Lingefan
Lavt timeantall i forhold til alder kan også være negativt. Det største problemet til båter som blir brukt lite er at de står lenge etter å ha blitt brukt i saltvann. Motorer bør brukes minst f eks en gang i uken gjennom sommeren. Da holdes omløpet i gang og rusten innvendig får ikke tak. Å stå i ro ukesvis uten å ha blitt konservert eller ferskvannkjølt etc er jo ikke heldig. Det er ikke bra at biler står i ro heller. Tenk hvis de hadde ligget i ro etter bruk i saltvann...
Når man kjøper båt må man enten forsikre seg om at alt av oppgraderinger og årlig service er tatt. Folk som gjør det selv ville jeg vært skeptiske til. Med mindre du virkelig kjenner til de som eier båten og at de har spesiell ekspertise. Slike gjør-det-selv-folk finnes det overalt, spesielt blant bøteiere av større dyre båter, og de skal spare penger her og der på å fikse selv og det er umulig å dokumentere hvor bra eller mindre bra det er gjort. Du som kjøper båten sitter med «skjegget» og rydder opp etter forrige eier. Regn båtene som oppussingsobjekt prismessig og ta det som en bonus dersom alt er fint og flott likevel.
Båtvedlikehold og vinterlagring er dyrt og hvis forrige eier ikke har den oppfatningen ville jeg automatisk vært skeptisk. Uttrykk som «det har aldri vært noe problemer med båten» kan enten være positivt eller veldig negativt for neste eier. Du skal i alle fall ikke uten spesiell kompetanse betale vanlig markedspris fra en slik gjør-det-selv båteier.
Kjøp slike selvserviceutførte båter billig og regn med å måtte «pusse opp» en del. Det siste kan være vel så bra siden du da gjør alt ved kjøp og kjenner til alt som er gjort selv. Jo mer som er gjort jo bedre er det, men sjekk likevel særlig grunnen til at ting er utført. For grunnstøtinger osv kan skape senere problemer.
Jeg ville også styrt unna båter som ikke er tatt opp vinterstid og ligget i boblehavn, eller vært lagret på umse vis utendørs i en hage her og der. Det er kaldt i landet vårt vinterstid og innendørs varmlagring er soleklart bedre for en båt full av utstyr.
Det viktigste er kanskje likevel grunnstøtinger og at det ikke har vært vann i motorrommet. Da er gjerne helvete løs senere med rust og ledningsnett etc....