Jump to content

Mercruiser 4.3 manglende kjøling etter vinterlagring

Snikende skeptik

Recommended Posts

Hei, har etter vinterlagring fått et problem med kjøling på båten til svigers. 

Det er en mercruiser 4.3 ferskvannskjølt 2002 eller 2003 modell. Slangene som går fra varmeveksleren og til bunn av manifold var helt harde, føltes og hørtes ut som en slange full av is. Tok av den blå pluggen i albuen på manifolden og da rant det ut små rustflak, løsnet på slangeklemmene ut fra varmeveksleren og det kom vann der når motor gikk slik at det ikke er bare impelleren.

Regner da med at det er problemer med korrosjon i riserene eller manifoldene, kan se ut som om det i tillegg er saltrender ned mot eksos støvel også. Hva gjør jeg nå, bortsett fra at jeg har blitt oppgradert til båtmekaniker? ?

Er god plass i motorrom for båt å være, så regner med at dette må jeg prøve å få til selv, men hva hvordan og hvilke deler? 

Skal ta bilder i morgen kveld..

Manifolder og risere er sjøvannskjølt på denne motoren så det er sjøvann som går fra varmeveksler til undersiden av manifolder. Litt rust her er normalt og slangene kan kjennes harde ut uten at det nødvendigvis er feil. Når du skriver manglende kjøling, hva bygger du det på? er det temp alarm som går, er det temp-måler som viser for høyt eller er det varmt på eksosriserne? Hvis du er usikker på risere og manifoldenes tilstand kan du ta disse av motoren uten å skille de. Du må ta ut boltene som går inn i topplokk, ta av vannslangene og løsne de fra eksoskne. Når du får de ut kan du ta bilder og vurdere tilstand.

DieselDahl skrev for 20 timer siden:

Manifolder og risere er sjøvannskjølt på denne motoren så det er sjøvann som går fra varmeveksler til undersiden av manifolder. Litt rust her er normalt og slangene kan kjennes harde ut uten at det nødvendigvis er feil. Når du skriver manglende kjøling, hva bygger du det på? er det temp alarm som går, er det temp-måler som viser for høyt eller er det varmt på eksosriserne? Hvis du er usikker på risere og manifoldenes tilstand kan du ta disse av motoren uten å skille de. Du må ta ut boltene som går inn i topplokk, ta av vannslangene og løsne de fra eksoskne. Når du får de ut kan du ta bilder og vurdere tilstand.

Hei, alle tre symptomene er her, temp måler viste nesten 120 grader, lydalarmen ulte og riserne var varme. Den på styrbord side ble fortere varm enn babord, men etter mellom 5 og 10 min gikk det ikke å holde hånda lenge på babord riser heller, prøvde en oppstart etter at alarmen hage gått og motor ble kjølig igjen. 

Legger inn bilder i neste post 

Tok noen bilder i motorrommet nå.

Hva blir rett fremgangsmåte her nå? 

1: demontere alt rundt motor slik at det går og komme til. 

2: løsne gummibelgen som sitter etter riser

3: demontere mangfold og ta de ut av båten med riserne på for inspeksjon/rengjøring

For å få noe igjen av sesongen ønsker jeg i første omgang ikke å måtte gjøre mer enn hva som er nødvendig for å kunne få en trygg sommer på sjøen. Men hvis de to eksos støvlene som går ned til drevet også bør byttes gjøres det og.

20180607_190745.jpg.820bce0c9d436677b9f2d1f4d7d05ab5.jpg20180607_190808.jpg.088f61d5f1e20d24f2b9c80d2a793645.jpg20180607_190635.jpg.b1858aacd0d07cc00a3e08bede82a945.jpg20180607_190646.jpg.303d466fd150e5cdbebff8a3b00d54af.jpg20180607_190607.jpg.0a3e46d7dad1d29b0cc6180d2dc218e3.jpg20180607_190829.jpg.57fc4d75a4035384d1307558aa87172e.jpg

Trenger dere flere bilder for å se noe mer så sveiver jeg i gang telex'n og tatt noen fler..

Impelleren er 7 eller 8 år gammel, båten går forholdsvis lite hver sesong. Ca 20 eller 25 timer..

Er det mulig å sjekke om impelleren gir nok vann ved å koble på et manometer på sjøvannet inn? Er en blå vingeskrue til tapping av slangen under motor på styrbord side. Vet du eventuelt hva trykket skal være?

Da er jeg kommet et steg frem og ca tre tilbake.. impelleren så fin ut, men byttes nå uansett20180612_174354.jpg.445b0ab2649de06e6698c538cbf345d4.jpg

Begynt å løsne slangeklemmer og og bolter på babord riser, der det er best plass. Når jeg fikk ut den fant vi fort ut av hvorfor det ble varmgang.. og dette er sida som ikke blir varm ?

20180612_181925.jpg.7b29adb569adcaab886394d5d63b7fdb.jpg

Så neste nå er hvor bestiller jeg risere og manifolder fra? En kombo med best pris og raskest levert.. Er en 2002 model 4.3 190 hk Mercruiser.

Gikk overraskende greit å få av ting, ikke noe som satt dønn fast uten grunn.. Glemte/ overså en bolt i drevet under bakre anoden og den innerste bolten på manifolden..

Har funnet sett hos Hansson racing i Stockholm, men kan se ut som om det er Sierra deler og ikke originalt. Hva synes dere at man bør gå for? 

Takk for tips @DieselDahl, deler ble bestilt i fra Holm. 

Er det noe monterings pasta typ Locktite eller lignende jeg behøver når det skal monteres sammen? Bestilte komplett med pakninger, men er det noe middel som skal i tillegg til disse? Hva med de store slangene på eksosen, holder det med slange klemmene eller bør det være en type lim på disse i tillegg? 

Er greit å ikke behøver å ta opp igjen før til høsten føler jeg nå..

Begynte så smått med å montere de første delene i dag, tok ett kjapt,Google søk og kom over denne videoen, https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3D3ChXrMNVexY&ved=0ahUKEwid_t-86ebbAhUmDZoKHThBDmcQo7QBCBwwAA&usg=AOvVaw2aFGMQhePUzMEuKosJbzaK . Se på tipset til å kappe hodet av to bolter og lage et tverr spor i de. Burde jo ha kjøpt noen ekstra bolter for å lette det for meg selv. 

Monterte babord manifold og riser og skulle bare dobbeltsjekke at klaffen til eksosen var der.  

Babord:20180624_121402.jpg.6e3d328946286df148b18e06a317686f.jpg

Styrbord: 20180624_120954.jpg.d2bea471ab6932f863f257793cdf68ee.jpg

Ny tur på butikken i morra for å bestille nye der da..

Så var det holderen til tenningsmodulen som sitter i tre pinnebolter på babord side, jeg hadde regnet med at tre nye fulgte med, men nei.. Støpejern i godset, galvaniserte pinnebolter, lakkert aluplate de holder, syrefaste skiver og muttere pluss varme og salt gjør sitt til at det blir enda en ting på handlelista :sweat:20180624_133403.jpg.5a8728ecaba4767073d4325a0deee6eb.jpg

Vurderte å begynne på montering av nye impelleren og sink anmoder, men føler at det er greit å ta i en ting av gangen..

Redigert av Olsen83
Glemte bildene (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...