Jump to content

Løs bolt på cutlass-lager etter sinkbytte Nidelv 24


Lolsen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skiftet i dag sink på cutlasslager før kranbil kom og løftet meg på vannet.

Da jeg skulle skru på muttere som mangler på bildet under, gjenget bolten seg inn i skroget, og når jeg løsnet ble den med ut i gjengene.

 

Ettersom kranbil sto med stroppene klare skrudde jeg inn bolten med mutter men turte ikke stramme mer ettersom det dro seg rundt.

 

Har ikke fått lett skikkelig, er disse gjennomgående på noe vis, eller er de gjenget og limt i skroget? Hva kan i verste fall om jeg går med dette i sommer?

(bilde før renbørsting :) )

 

Mvh Lars-Erik

Cutlass Nidelv.JPG

Link to post

Hadde samme båt, 1984 modell og fikk samme problem.

På den var det to gjennomgående bolter, som på din. Kom til fra innsiden med to lange forlengere og vinkel led på skralla, den

underste var kronglete.  Fikk en til å holde igjen på innsiden, nyttet ikke å skru der og det vil vel være uheldig å dra bolten rundt.

 

Satte på en fortinnet kobberledning mellom muttrene ned til en sink som jeg festet på flyndra.

Brukte også sink på ror og propell, ser ikke ut som om det har vært sink på propellen din, eller aksel.

 

Ohma all sink før jeg satte ut og på høsten da jeg tok opp.

Link to post
8 minutes ago, AlfArie said:

Hadde samme båt, 1984 modell og fikk samme problem.

På den var det to gjennomgående bolter, som på din. Kom til fra innsiden med to lange forlengere og vinkel led på skralla, den

underste var kronglete.  Fikk en til å holde igjen på innsiden, nyttet ikke å skru der og det vil vel være uheldig å dra bolten rundt.

 

Satte på en fortinnet kobberledning mellom muttrene ned til en sink som jeg festet på flyndra.

Brukte også sink på ror og propell, ser ikke ut som om det har vært sink på propellen din, eller aksel.

 

Ohma all sink før jeg satte ut og på høsten da jeg tok opp.

Tusen takk for supert svar! Da blir det fram med forlengere og dykkemaske i morgen. Så får jeg plassere sinker et annet sted til neste år.

Er 1984 denne og, så får tro det er samme. 

 

Er ikke sink på ror eller propell. etter 35 år uten, får jeg ta dette også til neste år i forbindelse med skraping :)

Takk for hjelpen!

Link to post

Det går nok bra.

For ettertiden bør du også rense de to hullene for vanngjennomføring/kjøling av cuttles -

lageret, ser det er noe ruskjell i det ene hullet.

På våren før jeg dreide på propell/aksel sprutet jeg litt vaselinolje eller 5-56 inn i hullene, så gummien

løsnet fra aksel og ikke reiv av gummi-biter.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...