om jeg har kjøpt riktig bensinpumpe? Siden de nye blokkene fra GM ikke kommer med hull for mekanisk bensinpumpe så må man bygge om til elektrisk. Da kjøpte jeg dette settet: 861155A 6 https://nuwavemarine.com/oem-quicksilver-mercury-262-electric-fuel-pump-861155a-6/ Men når jeg ser på informasjonen omm den så står det "Low Pressure Fits MCM 262 Mag EFI, 4.3L/LX & 4.3LH/LXH" Vil den funke? jeg vil tro at så lenge det er low pressure så går det greit? Og er det riktig at jeg skal hente strømmen til pumpa ifra ledningen som går til den elektriske choken på forgasseren? Og en ledning fra "I" polen på starter-solenoiden? Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Det dukker opp litt flere spørsmål ettersom jeg driver å monterer dette. Jeg skulle montere oljefilteret... men det var ikke lett... er det en overgang jeg skulle ha plukket av på gamlemotoren? Sånn ser det ut under der filteret skal sitte Og sånn ser filteret ut Og så er peilepinnen rundt 5mm for lang, denne er det vel bare å kappe? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 For å få montert oljefilteret trenger du denne. Sitter sikkert på den gamle motoren https://www.summitracing.com/search/part-type/oil-filter-adapters/make/gmc/engine-size/5-7l-350/engine-family/chevy-small-block-gen-i Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Napoli Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Prolimit skrev 1 time siden: For å få montert oljefilteret trenger du denne. Sitter sikkert på den gamle motoren https://www.summitracing.com/search/part-type/oil-filter-adapters/make/gmc/engine-size/5-7l-350/engine-family/chevy-small-block-gen-i Og dersom du kjøper fra dem, be om å få med et "remote oil filter kit" som passer den adapteren du kjøper, så slipper du å bale under motoren for å bytte filter. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
MD2030 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Isj. motoren ble hivd på gjenvinninga med oljefilteret på, tenkte ikke tanken engang om at det var noe der som måtte taes av. Og containeren den ble hivd i på torsdagen var ganske full, så den motoren er nok borte nå :\ Takk for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 On 6/20/2018 at 9:45 PM, Ask said: Hatten av for pågangsmotet! Eg håpar du får alt i orden til ferien. Ja virkelig. Men har du trukket noen konklusjoner eller lærdommer om havariet som du kan dele? Var det frostspreng? Evt. hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Duppe skrev for 10 timer siden: Var det frostspreng? Evt. hvorfor? Ja det var frostspreng, sprekk i ene sylinderen pga. dårlig vinterlagring. Jeg tappet bare vannet av motoren, men det har nok ligget noe igjen imellom to av sylindrene. Så råden var knekt og det kom vann ut av tennplugghullet når jeg skrudde ut den. Så det blir nok å kjøre igjennom frostvæske før neste vinter. =) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Dette er nyttig å vite for i bruksanvisningen til ny 5.7 Mercruiser står det at vinterlagring skjer ved tømming og hadde derfor faktisk vurdert å gjøre det, men nå blir det gjennomkjøring her også. Sist vinter kjørte jeg ikke gjennom men fylte bare på frostveske ved å skru av slangene rundt vannpumpa og helle nedi, men hadde dårlig magefølelse hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Ronny82 skrev for 9 timer siden: Ja det var frostspreng, sprekk i ene sylinderen pga. dårlig vinterlagring. Jeg tappet bare vannet av motoren, men det har nok ligget noe igjen imellom to av sylindrene. Så råden var knekt og det kom vann ut av tennplugghullet når jeg skrudde ut den. Så det blir nok å kjøre igjennom frostvæske før neste vinter. =) Hvor tappet du? Tappeskruene sitter jo helt nederst på kjølekappa! Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 DieselDahl skrev On 25.6.2018 at 18.13: Hvor tappet du? Tappeskruene sitter jo helt nederst på kjølekappa! Det er fire tappeplugger som ble skrudd ut, to på eksosen og to i selve blokka rett over bunnpanna, samt at vannslangene ble tatt av. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Det hender at det gror igjen innenfor tappepluggene så det er viktig å sjekke at det renner tomt. Det kan lønne seg å stake litt for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 DieselDahl skrev for 5 timer siden: Det hender at det gror igjen innenfor tappepluggene så det er viktig å sjekke at det renner tomt. Det kan lønne seg å stake litt for å være sikker. Konklusjonen min var at risken er for stor, så til vinter blir det å kjøre igjennom frostvæske. Fingrene er kryssa for at det blir sjøsetting ila. helgen, jeg har ikke fått delene jeg sendte til pulverlakk enda, men de ble lovet til slutten av uka. Der ligger blant annet innsuget og brakettene til dynamo/servo/bensinfilter, så akkurat nå er jeg avhengig av de for å komme videre. Så er det ikke helt avklart enda om jeg har så jeg får koblet på den nye bensinpumpa, litt rare gjengedimensjoner osv. så hydroscand hadde ingen overganger, så jeg endte opp med å bestille dyre AN koblinger, men her ble det tull med noen størrelser så jeg har etterbestillt, men de kommer nok ikke ila. morgendagen så der