moloko
Ja, da har jeg begynt å ordne med bryteren. Tok først noen flere bilder for å huske hvor ting satt, bare i tilfelle. Så demonterte jeg bryteren. Første oppdagelse var at noen har vært her før meg og tatt strøm til en litt rar tre-polet kontakt i dashbordet jeg ikke vet hva var til. Som ledning hadde de brukt en vanlig lampettledning med kabelsko på. Sikkert en "midlertidig løsning". Denne kontakten aner jeg ikke hva var, samme kan det være - jeg fjernet bare rakkelverket.
Slik ser den originale, defekte brytern ut på baksiden:
Og så det mest spennende. Jeg åpnet den for å se hva for slags magisk sak dette var! Mannen i båtbutikken mente jo at dette slett ikke var samme som den nye DPDT-bryteren fra BEP jeg hadde funnet modellnummeret på, og at det ikke var noe vits å bestille opp en sånn.
Akkurat ja. Vi ser her to løse metallstykker som er bøyd i en vinkel, slik at selve pinnen på bryteren (med en fjærmekanisme) får de til å vippe og treffe de underliggende polene - som igjen er i forbindelse med "spadene" på utsiden av kontakten. Polene midt på bryteren er alltid i kontakt med disse vippedingsene. Man får altså to separate på/av/på-brytere som aktiveres samtidig.
Dette er det som heter DPDT. Altså, double pole, double throw. Eller om du vil: 2 stk på/av/på side om side . Den nye jeg kjøpte er altså SPDT, eller 1 stk på/av/på. En vanlig av/på kalles logisk nok en SPST. Om det var to stk av/på ville det vært en DPST. Så har jeg forklart denne terminologien både for meg selv og dere, så neste gang jeg er i båtbutikken kan jeg briljere selvsikkert med min bryterkunnskap. Som nevnt tidligere er jeg kresen på brytere, så det var på tide at jeg fikk tenkt litt på hva som skjer inni dem også. God kunnskap å ta med seg til senere!
Uansett, for å få lanternene tilbake i drift måtte det gjøres noe kreativt. Jeg skal altså ha rød/grønn/hvit lanterne samt kompasslys til å skru seg på samtidig, via kun 1 pol. Da ble det å lage en blekksprut:
Montert:
Den observante leser ser kanskje at jeg tok meg bryet med å merke hva som er hva. Det er greit å vite, siden dette skal fra hverandre igjen før eller siden. Petimetere vil også notere seg at jeg ikke ha brukt fortinnet ledning, og at isolasjonen er ganske tynn. Dette er for at jeg ikke skal glemme å bytte dette med noe mer værbestandig i mer enn 5 år, da det sannsynligvis vil ha irret nok til å slutte å fungere.
Det ble ikke til at jeg monterte inn dioden i dag. Denne blekksprutkoblingen er midlertidig og det ville blitt en ganske klønete patent hvis jeg skulle koblet det opp med enda mer blekksprut-ting for å få inn dioden, dessuten var pæra i akterlanternen gått så det ble plundrete å sjekke at det virket. Nå har jeg i alle fall kontroll på situasjonen og en fungerende bryter til lanternene. Må fintenke litt på hva den permanente løsningen skal bli.
Siden jeg hadde tatt med meg merkelappmaskinen så merket jeg også bryterne på panelet. Det er tilnærmet umulig å lese det originale silketrykket, pluss at ikke alt er i bruk, så jeg markerte dem - midlertidig. Jeg har heller ikke gjort det minste forsøk på at bryterne skulle stå rett opp og ned, og det er fortsatt noen av de originale igjen. Tanken er at dette vil irritere meg hver eneste gang jeg er i båten, slik at jeg ikke glemmer at jeg trenger å gjøre jobben ordentlig. Og når direksjonen får se dette kan det hende at det blir høyere trykk derfra for å gjøre det ferdig også:
Nå begynner jeg å bli litt kjent baki det elektriske, så det er veldig ålreit. Nå virker iallefall det som trenger å virke. Det er et par mysterier der fremdeles, men de får jeg komme tilbake til.
Det finnes ingenting mer permanent enn en midlertidig løsning, sies det. Vi får se da.
Midlertidig hilsen,
Moloko