Jump to content

Ibiza 760t vs Askeladden c75?

Megler_1982

Recommended Posts

Da har jeg kommet meg over på de nordiske og skal ta et valg mellom 2016 modell Ibiza 760t og 2017 modell Askeladden c76 gjennom en leverandør. Hva er deres erfaring? Er forresten topp utstyr på begge med teak og 300hk. Forskjellen var vel noe mindre kjøre timer på Askeladden, et par år ekstra garanti, trimplan og kjøleskuff ellers relativt like. 

Hva ville dere gått for og hvorfor?

Pris fra 810 til 790 på begge:)

Har hatt 760t med 300hk Suzuki. Fantastisk god båt. Ingen ankepunkter. Herlige sjøegenskaper.

Du bør ha ankervinsj og baugpropell på slike båter. 760t trenger ikke trimflaps.

Har ingen erfaringer med Askeladden 75, men den ser jo høy og stutt ut i forhold til Ibizaen som jo er norsk produsert (Askeladden er polsk produsert på samme fabrikk som Windy). Ibiza 760t vil være et ikon som på en måte «tok opp arven etter Windy 22 sport» og fikk outboard.

Ps - Jeg solgte min 2016 modell godt utstyrt i fjor med 300hk Suzuki for kr 790.000. Så da har de holdt seg ganske godt i pris.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Jeg synes Askeladden ser bedre ut. Veldig subjektivt, selvfølgelig.
Ibiza har eget dass-rom, som er behagelig.
Hvis det er full liggelengde, så solsenga kan brukes som seng på en av dem, ville jeg gått for den. Hvis det går i begge, ville jeg valgt Askeladden pga design.

Har ikke prøvd å kjøre noen av dem, noe jeg ville gjort før jeg valgte meg båt til 800.000.

Jeg velger båt som jeg velger bil. Der 95% av beslutningsgrunnlaget er følelser. Skal man gå etter fornuft og saklige argumenter basert på fakta, så blir det ikke båt :-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Må understreke at det separate toalettrommet i Ibiza 760t er svært trangt og kun til nød for voksne. Små damer som liker å drikke champagne ombord og barn får gjort unna det de trenger for å bli værende ombord, men om ryggen skulle ta oss gutta er det trangt... pluss for treveiskran og sjøvannstoalett.

Lingefan

Jeg kjøpte ny C76 i fjor med 300 hk og en litt annen propell på den, er veldig fornøyd med den! Er utrolig god i sjøen pga steppet skrog, noe ingen av konkurrentene har. Askeladden har bl.a kjørt en test med C75 vs C76 i sjø, og du kan kjøre vesentlig kjappere med C76 i grovere sjø, og den er mye mer behagelig. I tillegg har C76 Zipwake system, noe C75 ikke har. Fungerer utrolig bra, båten ligger alltid rett i sjøen uansett vær og hvordan folk sitter. I tillegg kan du scrolle med et lite hjul dersom du synes båten slår for mye i høy sjø, slik at baugen legger seg mer ned. 

Eget toalettrom kan du også få i C76. Bordet bak kan fjernes slik at du for dobbel solseng eller sengeplass. Er god plass til to stykker foran i båten. 

Jeg synes Askeladden ser best ut, var aldri i tvil om hvilken jeg skulle kjøpe ?

Baugpropell bør du ha. Jeg har også anker bak, og fått montert Eberspacher varmer som en av veldig få C76 ?

Har også montert lys i baugen på båten, helt nede ved den svarte stripen. Små Hella lys, men lyser utrolig bra når det er mørkt og du skal legge til! Har også nettopp montert LED-lister i alle tre bøylene med fjernkontroll og dimming av lysene. Når det er mørkt og kalesjen er på er det mørkt også inni båten, men det problemet er nå løst ?

Har også oppgradert anlegget med to høyttallere til, sub og forsterker så nå spiller det veldig bra ?

Jeg ville aldri hatt teak, jeg har selv vedlikeholdsfritt gulv og det ser bedre ut spør du meg. Synes teak ikke har noe i en sånn båt å gjøre ?

Go for it, kjøp Askeladden ?

• 2 uker senere...
On 6/6/2018 at 10:32 PM, Kalle Well said:

Godt valg ? Vil forresten anbefale å få en visker på babord side også. Det fikk jeg montert samtidig som 20 timers servicen. Utrolig irriterende å IKKE ha visker der, for ruten VIL til tider bli våt ?

På hurtiggående båter er jo rainX veldig effektivt. Vinduspussere drar gjerne utover saltet og gjør ting verre!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...