
Lingefan
shipahoy skrev 51 minutter siden:Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent...
Ikke nødvendigvis de som tar service hvert år uansett hos et kostbart anerkjent båtopplag/forhandler anbefalt av steder der det ble solgt nytt. De færreste gjør det, rett og slett fordi det er dyrere. Det er også viktig å sjekke hvor servicer er tatt. Det er nå en gang slik at de aller fleste har ikke nok peiling på så mye teknisk rundt båt og motor, og derfor skal de fleste sette bort servicer etc. Slike apparater er til for at ting skal være i orden. Og kvitteringer kan dokumemtere alt vedlikehold.
Mangler det kvitteringer på arbeid og deler ville jeg vært skeptisk. Dumt å tukle selv eller få en man mener kan en del begynne å tukle på dyre ting uten skikkelig peiling. Trygghet er viktig på sjøen.
Hvordan kan man ellers dokumemtere at en del faktisk er skiftet?
Dette er dessuten viktig om du skal ha maskinskadeforsikring.