Jump to content

Utdanning Styrmann

kapteinloff

Recommended Posts

Jeg sitter for øyeblikket og vurderer videre studier. Jeg har lenge vurdert nautikk ettersom det virker som et spennende ettersom jeg elsker å jobbe med folk og liker havet. Det jeg lurer på er imidlertid hvordan er jobbsikkerheten for å få se jobb på sjøen.

Jeg har hørt det er vanskelig å få seg plass på båt etter man er ferdig med seiltiden som kadett. Jeg kunne aller helst tenkt meg å jobbe på et containerskip eller kjemikalietanker, eller er dette totalt uoppnåelig og er det bare supply som gjelder? Man hører jo stadig om norske sjøfolk som må gå på lang ettersom NIS ikke beskytter rettigheter og det er klart billigere å ansette fillipinere framfor nordmenn. Er derfor nautikk og en karrière på sjøen noe å satse på?

sidenote: også er det noen som kunne fortelle meg hvordan treningsmuligheter det er ombord, del gjerne egen erfaring 

håper å høre fra dere

snakk med potensielle arbeidsgivere nå, før du begynner på skole (antar du tenker begynne høsten 2019? opptak for i år er vel forbi)

kjemikalie - Odfjell i Bergen, de største på dette i Norge (meget store på verdensbasis)

Stolt Nielsen i Oslo (men tror ikke de benytter norske sjøfolk)

container, flere mindre rederier, ser man på box og roro under ett, snakk med Wilhelmsen i Oslo

se om det er mulig å skape en tilknytning allerede nå, internship i ferier etc

du skriver kjemikalietanker,

utvider til +oljetanker+produkt tanker + gasstanker så er det en god del rederier i Norge

V8 rules.

Så fort du får sertifikatene burde det være ok muligheter for jobb om man ikke er kresen ( til å begynne med) I mange land går sjøfolka på nettohyre, men ikke i sosialistlandet her. Hos oss er det kun irritasjon over rike redere og ingen forståelse for at rederinæringen er  internasjonal og bør ha like vilkår som andre. Derav kommer norske sjøfolk dårlig ut og rederier flytter ut av landet.

Ellers er det ingen som bryr seg om sjøfolka, om det sparkes folk så blir det ingen fakkeltog og fete overskrifter av den grunn, man er sin egen lykkes smed i en krevende internasjonal bransje. Stort sett er turnusene ok ( 1-1 system) og betalingen er ok, men man må like livstilen for å holde på.

Slik situasjonen er nå, så er ikke nautikk det beste valget man tar. Det er i dag en stor overkapasitet på styrmenn og det er vanskelig å få seg en styrmannsjobb nå. Mange ferdigutdannede har måttet befinne seg i å måtte gå som matroser, og for øyeblikket ser det ikke ut som at dei jeg kjenner kommer til å få opprykk med det første. Nå er det jo 2-4 år til du trenger å bekymre deg for å søke styrmannsjobb, så situasjonen kan no være totalt forandret i forhold til i dag. 

Takk for mange gode svar. Hører jo t det er utfordringer i arbeidsmarkedet, er det noe man kan gjøre med det? er det for eksempel mulig for meg å flytte til utlandet og jobbe under et annet flagg enn det norske for eksempel eller for eksempel ta utdanning på Maersk sin skole i Danmark. det har en forholdsvis lik nautikkutdanning som den som tilbys i Norge?

Jeg går andreåret nautikk ingeniør ved UiT nå, og slik vi oppfatter det så er arbeidsmarkedet allerede endret til det positive siden vi begynte i 2016. Omtrent samtlige som går ut får kadettplass, og har heller ikke problemer med å få jobb som navigatører etterpå. Er du innstilt på å få jobb og viser interesse så er det ingen problem. Og ja, det er fullstendig mulig å jobbe under andre flagg, særlig om du ønsker å reise utenriks. 

Har du interesse for å jobbe på sjøen så ville jeg ikke nølt med å søke nautikkutdanning. 

kapteinloff skrev for 2 timer siden:

Takk for mange gode svar. Hører jo t det er utfordringer i arbeidsmarkedet, er det noe man kan gjøre med det? er det for eksempel mulig for meg å flytte til utlandet og jobbe under et annet flagg enn det norske for eksempel eller for eksempel ta utdanning på Maersk sin skole i Danmark. det har en forholdsvis lik nautikkutdanning som den som tilbys i Norge?

Maersk skolen er en variant.

Du kunne jo også titte på Chalmers i Gøteborg. De har en noe annerledes sammensetning av utdanningen, 4 år i stedet for 3 år,

men "kadett/praksis"-tiden er innbakt i studieprogrammet slik at du har sertifikatet når studiet avsluttes (trur eg).

V8 rules.

Er ferdig med mitt 2år på nautikk i Ålesund imorgen, og har da ett år igjen. Det virker som at markedet blir bedre, men det er ikke gullalderen, og jobber flagges ut hver dag. Men f. Eks Odfjell har fortsatt mange norske offiserer, så der er det muligheter. De har også lang turnus, om det er et pluss eller minus kommer ann på deg. Flere skoler har avtaler med rederier om kadettplass (Haugesund har avtale med både DOF og Solstad-Farstad), og ellers er det gode muligheter for kadettplass. Jobbmarkedet etterpå kan jeg ikke svare på, men de fleste får jo jobb, men kan bli på ferge eller supply. 

Men du må være klar for kulturen, det er turnus og et veldig mannsdominert yrke, samt mye tid med de samme folka. Hvis du vil ha litt innsikt i hverdagen kan du følge maritim karriere på snapchat, der dukker det opp folk fra forskjellige båter som viser frem hva de gjør. 

Tusen takk for mange gode svar, vanskelig å finne god informasjon om å jobbe på sjøen andre steder. Noen som har jobbet utenriks og kan fortelle litt om forholdene der i forhold til det norske? Og hvordan pleier turnusen og være, har ikke noe imot å jobbe noen mnd av gangen så lenge jeg får fri når jeg har fri

bare ha jobb i firma som har båt(er) under dansk flagg rekker (firmaet behøver ikke være dansk)

det er en rekke norske firma som har båter som seiler med et annet lands flagg

turnus vil variere sterkt, 4 uker, 6 uker , 8 uker

beror jo mye på hva slags fart båten går i

beroende på fart båten går i vil dato for start/stopp av arbeidsøkt variere noe

se for deg en gasstanker som fylles i Nordsjøen eller Norge for levering Texas,

når båten er i vestlige Atlanterhav, nære Florida, blir hele lasten solgt for levering Singapore,

da blir det trolig ugreie med datoene for mannskapsbytte

(Port Said eller kanskje Algeciras i stedet for en gasshavn i Texas som da er rett borti gata)

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...