
Andor
ja det er ikke bare tut og kjør med båter, mye som må passes på og følges opp, spes når det gjelder motor, gir, hylser, drev, alt må ha service minst 1 gang pr år med olje/filter skift, impeller sjekkes hvert år, motorlabber sjekkes hvert år, kjøleveske byttes hvert 3-5 år, sink anoder byttes hvert år, ledningsnett bør gås over hvert år, for å sjekke dårlige kontaktpunkter, irring kabler og kontakter, reimer , oljenivå, motor og gir sjekkes før hver tur, blir alt fulgt opp hvert år kan motor og gir gå flere tusen timer uten problemer. Motoren jeg har i båten en Yanmar 4LH-HTE har nå gått 5000 timer uten feil, hadde motor til sjekk av Yanmar, dem kom frem til at motoren knapt var innkjørt enda, dem her motorene går fint 20-30000 timer uten problemer, men alt har med service og bruk å gjøre, det er her mange sluntrer unna. Vi bytta ut motoren til en kjenning, det var en Yanmar 4LH-TE med 33000 timer på teller, satte inn brukt Yanmar 4LH-HTE som hadde gått 10000 timer, nå har den motoren gått 16000 timer uten et feilslag, men nå er jo LH serien til Yanmar noe av det beste som er produsert, og service og det tar vi selv på motorene