Lingefan
Det kommer ned til at det er veldig personavhengig, enten man gjør mye selv på båten eller det er mekaniker på skikkelig verksted som gjør servicer etc på båten.
Det eneste som er sikkert er at 80-90% ikke bør gjøre ting selv. Da blir det mye rart. Profesjonelle må være profesjonelle. Mange verksteder er tvilsomme. Sørg for å velge noen du stoler på. Om de gjør noe feil og du har betalt for en tjeneste så kan man jo enkelt via loven kreve at de rydder opp.
Det er mye lettere å kreve ting utbedret av profesjonelle enn en som har gjort alt selv.
Dette er ikke en hån eller frekkhet mot de som er dyktige til å gjøre mye selv. Det er sikkert noen som klarer det utmerket. Men jeg hadde aldri kjøpt båt av en som har lagret ute, gjort servicer selv, gjort mye selv for å spare penger uansett hva det er. I alle fall ikke til samme pris. Poenget er at man kan klage og få igjen penger fra noen som har gjort feil om det foreligger kvitteringer. Da gjelder forsikringer også.
Jeg har opplevd mye rart på ulike verksteder og jeg vet folk har opplevd mye rart selv på verkstedet jeg nå stoler mest på. Poenget er at man som betalende kunde kan kreve mer og er det ikke i orden kan man kreve å få det i orden. Det er behagelig for en som meg, jeg kan litt, og er god på å kjøre og sånne ting med båt, men må for guds skyld ikke begynne å mekke selv. Jeg kjenner mine begrensninger. Er derfor avhengig av å stole på at andre gjør jobben skikkelig. Jeg vet av negative erfaringer hvilke steder jeg absolutt ikke skal bruke.