må jeg eventuelt improvisere litt. 1,5år forsinka så ble omsider varmtvannsberederen koblet opp til motoren også. =) Usikker på retningen på spaceren mellom riser og eksosmanifold, men kunne ikke se at det hadde noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Det er ikke noe risiko ved å tappe ned motoren, det anbefales ofte av produsentene nettopp fordi det i utgangspunktet fjerner risikoen. Ingen vann, ingen frostsprenging. Det er heller ingen risiko ved å kjøre gjennom frostvæske, forutsatt at det gjøres riktig. Det er flere som ikke har ventet til termostaten er åpen og således ikke fått frostvæske i blokka, brukt feil blanding, satt på hageslangen uten å ha motoren i gang, og fylt motoren med vann osv. Resultatet ved begge metoder er det samme dersom det ikke utføres riktig, ødelagt motor ! Forøvrig artig prosjekt, det ser ut til å bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Nå nærmer det seg veldlig, en uke på overtid siden pulverlakkerern brukte litt lengre tid enn lovet. Det meste av biter er på plass nå Det ble litt problematisk med de tomme målene på bensinslangene, siden nye blokker ikke kommer med hull til mekanisk bensinpumpe så må man gjøre om til elektrisk, og da må rørene gå litt annerledes. For å gjøre jobben lett så ble det brukt AN koblinger. Disse har så drøy pris, og jeg burde ha litt andre vinkler osv. på koblingene. men når det er i overkant av 200kr for en 90 graders kobling så brukte jeg det jeg hadde. Det viktigste er at det fungerer, så får jeg eventuelt pynte på det senere. Mangler slangestussen fra pumpe og til forgasser, men målene er tatt så den slangen blir laget imorgen. Ellers så er motoren så og si komplett, jeg er fortsatt ikke enig med meg selv om hvordan strømtilførselen skal være til bensinpumpa. Jeg har lagt opp en ledning ifra starter solenoiden fra I polen, denne er tenkt å gi strøm til pumpa når starteren går, og så skal purple/yellow ledningen gi strøm når motoren går, så er det bare å spleise seg innpå ledningen til auto choken på forgasseren? Uansett sånn ser det ut etter kveldens jobbing. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 (redigert) Om du skal ta strøm fra choken så gir det ingen mening å ta strøm fra starter. Og er det slik at pumpa har to heilt separate strømkoblinger`? Om ikkje så vil starter aldri slippe slik du tenker koble nå. Ellers er det vanlig å ta strøm fra en oljetrykksbryter. Dog slett ikkje nødvendig og i overkant omstendelig. Sjøl har eg bare egne brytere på dashen. fuel tenning start (har ikkje tenningslås) Redigert 7.Juli.2018 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Knurrbart skrev 17 minutter siden: Om du skal ta strøm fra choken så gir det ingen mening å ta strøm fra starter. Choken får vel først strøm når motoren har oljetrykk, så tanken er å hente strøm fra starteren mens oljetrykket bygges. Er bare snakk om ett sekund men ser ut som det er koblet sånn originalt. Det er en egen "I" terminal på solenoiden som gir 12v når du drar den på starteren og 0volt under drift. Om jeg setter 12v på "I" terminalen så skal ikke det gjøre at starteren kjøres. Eller har jeg misforstått noe? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Ja det er mulig det er slik som du sier. Mercruiser har det med å gjøre ting unødig komplisert og eg er ikkje kjent med deres koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Jeg har ikke sett noe sted at choken får strøm via en oljetrykksbryter, men jeg vet en del motorer har egen oljetrykksbryter til å kutte bensinpumpa. Denne bryteren sitter da rett over oljefilteret og står i serie med bensinpumpereléet. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Da var båten på vannet og den startet og gikk fint etter å ha fått snudd fordeleren, den satt 180grader feil. Fikk kjørt den bort til plassen sin, men må justere ventilløftere før den kjøres noe mer. Litt i overkant med tikking på denne fabrikksnye motoren... Så litt ventiljustering, litt rydding i ledninger og så en stoor rengjøringsjobb, så er jeg i mål. Vurderer å bytte gassvaieren da den er veldig mye i rykk og napp, er det noen som vet lengdene på gir og gassvaier på en 1996 bayliner 2655? Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Her er ledningsdiagrammet til motoren. og pumpa går under starting og når den kjører, så jeg tror det ble rett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Lengde på wirene pleier vel å stå preget I plasten på strømpen. Sjekk det først. Gratulerer med ny motor da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MD2030 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Jeg sliter med en liten lekkasje på kjøleren til servoolja, vil tro at slangeklemma er defekt så det lekker olje ned i bilge. Ellers så er ventilene justerte så nå høres det langt bedre ut og tenninga er satt til 10grader. Den går fint på tomgang og sånn generelt men gir jeg raskt gass og tilbake til null igjen så dør den, er dette no forgassergreier? Har justert turtallet så det ligger på 700rpm (skal vel være 650) og den ligger fint der, men gasser jeg brått og slipper opp så dør den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.