Lars Hansen Startet 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2018 Hei, Trenger nytt aggregat med fordamper til kjøleboksen i min Bavaria 38 Holiday, da det gamle kjøler for dårlig. Har hatt kjøletekniker ombord, og trykket på anlegget var som det skulle. Misstenker at kompressoren er slitt, eller at fordamperen rett og slett er underdimensjonert. Boksen er på ca 160 liter, ser at den fordamperen jeg har i dag er beregnet for opp til 150 liter i følge Isotherm sin katalog. Ønsker en fordamper på nytt anlegg som minimum håndterer 200 liters boks. Bedre med for stor enn liten tenker jeg... Har sett på Waeco sin VD-15, som er beregnet for bokser med maks volum 200-250 liter. Den bør være ideell, og til en grei pris. https://www.seasea.no/kylaggregat-cu-85-vd-15 Ser på monteringsveiledningen at den skal monteres høyt i boksen, i boksens øvre 1/3-del. Enheten er 275mm høy, det vil si at boksen må være 825mm høy for å oppfylle kravet. De i butikken sier dette ikke er noe å bry seg om, og skal fungere bra allikevel... Noen som har erfaring med den fordamperen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 (redigert) Ser den har Danfoss BD35F kompressor. Et alternativ er Isotherm Magnum med BD50F kompressoren. Isotherm fåes også sjøvannskjølt SP, hvis du har problemer med å få vekk varmen som genereres, som jo er ett stort problem når det er skikkelig varmt. Isotherm 2012 er det minste vanlige luftkjølte med BD50F. http://www.thermoprodukter.se/templates/group.asp?GroupGuid=42 Redigert 6.Juni.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Har ikke problemer med å få vekk varmen, da det er god lufting i skapet. Er noen tusen å spare på å gå for VD-15, og den skal fungere med boks opptil 250 liter. Mener jeg hadde den i forrige Bavaria 38 jeg hadde, 2003 modell. Så monteringshøyden er kanskje ikke noe problem... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Antar du har BD35F kompressor også idag, jeg ville byttet til større kapasitet skulle jeg først bytte. Skal du ha evaporator med vifte fra Dometic/Waeco ville jeg heller satt inn VD 14-N og en 90 serie BD50F kompressor. Kapasitetsmålene som oppgis er svært romslige, det samme er strømforbruk som oppgis ved 20 grader og halvparten av max volum. Ved 30 grader sol og sommer blir det snaut. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Har selv montert inn en Isotherm-classic I min Bavaria 39, et valg jeg er strålende fornøyd med. Har ingen problem med å holde kjølingen, selv I romtemeraturer opp mot 30 grader. Enkel og montere og ikke minst bruker meget lite strøm, takket være Smart Energy Control Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Smart Energy Control kan også ettermonteres, men det øker ikke kapasiteten på noe vis. Alfa Omega er lufting, lufting og lufting, kompressor må bli kvitt varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.