Lolsen Startet 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2018 Hei, Jeg skiftet i dag sink på cutlasslager før kranbil kom og løftet meg på vannet. Da jeg skulle skru på muttere som mangler på bildet under, gjenget bolten seg inn i skroget, og når jeg løsnet ble den med ut i gjengene. Ettersom kranbil sto med stroppene klare skrudde jeg inn bolten med mutter men turte ikke stramme mer ettersom det dro seg rundt. Har ikke fått lett skikkelig, er disse gjennomgående på noe vis, eller er de gjenget og limt i skroget? Hva kan i verste fall om jeg går med dette i sommer? (bilde før renbørsting :) ) Mvh Lars-Erik Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Er vel mest sannsynlig en bolt med hode på innsiden? hos meg har jeg en xtra mutter utpå til sinken så løsner ikke bolten? Sitér dette innlegget Link to post
Lolsen Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 1 minute ago, boble65 said: Er vel mest sannsynlig en bolt med hode på innsiden? hos meg har jeg en xtra mutter utpå til sinken så løsner ikke bolten? Beroligende :) Er to muttre både opp og nede, men Sinken sto innerst. Montert av forrige eier :) Helt nyanskaffet Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 I værste fall lekker det vel inn litt vann der.. så du får følge med litt? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Hadde samme båt, 1984 modell og fikk samme problem. På den var det to gjennomgående bolter, som på din. Kom til fra innsiden med to lange forlengere og vinkel led på skralla, den underste var kronglete. Fikk en til å holde igjen på innsiden, nyttet ikke å skru der og det vil vel være uheldig å dra bolten rundt. Satte på en fortinnet kobberledning mellom muttrene ned til en sink som jeg festet på flyndra. Brukte også sink på ror og propell, ser ikke ut som om det har vært sink på propellen din, eller aksel. Ohma all sink før jeg satte ut og på høsten da jeg tok opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lolsen Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 8 minutes ago, AlfArie said: Hadde samme båt, 1984 modell og fikk samme problem. På den var det to gjennomgående bolter, som på din. Kom til fra innsiden med to lange forlengere og vinkel led på skralla, den underste var kronglete. Fikk en til å holde igjen på innsiden, nyttet ikke å skru der og det vil vel være uheldig å dra bolten rundt. Satte på en fortinnet kobberledning mellom muttrene ned til en sink som jeg festet på flyndra. Brukte også sink på ror og propell, ser ikke ut som om det har vært sink på propellen din, eller aksel. Ohma all sink før jeg satte ut og på høsten da jeg tok opp. Tusen takk for supert svar! Da blir det fram med forlengere og dykkemaske i morgen. Så får jeg plassere sinker et annet sted til neste år. Er 1984 denne og, så får tro det er samme. Er ikke sink på ror eller propell. etter 35 år uten, får jeg ta dette også til neste år i forbindelse med skraping :) Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Har du klart deg 35år uten sink så funker det sikkert noen år til? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Det går nok bra. For ettertiden bør du også rense de to hullene for vanngjennomføring/kjøling av cuttles - lageret, ser det er noe ruskjell i det ene hullet. På våren før jeg dreide på propell/aksel sprutet jeg litt vaselinolje eller 5-56 inn i hullene, så gummien løsnet fra aksel og ikke reiv av gummi-biter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.